آینده بازار مس در هاله‌ای از ابهام

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: بی‌شک مس طی سال گذشته خوش شانس‌ترین فلز از نظر رشد قیمت‌ها بود، اما این روند در سال جدید به یک‌باره متوقف شد و جای خود را به روند نزولی نرخ‌ها داد. البته پیش‌بینی برخی از فعالان بازار در ۶ ماهه دوم سال میلادی نگران‌کننده‌تر است؛ چرا که آنها از افت قیمت‌ها در آینده خبر می‌دهند و کاهش تقاضا را یکی از مهمترین دلایل روند نزولی نرخ مس می‌دانند. اگر چه قیمت مس با شروع سال جدید روند رو به رشدی داشت، اما توقف یک‌باره قیمت‌ها بسیاری از تاجران و مصرف‌کنندگان این کالا را نگران کرد.

بازار راکد داخلی و سردرگمی تجار

محمدی، تاجر مس با اشاره به اقتصاد آشفته یونان و افزایش بدهی‌های این کشور همچنین لغو پروازهای خارجی در حادثه آتشفشان ایسلند و لغو قراردادها به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: اگر چه مس در سال جدید به بالاترین نرخ رسید، اما سال گذشته و جاری برای تاجران ارمغانی به جز سود اندک نداشت.

وی همچنین به وضعیت نامطلوب کارخانه‌های کوچک مس اشاره می‌کند و می‌گوید: وضعیت نامشخص هدفمند کردن یارانه‌ها و بودجه‌های عمرانی، همچنین تحریم‌های اقتصادی سبب شده است تا تاجران مس با ترس و سردرگمی اقدام به خریدهای اندک از بازار کنند و به این ترتیب نگران آینده باشند.

وی در ادامه می‌افزاید: حاشیه سوددهی پایین در سال گذشته و اوایل امسال سبب شد تا اکثر کارخانه‌ها با ضرر روبه‌رو شوند و با حداقل موجودی و توان به تولید مس بپردازند.

به گفته محمدی، نرخ مس طی ماه‌های آینده بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار کاهش می‌یابد.

کاهش حجم معاملات مس در بازار و بورس کالا

البته برخی دیگر از فعالان اقتصادی نیز نوسان در بازار جهانی و داخلی مس را عادی ارزیابی می‌کنند و سود اندک تاجران مس در سال گذشته و جاری را مرتبط به کاهش حجم معاملات در مدت یاد شده می‌دانند. پاشایی، کارگزار سی ولکس کالا در خصوص بازار مس در سال جدید به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: حجم معاملات با شروع سال جدید در بورس کالا و بازار داخلی با کاهش روبه‌رو شده است، اما با توجه به بهبود اقتصاد جهانی و افزایش تقاضای چین، امکان افزایش نرخ‌ها در ماه‌های آتی وجود خواهد داشت. وی با اشاره به وضعیت بی‌رونق بازار داخلی مس می‌گوید: تولیدکنندگان اندکی که تعهد تولید مس دارند، در بازار مشغول به کار هستند؛ چرا که عدم نقدینگی و مشکلات بسیار سبب شده است تا تولیدکنندگان و تاجران وضعیت مطلوبی نداشته باشند و به بازار وارد نشوند و ترجیح دهند به صورت اعتباری و از بورس کالا خرید کنند.

این کارگزار بورس کالا پیش‌بینی می‌کند طی ماه‌های آتی نرخ مس با نوسان ۳۰۰ دلاری نسبت به قیمت روز جمعه مواجه شود.

نارضایتی تولیدکنندگان کابل مسی از معاملات بورس

با این حال بسیاری دیگر از تولیدکنندگان کابل مسی در بازار از روند معاملات بورس کالا ابراز نارضایتی کرده و نوسان قیمت مس در سال جدید را نگران‌کننده عنوان می‌کنند.

مهدی‌زاده، تولیدکننده سابق کابل مسی در بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: افرادی که از بورس کالا، مس خریداری می‌کنند، عمدتا واسطه‌هایی هستند که به راحتی می‌توانند از سیستم بانکی استفاده کنند، اما در بیشتر مواقع مصرف‌کنندگان نمی‌توانند به دلیل سخت گیری بانک‌ها در دادن اعتبارات، کالاهای مسی عرضه شده در بورس را خریداری کنند.

مهدی‌زاده همچنین، قیمت مس در بازار داخلی را ارزان‌تر از بورس کالا عنوان می‌کند و معتقد است: خرید از بازار داخلی برای مصرف‌کنندگان مس از نظر اقتصادی مطلوب‌تر است. وی با اشاره به نوسان چشمگیر قیمت مس در بازارهای جهانی و داخلی از روز جمعه می‌گوید: وضعیت تولیدکنندگان کابل مسی در کشور آنچنان آشفته است که اکثر تولیدکنندگان ترجیح داده‌اند شغل خود را تغییر دهند.

به گفته وی، وضعیت نامطلوب بازار مس سبب شده است تا برخی دیگر از تولیدکنندگان مس متفق‌القول شده‌اند و در فکر این هستند که از وزارت نیرو بخواهند از کابل‌های آلومینیومی در آینده استفاده کنند.

وی در ادامه می‌افزاید: موجودی مس در بورس لندن در سال جدید ۵۰۰ هزار تن عنوان می‌شود و این موضوع نگران‌کننده است؛ چرا که در زمان‌های عادی این رقم تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن است و این موضوع نشان می‌دهد که عرضه و تقاضا برای این کالا در بازارهای جهانی وجود ندارد.

وی پیش‌بینی قیمت در ماه‌های آتی را غیرممکن می‌داند و معتقد است نوسان در بازار مس تا حدی است که نمی‌توان وضعیت بازار را در ماه‌های آینده تصور کرد.