التهاب بازار آهن به رکود تبدیل شد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال کاهش قیمت انواع محصولات فولادی در بازار که از پنج‌شنبه هفته قبل آغاز شده، روز گذشته عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان با بی‌میلی خریداران و تقاضای کاهش قیمت از سوی آنها روبه‌رو شد. بی‌رغبتی و سردرگمی بازار که از تعداد انگشت‌شمار خریداران حاضر در تالار کاملا مشخص بود، باعث شد تا از میان ۶ کالای عرضه شده این شرکت، روی ۳ کالا هیچ معامله‌ای صورت نگیرد و از دیگر کالاهای عرضه شده نیز حجم محدودی به فروش برسد که البته این معاملات نیز بعد از چانه‌زنی‌های بسیار خریداران، برای کاهش قیمت و صرف زمان زیادی صورت گرفت؛ چراکه خریداران در اکثر موارد خواستار کاهش قیمت از سوی ذوب‌آهن بودند.

اگرچه محصولاتی که دیروز عرضه شدند، به لحاظ اینکه سایزهای سنگین محسوب می‌شوند، معمولا تقاضای زیادی در بازار ندارند و فروش آنها در بازار خرده‌فروشی به کندی صورت می‌گیرد، اما به عقیده فعالان تالار بورس کالا آنچه که این شرایط را در معاملات دیروز رقم زد بیشتر به دلیل افت قیمت‌های بازار بوده که به تبع افت نرخ بیلت در بازارهای جهانی رخ داد، البته نظارت‌هایی که اخیرا بر قیمت‌ها صورت گرفته را نیز نمی‌توان از نظر دور نگه داشت. از این رو فعالان بازار معتقدند آنچه که التهاب بازار از سوی برخی تعبیر می‌شد به دلیل این دخالت‌ها به رکود تبدیل شده است.

دیروز برخی تجار از تردید خریدارانی صحبت می‌کردند که در روزهای قبل نسبت به خرید کالا ابراز علاقه کرده و حتی به توافق هم رسیده بودند؛ اما با شرایط جدیدی که در بازار به وجود آمده و به خصوص به دلیل افت نرخ بیلت در لندن نسبت به نهایی کردن خرید خود دچار شک شده‌اند.

فعالان بازار ایران در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی

اگرچه نظارت‌هایی که با هدف کنترل قیمت‌ها در بورس صورت گرفته تا حدودی فرآیند کشف نرخ را در بازار و طی هفته‌های اخیر پیچیده کرده و بر سردرگمی خریداران افزوده، اما افت قیمت‌های بازار بیشتر به این دلیل بود که در آخرین روزکاری هفته گذشته قیمت بیلت به خصوص در بورس لندن، کاهش قابل توجهی پیدا کرد که این امر بازار داخلی را دچار نگرانی کرد.

قیمت بیلت در معاملات فیوچر بورس فلزات لندن به این دلیل کاهش پیدا کرد؛ چون یکی از فعالان این بازار با فروش حجم بالایی بازار را بر هم زد و باعث شد نرخ این کالا در آخرین نرخ‌های ثبت شده هفته قبل میلادی در این بورس، به ۵۱۰ و ۵۵۰ دلار برسد.

در کنار این رویداد شایعاتی در بازار مطرح شد مبنی بر اینکه چین خرید بیلت خود را در سال جاری کاهش می‌دهد. از این رو قیمت بیلت در اکثر بازارها روند کاهشی به خود گرفت که افت نرخ قراضه نیز به این روند شدت بخشید.

از این رو کارگزاران بورس کالا معتقدند، مشتری‌های آنها در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی و به خصوص بورس لندن هستند تا ببینند آیا نرخ‌ها بر می‌گردد یا اینکه روند کاهشی ادامه دارد. یکی از حاضران تالار بورس کالا با تاکید بر اینکه بر خلاف جریان افزایشی قیمت‌ها، موج کاهشی نرخ بیلت در بازارهای جهانی بسیار زود به ایران رسیده، می‌گوید: البته برخی افراد احتمال می‌دهند بخشی از نقدینگی بازار آهن به دلیل اتفاقات و محدودیت‌های خریدی که در بورس رخ داده، به بازارهای دیگر و حتی بورس اوراق بهادار که این روزها روند مثبتی دارد منتقل شده باشد؛ اما اولین دلیلی که وجود دارد همین مساله کاهش نرخ‌های بازار است.

بازار آهن راکد، امیدوار؛ اما در عین حال نگران است

اما با توجه به اینکه زمزمه‌های خرید پروژه‌های دولتی در بازار مطرح شده و برخی کارگزاری‌ها نیز در این خصوص مذاکرات زیادی با خریداران داشته‌اند، اکثر قریب به اتفاق فعالان بازار این کاهش قیمت را موقتی می‌دانند و انتظار دارند در صورتی که بازارهای جهانی با تثبیت نرخ، کار خود را شروع کند، این احتمال وجود دارد که معاملات روزهای آتی در بورس با رونق بهتری روبه‌رو شود؛ هرچند محدودیت‌هایی که اخیرا ایجاد شده از جمله محدودیت‌های فروش ۱۰۰ تنی و شروطی همچون واریز ۱۰۰ درصدی وجه تضمین خرید، نگرانی‌ها را در میان فعالان بورسی از بین نبرده است؛ کما اینکه دیروز نیز بورس کالا همچنان واریز ۱۰۰درصد وجه تضمین خرید را به عنوان شرط در نظر گرفته بود.

کاهش چندمرحله‌ای نرخ پایه محصولات ذوب‌آهن

نخستین عرضه محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا، تیرآهن ۲۲ بود که برای سلف ۳۱/ ۲/ ۸۹ عرضه شد که نرخ اولیه پیشنهادی برای آن ۸۲۵ تومان بود که ابتدا به ۸۱۰ تومان کاهش پیدا کرد، اما خریداری حاضر به خرید نشد. این کالا مجددا و با درخواست یک کارگزار روی تابلو آمد که دوباره نرخ آن از سوی ذوب‌آهن کاهش پیدا کرد و ۷۹۰ تومان پیشنهاد شد که تنها ۶۱۶۰ تن معامله شد.

تیرآهن سنگین ۲۴ این شرکت دیروز ۸۳۰ تومان عرضه شد که در پی درخواست خریداران نرخ آن به ۸۱۵ تومان کاهش یافت که در نهایت تنها ۴۴۰ تن از کل ۸ هزار تن عرضه معامله شد. تیرآهن ۲۰ این شرکت دیروز با نرخ ۸۶۰ تومان ۴۴۰ تن معامله شد در حالی که کل عرضه آن ۱۲ هزارو ۳۲۰ تن بود.

سبد تیرآهن و میلگرد این شرکت دیروز با نرخ ۶۶۰ تومان عرضه شد در حالی که خریداران انتظار کاهش قیمت به ۵۵۰ تومان را داشتند. به دلیل عدم توافق طرفین از این کالا، فروشی در بورس انجام نشد. تیرآهن سنگین ذوب‌آهن در سبدی دیگر عرضه شد که برای این کالا هم خریداری در تالار نبود.

بر همین اساس، سبد میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز با نرخ ۷۱۰ تومان عرضه شد و با وجود اینکه ذوب‌آهن اعلام کرد نرخ خود را به ۶۸۰ تومان هم کاهش می‌دهد؛ اما خریداری حاضر به پذیرش این نرخ نشد. لازم به ذکر است، بخشی از معاملات دیروز تیرآهن ۲۲ مربوط به معاملاتی بود که به عنوان مچینگ صورت گرفت. در این روز مجموعا ۹ هزار و ۶۸۰ تن کالای فولادی در بورس معامله شد.