تاکید بر ممانعت از صادرات قراضه

زهرا مسافر

به علت اختلاف قیمت قابل ملاحظه قراضه در بازار داخل و خارج، برخی از تجار خارجی اقدام به خروج این ماده اولیه از مرزهای کشور کرده‌اند که این امر به دلیل استراتژیک بودن این کالا برای فولادسازان داخلی موجب... نگرانی فولادسازان از جمله تولیدکنندگان شمش که ماده اولیه مورد نیازشان قراضه است شده، از همین رو فعالان معتقدند با افزایش ظرفیت تولید فولاد خام در کشور طی سالیان اخیر، دولت برای خروج قراضه از کشور آن هم با نرخ‌های پایین نسبت به بازارهای جهانی بهتر است،تدابیر جدی اتخاذ کند. در این خصوص با چند تن اعضای تولیدکنندگان فولاد ایران به گفت‌وگو نشسته‌ایم که درپی می‌خوانید:

خروج قراضه از کشور ممنوع شود

مدیرعامل مجتمع فولاد ویان درخصوص خروج قراضه ارزان قیمت به بازارهای خارجی گفت: در این زمینه دو سه مکاتبه با وزیر صنایع و معادن، کمیسیون صنایع و نماینده استان همدان صورت گرفته است. عزیزالله جعفری افزود: متاسفانه هم‌اکنون تجار هندی و پاکستانی به علت ارزانی نرخ قراضه در بازار داخل نسبت به بازارهای خارجی این ماده اولیه را به قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان خریداری و سپس معادل ۱۰۰ تومان در گمرک اظهار و از کشور خارج می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عراق و آذربایجان صادرات قراضه را به کشور ما ممنوع کرده و ترکیه نیز خریدار عمده قراضه است، تصریح کرد: درحال حاضر براساس مطالعات صورت گرفته زیرساخت‌های حمل‌ونقل قراضه در کشور ما شکل نیافته است و برای این امر تدابیری جدی اتخاذ شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد ویان با بیان اینکه منابع قراضه برای فولادسازان در داخل باید درچرخه فولاد قرار گیرد، خاطرنشان کرد: دولت باید برای تامین قراضه فولادسازان داخلی از خروج قراضه به خارج از کشور جلوگیری کند، زیرا در غیر این صورت علاوه بر اشتغال، تولید نیز با خطر مواجه خواهد شد. جعفری گفت: این شرکت هم‌اکنون تنها با یک شیفت کاری تولید می‌کند؛ اما با افزایش تعداد شیفت‌های کاری فولاد ویان به‌طور حتم با کمبود قراضه مواجه خواهیم شد. وی با تاکید بر ممنوعیت خروج قراضه از کشور افزود: قراضه یک کالای استراتژیک برای فولادسازان محسوب می‌شود، از این رو خروج آن هیچ گونه توجیهی ندارد.

مدیرعامل مجتمع فولاد ویان با بیان اینکه هم‌اکنون نرخ قراضه درداخل کشور با بازارهای جهانی تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد، تصریح کرد: این امر به علت آماده نبودن زیرساخت‌های لازم برای حمل‌ونقل قراضه است، از این رو این ماده اولیه از نوسانات زیادی برخوردار است. وی درخصوص اختلاف نرخ شمش و محصول نهایی در بازار داخل، خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت میان شمش و محصول نهایی باید منطقی باشد؛ زیرا در غیر این صورت به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده خواهد بود. جعفری گفت: درحال حاضر شمش به نرخ ۷۰۰ تومان در شرایط کنونی منطقی است از این رو قیمت تمام شده میلگرد باید بین ۶۰ تا ۷۰ تومان بالاتر از شمش موجود در بازار باشد.

نرخ تعرفه صادرات قراضه ۲۰۰ تومان افزایش یابد

مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب نیز در خصوص خروج قراضه ارزان قیمت از کشور از سوی تجار هندی و پاکستانی گفت: برای جلوگیری از خروج قراضه به خارج از کشور باید تعرفه خروج این ماده اولیه حداقل ۲۰۰ تومان افزایش یابد تا صادرات آن دیگر توجیهی برای تجار نداشته باشد. امین سعدی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نرخ تعرفه خروج قراضه از کشور ۵۰ تومان است، افزود: این میزان باید به ۲۵۰ تومان برسد. به گفته وی، هم‌اکنون قراضه با توجه به کیفیت آن به قیمت ۲۷۰ تا ۳۲۰ تومان در بازار موجود است، این درحالی است که این ماده اولیه قبل از سقوط قیمت‌ها روی ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار بود. وی افزایش تعرفه صادرات را تنها راهکار جلوگیری از خروج قراضه از کشور دانست و تصریح کرد: دولت باید تدابیری اتخاذ کند تا هزینه ترانزیت قراضه از مرزهای کشور برای تجار خارجی گران تمام شودتا توجیهی برای صادرات نداشته باشد.

مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب درخصوص اختلاف نرخ میان شمش فولاد و محصول نهایی در کشور خاطرنشان کرد: در دنیا اختلاف قیمت میان ماده اولیه و محصول نهایی ۳۰ دلار است؛ اما در ایران به علت تولید اندک فولاد و هزینه‌های بالا این اختلاف نرخ باید بین ۶۰ تا ۷۰ تومان باشد و گاه با وجود نوسانات داخلی این تفاوت به ۹۰ تومان نیز می‌رسد. وی افزود: اختلاف قیمت میان شمش و محصول نهایی به زیر ۶۰ تومان برای فولاد سازان به هیچ وجه توجیه ندارد. سعدی تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به شمش ۶۵۰ تومانی در بازار، عرضه میلگرد با اختلاف ۷۰ تا ۸۰ تومانی دربازار منطقی است. وی خاطرنشان کرد: چنانچه شمش فولاد به پایین ۶۰۰ تومان برسد، دوباره بحران در کشور ایجاد خواهد شد. مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب گفت: هم‌اکنون به علت آتشفشان ایسلند روند اقتصادی اروپا نزولی است؛ اما از آنجا که تمامی شواهد امر حاکی از رشد اقتصاد جهانی است از این رو نرخ فولاد دوباره بازگشت به جلو خواهد داشت.

۳ درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد از دولت

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیزخواستار ممنوعیت صادرات قراضه، تحویل شمش فولادی تولید داخل به فولادسازان بخش خصوصی و جلوگیری از هرگونه اعمال نفوذ برای ارزان فروشی محصولات فولادی در بورس کالا شد.

سیدرسول خلیفه سلطانی، با بیان این مطلب گفت: هم‌اکنون به‌دلیل نازل بودن عوارض صادرات قراضه فولاد که در زمره مواد اولیه اصلی تولید محصولات فولادی است، حجم زیادی از آن به خارج صادر می‌شود. وی اظهار داشت: انتظار داریم حداکثر عوارض برای صادرات قراضه در نظر گرفته شود یا صادرات آن به خارج ممنوع شود.

به گفته وی، متاسفانه در زمان حاضر تجار پاکستانی و هندی حتی با ویزاهای توریستی در ایران اقدام به جمع آوری قراضه فولاد و صدور آن به کشورهای خود می‌کنند.

خلیفه سلطانی بیان کرد: تحویل شمش فولاد تولید داخلی به فولادسازان بخش خصوصی علاوه بر پر کردن ظرفیت‌های خالی این بخش، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای نیروی جوان کشور ایجاد می‌کند. وی خاطرنشان کرد: فولادسازان داخلی خواستار جلوگیری از هرگونه اعمال نفوذ برای ارزان فروشی محصولات فولادی در بورس کالا هستند؛ زیرا علاوه بر ایجاد رانت، سبب دامپینگ کارخانجات بزرگ فولادی علیه کارخانه‌های کوچک فولاد می‌شود که این خلاف قانون و عرف اقتصادی است.

به علت مشکلات پیش رو ناشی از خروج قراضه از کشور به نرخ ارزان توسط تجار هندی و پاکستانی انجمن تولید کنندگان فولاد با ارسال نامه‌ای به وزرای صنایع و معادن، بازرگانی، اقتصاد و دارایی و کمیسیون صنایع و معادن خواستار رفع مشکل یاد شده بوده که متن آن را در ذیل می‌خوانید:

طی سالیان اخیر با مساعی دولت ظرفیت تولید فولاد خام در کشور به نحو چشمگیری رو به افزایش است. لیکن در این بین اجبارا دو تاخیر فاز وجود دارد:

۱ - به دلیل چند مرحله‌ای بودن تولید فولاد خام از کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و ... تا ریخته‌گری شمش و همچنین طولانی بودن دوره تثبیت تولید در هریک از مراحل، متاسفانه در حال حاضر همچنان با کمبود شدید عرضه شمش داخلی مواجهیم. این امر لامحاله منجر به واردات سالانه ۵/۴ میلیون تن شمش فولادی از خارج کشور شده است.

۲ - به غیر از واحدهایی که مستقیما از قراضه فولادی مبادرت به تولید شمش فولادی می‌نمایند (تنها در بخش خصوصی حدود ۵/۱ میلیون تن ظرفیت تولید شمش فولادی از قراضه فولادی راه‌اندازی شده است) کارخانجاتی که از سنگ‌آهن به تولید شمش فولادی می‌رسند نیز (در فرآیند تولید) تا ۱۵درصد به قراضه فولادی نیازمند هستند. شایان ذکر است، حجم تولید قراضه داخلی در حال حاضر حداکثر معادل ۳۰ درصد نیاز داخلی است و با توجه به روند شدید افزایش تولید فولاد در کشور و ثابت ماندن تقریبی تولید قراضه داخلی، نیاز به واردات قراضه به شدت رو به افزایش است. لازم به ذکر است صادرات آن از ایران به دلیل پایین بودن عوارض و نیاز شدید کشورهایی مثال هند و پاکستان و چین به قراضه، متاسفانه به آسانی انجام می‌پذیرد. به نحوی که تجار و پیله‌وران هندی و پاکستانی حتی با ویزای توریستی در ایران مشغول جمع‌آوری قراضه و صدور آن از ایران هستند. این در حالی است که طی دو سال اخیر به دلیل عدم تامین قراضه با قیمت اقتصادی، عمده کارخانجات بخش خصوصی حتی نتوانستند به نیمی از ظرفیت تولید خود هم نایل آیند. در این رهگذر ممنوعیت صادرات قراضه از عراق که آن هم مثل پاکستان یکی از همسایگان ما است بسیار حائز اهمیت است. علی‌هذا به منظور توانمندسازی تولید داخلی فولاد کشور و تشویق همیت ملی تولیدکنندگان فولاد به عرضه هرچه بیشتر محصولات فولادی داخلی، خواهشمند است، ترتیبی اتخاذ شود صادرات قراضه و شمش فولادی که هر دو از کالاهای استراتژیک محسوب می‌شوند، ممنوع شود.