بازار جهانی فولاد در سرازیری قیمت‌ها

پس از یک دوره رونق در بازارهای جهانی، رشد قیمت دوام نیافته و افت نرخ با قراضه آغاز شده و به محصول نهایی نیز کشیده شد. این فراز و فرود قیمت در بازار‌های جهانی در حالی صورت گرفت که بازار داخلی به‌واسطه کنترل قیمت‌ها از سوی دولت رشد را تجربه نکرده و تنها روند نزولی را همراهی کرده است. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی شرایط بازارهای جهانی و داخلی پرداخته است که در پی می‌آید:

افت نرخ بیلت به دنبال کاهش قراضه

به دنبال قراضه، بیلت هم در هفته گذشته شروع به تنزل کرد. روز پنج‌شنبه قیمت نقدی بیلت در بورس لندن تحویل بنادر مدیترانه در ۵۳۰ دلار هر تن معامله شد. قیمت سه ماهه هم ۵۵۰ دلار بود، در حالی که اول هفته قیمت نقد ۶۰۰ دلار و سه ماهه آن ۶۱۱ دلار بود. علت آن افزایش عرضه بیلت در بورس لندن بوده است، ولی فاصله قیمت بورس با بازار واقعی زیاد شده است. اگر این پایه قیمت در بورس لندن حفظ شود، قیمت در بازارهای دیگر هم پایین خواهد آمد. حتی اگر قیمت بورس لندن هم کاهش پیدا نمی‌کرد باز هم روند بیلت رو به نزول بود. در خاور دور قیمت بیلت در مرز ۶۶۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر ثابت مانده بود و خریداری نداشت. بازار بیلت سی آی اس هفته گذشته کساد بود، فروشنده‌ها روی قیمت ۶۲۰ دلار فوب دریای سیاه صحبت می‌کردند و خریدارها ۶۰۰ دلار. این در حالی بود که بعضی از کارخانه‌ها نتوانسته‌اند برای ماه آینده که فقط یک هفته به آن مانده است تولید خود را به فروش برسانند.

بیلت در انتظار قیمت‌های جدید

در هفته گذشته ذوب‌آهن اصفهان با فروش سبد میلگرد و تیرآهن در قیمت ۷۱۴ تومان پایه قیمت را تعیین کرد. با این اتفاق بازار بیلت که ثابت شده بود به کسادی کشیده شد. قیمت بیلت تحویل بنادر شمالی ایران ۶۸۰ دلار هر تن است که هزینه ترخیص و مالیات ارزش افزوده آن جمعا ۵/۹ درصد است. این در حالی است که قیمت فروش بیلت روی تریلی در انزلی هر کیلو ۶۸۰ تومان یا کمی کمتر بود، این امر ناشی از آن است که در خلال ۲ ماه گذشته بیش از ۵۳۰ هزار تن بیلت وارد کشور شده که قیمت خرید آن زیر ۶۰۰ دلار بوده است. عده‌ای انتظار دارند که با تمام شدن این بیلت‌ها قیمت افزایش یابد، این در صورتی است که قیمت مقاطع بخصوص میلگرد بالا برود. در غیر این صورت باید در انتظار کاهش قیمت بیلت بود؛ چرا که بسیاری از کارخانه‌ها تولید خود را متوقف کرده یا آن را کاهش داده‌اند.

ضعف تقاضای مقاطع در بازار جهانی

بازار مقاطع هفته گذشته راکد بود. با افزایش قیمت قراضه و بیلت، تولیدکنندگان مقاطع سعی در بالابردن قیمت‌های خود کردند، ولی ضعف تقاضا در اکثر نقاط دنیا دیده می‌شود، به همین دلیل بازار مقاطع راکد بود. در چین، مقاطع تا مرز ۱۰ دلار هر تن توسط کارخانه‌های مادر افزایش قیمت داشت، در حالی که در بازار قیمت‌ها تا ۱۰ دلار هر تن کاهش یافت. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه هم هفته قبل با ۲۰ دلار کاهش به ۶۵۰ دلار هر تن فوب رسید. ترک‌ها قبلا میلگرد را در قیمت زیر ۶۴۰ دلار فوب فروخته‌اند که در این ماه به خریداران تحویل می‌شود؛ بنابراین فعلا بازار با موجودی مقاطع ارزان قیمت روبه‌رو است. بازار مقاطع در اروپا همچنان با رکود روبه‌رو است چون پروژه‌های عمرانی متوقف است. در خلال هفته گذشته در ژاپن، کره و عربستان قیمت مقاطع کمی افزایش یافت که در پایان هفته به ثبات رسید. با توجه به روند نزولی قراضه و بیلت و از سوی دیگر محدودیت تقاضای مقاطع در اکثر نقاط دنیا، باید انتظار کاهش قیمت مقاطع را در هفته‌های آینده داشت.

بازار آرام مقاطع در ایران

در هفته گذشته بازار مقاطع بسیار ساکت بود، حضور محتاطانه و بعضا دستوری ذوب‌آهن باعث شروع آرامی در بورس شد. رکود بازار مقاطع چند علت دارد اول: ضعف شدید تقاضا، البته با توجه به اینکه تازه در شروع سال جدید هستیم و بودجه‌ها تخصیص نیافته است، طبیعی است. دوم انباشتگی انبارها از خریدهای ارزان قیمت سال قبل که تحویل آنها در بهمن و اسفند سال قبل بوده. سوم سردرگمی تجار نسبت به آینده طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و ترس از رکود ناشی از اجرای این طرح. چهارم: شروع تنزل قیمت‌ها در خارج از ایران.تمام این عوامل باعث شده تا اکثر تجار سیاست صبر و انتظار را در پیش بگیرند، ولی قیمت‌ها تقریبا ثابت مانده. میلگرد تولید داخل بطور متوسط ۷۶۰ تا ۷۷۰ تومان و میلگرد وارداتی ۷۵۰ تا ۷۶۰ تومان اعلام می‌شد. نبشی و ناودانی هم ثابت مانده بود. پایه قیمت تیرآهن در اصفهان که روز شنبه ۷۶۰ تومان بود در پایان هفته به ۷۵۰ تومان رسید. واقعیت این است که قیمت‌های جاری فضایی برای تنزل ندارند. اگر قیمت مقاطع در ایران بخواهد به سطح جهانی نزدیک شود باید افزایشی معادل صد تومان در هر کیلو داشته باشد.

ورق بازاری محکم

بازار ورق در نقاط مختلف دنیا نوسان زیادی نداشت، علت این است که قیمت‌ها به سقف خود نزدیک شده، ولی احتمال کاهش آن هم زیاد نیست. اواخر هفته قیمت ورق گرم در اروپا به مرز ۷۰۰ دلار هر تن نزدیک شد که تحویل ۳ تا ۴ ماه بعد است، ولی حجم معاملات بسیار پائین بود. در سی آی اس بازار فروش پر رونق بوده است. آنها ورق گرم کویل را ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار فوب دریای سیاه عرضه کردند. ورق سرد تا ۸۵۰ دلار فوب هم معامله شده است، ولی حجم معاملات زیاد نیست. در مصر، کره، ژاپن، عربستان، انگلستان و آمریکا قیمت ورق گرم ۱۰ تا ۵۰ دلار هر تن بالا رفت و تنها در چین قیمت پایین آمده که پیش‌بینی می‌شود هفته آینده بالا برود. بازار ورق در دنیا محکم است و زمان تحویل حداقل سه ماهه می‌باشد. همین امر باعث شده تا موجودی انبار بخصوص در مورد ورق سرد محدود باشد؛ بنابراین بازار می‌تواند خودش را با تغییر قیمت تطبیق دهد.

محدودیت‌های عرضه ورق

بازار ورق در هفته گذشته تقریبا ثابت بود، روز دوشنبه مبارکه به بورس آمد. چند نکته در عرضه مبارکه قابل توجه بود. اول فاصله زیاد بین قیمت ورق گرم و ورق سرد که نزدیک به ۱۵۰ تومان هر کیلو بود. دوم پایین بودن قیمت ورق گرم در مقایسه با قیمت وارداتی از خارج و حتی صادراتی خود مبارکه. سوم سیاست فروش حداکثر صد تن به هر متقاضی. این روش عرضه در واقع به معنای عدم عرضه بود. از روز سه شنبه ورق گرم در بازار که در قیمت ۷۳۰ تا ۷۵۰ تومان معامله می‌شد شروع به تنزل کرد تا آنجا که در اصفهان با پول پیش، در ۶۷۰ تومان هر کیلو ورق ۸ تا ۱۵ رول مبارکه هم عرضه شد، ولی خریدارها با احتیاط عمل می‌کنند. شایع شده است که صد هزار تن ورق گرم آماده به تحویل از طرف مبارکه در بازار توسط سرویس سنترها پیشنهاد شده که مبالغه آمیز است، ولی همین شایعه باعث افت قیمت ورق گرم شده است، در حالی که نوع وارداتی آن حداقل ۷۳۰ تومان تمام می‌شود، حتی قیمت صادرات ورق گرم مبارکه بیش از ۷۰۰ دلار فوب بندرعباس می‌باشد. کسادی بازار لوله و پروفیل هم باعث شد که هفته قبل ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر در پایه ۶۶۰ تا ۶۷۰ تومان باقی بماند. موجودی فعلی این کالا باعث ثبات قیمت آن شده، ولی معلوم نیست ۱۵ روز آینده هم این وضع ادامه داشته باشد. چون قیمت وارداتی آن همچنان ۷۳۰ دلار باقی مانده و احتمال کاهش آن هم نیست. در مورد ورق سرد هفته قبل با ثبات بود، ولی در اواخر هفته نشانه‌هایی از افزایش قیمت دیده شد. علت هم محدودیت عرضه و بالا رفتن قیمت در خارج است. قزاق‌ها نمی‌توانند ورق سرد تولید کنند، روس‌ها هم این کالا را کمتر از ۸۷۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بنادر شمالی عرضه نمی‌کنند. در دو هفته آینده قیمت این کالا باید بالا برود چون بازار مصرف لوازم خانگی شروع خواهد شد در حالی که موجودی کم است. ورق رنگی و گالوانیزه همچنان بازار باثباتی دارد علت این امر آنست که در ماه‌های قبل واردات سنگین در قیمت پایین وجود داشته، با شروع تقاضا و کاهش موجودی، قیمت این کالاها نیز افزایش خواهد یافت چون امکان جایگزینی آنها با قیمت‌های فعلی نیست.

قراضه رو به پایین

اوایل هفته گذشته، قیمت قراضه به اوج خود رسیده بود و تا مرز ۵۰۰ دلار سی‌اف‌آر بنادر خاوردور هم صحبت شد. البته معاملات روی پایه ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار بسته شد که حجم آن هم پایین بود، ولی در میانه هفته به‌علت عقب کشیدن خریداران، بازار قراضه ثابت شد. تا روز پنج‌شنبه که افت قیمت قراضه شروع گردید در اروپا قراضه مخلوط یک و دو حدود ۱۱ یورو هر تن پایین آمد و به ۲۹۴ یورو (۳۹۰ دلار هر تن) رسید. در خاور دور قراضه ۲۰-۸۰ با ۳۰ دلار کاهش به ۴۵۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید. همین کالا تحویل بنادر تایوان روز چهار شنبه در قیمت ۴۴۰ دلار عرضه شد در حالی که حجم معامله هم پائین بوده است. تقاضای قراضه در کل دنیا در هفته گذشته روند نزولی داشت. پیش‌بینی می‌شود روند رو به تنزل قیمت قراضه ادامه داشته باشد ولی حداکثر ۵۰ دلار هر تن از قیمت این کالا کاسته خواهد شد.

سنگ‌آهن نزدیک به ثبات

معاملات هفته گذشته سنگ‌آهن با ۱۷۷ دلار سی‌اف‌آر بنادر چین برای خلوص ۵/۶۳ درصد شروع شد و در پایان هفته این کالا تا ۱۹۱ دلار هر تن هم رسید. اکثر کارشناسان معتقدند که سقف قیمت این کالا ۲۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر بنادر چین است. در حال حاضر به علت افزایش بیش از حد قیمت و رسیدن آن به سقف پیش‌بینی شده، از معاملات کاسته شده است و تجار سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند. انتظار می‌رود سنگ‌آهن در هفته آینده به ثبات قیمت برسد و شاید پس از آن کمی کاهش یابد. در هفته گذشته وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که محدودیت واردات سنگ‌آهن با خلوص زیر ۶۰ درصد را تائید نکرده است. بنابراین باید انتظار داشت که هفته آینده واردکننده‌ها و تجار روی معاملات سنگ‌آهن با خلوص ۵۲ تا ۶۰ درصد متمرکز شوند که طبعا قیمت آن بالا خواهد رفت. علت افزایش قیمت سریع سنگ‌آهن این بوده که تنها کیفیت بالا در خلال دو ماه آینده قابل ورود به چین است، در حالی که حجم عرضه این کالا به شدت محدود است، حال اگر این محدودیت واقعیت نداشته باشد باید در انتظار آرامش در بازار سنگ‌آهن در خلال ۲ هفته آینده بود. از حالا زمزمه‌های نگرانی نسبت به فصل سوم سال میلادی در مورد قیمت سنگ‌آهن شروع شده است. چون مشخص نیست که دو ماه دیگر وضع بازار فولاد چگونه خواهد بود؛ بنابراین قیمت باید تغییر کند.