کاهش قیمت قیر صادراتی در بورس کالا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال کاهش تقاضای داخلی قیر و انباشته شدن بخش قابل توجهی از این کالا در انبارهای شرکت‌های تولیدی، فشار زیادی از سوی برخی خریداران خارجی برای کاهش نرخ قیر صادراتی وارد آمد که در نتیجه آن نفت پاسارگاد و جی از هفته قبل اقدام به کاهش نرخ این کالا در رینگ صادراتی کرد. به گفته بسیاری از کارشناسان بازار قیر، این رویداد باعث شده تا میان نرخ‌های قیر صادراتی ایران و نرخ‌های جهانی و به خصوص منطقه تفاوت فاحشی رخ دهد.

پس از آنکه خریداران دولتی به امید اینکه مانند سال قبل موفق به دریافت قیر یارانه‌ای شوند و برخی نیز به دلیل نداشتن بودجه کافی، از خرید سرباز زدند، عدم تعادل زیادی میان عرضه و تقاضا در بازار قیر رخ داد، اما از آنجا که خریداران خارجی بروز این اتفاق را در بازار ایران رصد کرده بودند، از این فرصت استفاده کرده و نرخ‌های پیشنهادی خود را برای بازار ایران به شدت کاهش دادند.

اگرچه در روزهای ابتدایی سال جاری معاملات بورس کالا تا حدودی عرضه‌کننده‌ها از این امر اجتناب کردند، اما در نهایت هفته قبل نفت پاسارگاد اقدام به کاهش نرخ کرد.

این اتفاق و تداوم نخریدن‌های پیمانکاران دولتی باعث شده تا نگرانی‌هایی در بازار رخ دهد مبنی بر اینکه در صورت تداوم افت قیمت قیر صادراتی بخش قابل توجهی از قیری که باید در بازار داخل مصرف شده و به صرف عمران برسد، به دلیل ارزان بودن صادر شود. اما از سوی دیگر تولید‌کننده‌ها نیز با توجه به احتیاجی که به کسب نقدینگی و فروش کالاهای خود که در انبارها انباشته شده دارند نیز در صورت تداوم این وضعیت پاره‌ای جز فروش به بازار صادراتی ندارند.

در همین خصوص، یکی از دست‌اندرکاران بازار قیر می‌گوید: سال گذشته با وجود اینکه قرار براین بود تا یارانه‌ها از بازار قیر حذف شود، اما پیمانکاران وزارت راه و شهرداری‌های کشور با آوردن دلایلی همچون نداشتن بودجه توانستند موافقت رییس‌جمهور را دریافت کنند.

این فعال بازار ادامه داد: سال گذشته با توجه به اینکه پیمانکاران تا گرفتن بودجه از سوی دولت صبر کردند در نهایت خرید آنها به شهریور ماه موکول شد.

وی معتقد است این امر باعث شد تا در نهایت استفاده از این کالا توسط پیمانکاران به فصل سرما که بدترین زمان ممکن است انتقال پیدا کند.

در همین خصوص، حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی نیز عدم برداشت خریداران داخلی را علت رقابت قیمتی عرضه‌کننده‌ها در بازار صادراتی دانسته و می‌گوید: برخی از خریداران و تجار بازار صادراتی نیز نسبت به خرید تجار تزلزل شده‌‌اند و از ترس اینکه دوباره قیمت‌ها کاهش پیدا کند نسبت به خرید تردید می‌کنند. وی به توافقی که اتحادیه با نفت جی و پاسارگاد کرده اشاره کرد و گفت: بر اساس این توافق، قرار بر این شده تا موجودی این شرکت‌ها به انبارهای صادرکنندگان منتقل شده و سپس بسته‌بندی شود. از این رو، ما امیدواریم که از این طریق بتوانیم تا حدودی مشکل انباشت کالا در انبارها را که به خصوص برای پاسارگاد مطرح شده کاهش دهیم.

وی می‌افزاید: البته در کنار این مشکل در حال حاضر، به دلیل برخی مشکلات صادراتی در بخش اعتبارات بانکی، شرکت‌ها امکان تولید مازوت برای صادرات هم ندارند.

اما وی نیز بعید می‌داند که امسال فروش یارانه‌ای با توجه به بحث‌های مطرح شده در بحث هدفمند‌سازی دوباره ادامه پیدا کند.

رفع مشکلات آیین‌نامه‌ای معاملات رینگ صادراتی را بهبود می‌بخشد

رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه در خصوص عملکرد رینگ صادراتی گفت: بورس صادراتی ۲ مشکل اساسی داشت که یکی مشکل آیین‌نامه‌ای و دیگری مشکل عدم اطمینان فعالان بازار به کارکرد آن بود، اما با تدوین آیین‌نامه جدید صادراتی، تا حدودی مشکلات حل شده و نحوه قیمت‌گذاری محصولات و به خصوص فرآورده‌های نفتی که باید بر اساس بارگیری باشد نه زمان تخلیه در مقصد، بهبود پیدا کرده است.

وی در ادامه به قول مساعدی که بازرگانی پتروشیمی برای سال جاری داده اشاره کرد و گفت: این عرضه‌کننده قول داده تا در سال جاری ۱۰۰ درصد عرضه‌های خود را در رینگ صادراتی عرضه کند. علاوه بر این، سازمان حمایت نیز شرکت‌ها را به عرضه کالاهایشان در رینگ صادراتی ترغیب کرده‌‌اند. وی بر اساس این موارد پیش‌بینی کرد، سال جاری معاملات رینگ صادراتی به بیش از ۱۰ میلیون تن برسد.

وی در ادامه یادآور شد: بسیاری از شرکت‌ها از ابزار بورس و کارآیی آن اطمینان کافی نداشتند، اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان این شرایط بهتر شده البته این به این معنی نیست که همه کاملا راضی هستند و ما معتقدیم بورس بهتر از این هم می‌تواند فعالیت داشته باشد. برای مثال در مورد تحویل کالا برخی فروشنده‌ها تبعیض زیادی بین خریداران صادراتی ایجاد می‌کنند که امیدواریم بورس به این مورد رسیدگی کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر موردی که امیدواریم بیشتر پیگیری شود بحث حمایت بانک‌ها از صادرکننده‌ها و دادن تسهیلات به آنها است که در حال حاضر شرایط مناسبی ندارد.