بررسی دلایل افت هفتگی طلا
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، ولی به طور کلی با روندی نزولی همراه بود.

در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۱۱۶۰.۶۲۵ دلار در تاریخ ۱۲ آوریل، به میانگین قیمت ۱۱۵۴.۲۵ دلار در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۰ رسید.
مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و در بازار طلا نیز تاثیر بسزایی گذاشت، به شرح ذیل است:
در کل طی هفته اخیر بهای طلا در بازارهای جهانی با روندی نسبتا صعودی غیر از روز پایانی هفته گذشته همراه شد. همچنین در هفته گذشته به گزارش خبرگزاری Reuters، براساس گمانه‌زنی‌های برخی از سرمایه‌گذاران به پایان یافتن رکود اقتصادی و نیز بهبود اوضاع کشورهای عضو ناحیه یورو و انتشار گزارشاتی مبنی بر افزایش میزان فروش خودرو در دو کشور بزرگ اقتصادی ژاپن و هند، قیمت جهانی نفت در بازارهای جهانی افزایش بسزایی یافت که این عامل نیز به طور مستقیم در هفته گذشته بر قیمت فلزات گرانبها تاثیر گذاشت و به دنبال آن بهای طلا نیز با افزایش قیمت نفت افزایش یافت و به مرز قیمتی ۱۱۶۰ دلار نیز رسید، اما در همین حال با توجه به گزارش سایت Kitconews کاهش سیگنال‌های مثبت بودن اوضاع اقتصادی در جهان و نیز افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای عمده در جهان در هفته گذشته، از عواملی بودند که موجب شدند چشم‌انداز بهبود اوضاع اقتصادی تیره و تار شود و قیمت نفت نیز متناسب با آن با کاهش مواجه شود.
به دنبال همین موضوع نیز قیمت طلا در روز جمعه هفته گذشته با افتی شدید همراه شد. در همین حال در هفته گذشته، اعلام افزایش سطح تولید طلا توسط کشور زیمبابوه که از کشورهای تولید‌کننده طلا است و نیز پایان یافتن فصل ازدواج در هند و در نتیجه کاهش تقاضای فیزیکی این کشور برای طلا از عوامل دیگری بودند که تاثیر روانی منفی در بازار طلا مبنی بر افزایش عرضه و کمبود تقاضا گذاشتند که متعاقبا به دنبال انتشار این اخبار بهای فلزات گرانبها مانند طلا در روز جمعه هفته گذشته به یک‌باره با کاهش تقریبا 6 دلاری طی یک روز همراه شد.


این اتفاقات در حالی است که کسری بودجه آمریکا که به دلیل اجرای برنامه‌های کمک مالی در اواخر دولت بوش و در دوره ریاست جمهوری اوباما صورت پذیرفته است، همچنان رو به افزایش است. بیکاری نیز معضل دیگری است که آمار آن سرمایه‌گذاران و سفته بازان را نگران می‌سازد، به همین دلیل به نظر می‌رسد تقاضا برای طلا به عنوان کالایی سرمایه‌ای و استراتژیک و نیز خاصیت طلا به عنوان کالای ایمن و کم ریسک سرمایه‌ای همچنان تداوم داشته باشد و اگر هم نوسانات قیمتی در این بین باشد به صورت مقطعی و گذرا است.


تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت طلا صعودی است. در هفته گذشته نیز همان‌طور که قبلا پیش‌بینی شده بود، طلا روندی صعودی داشت.
برای هفته معاملاتی آینده اینگونه به نظر می‌رسد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته نیز با روندی نزولی در ابتدا و سپس صعودی همراه باشد که در این صورت اگر طلا بخواهد همچنان با صعود همراه باشد قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود که 1170 دلار است، احتمالا تا سطح مقاومتی 1187 دلار و شاید بالاتر 1200 دلار، نیز افزایش پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت، چنانچه روندی نزولی داشته باشد در صورت عبور کردن از سطح حمایتی مهم 1130 دلار، احتمالا قیمت آن تا ساپورت مهم 1100 دلار نیز افت خواهد کرد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در ابتدای این هفته نزولی و از اواسط هفته صعودی باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
دلایل روند نزولی نقره
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی با روندی تقریبا نزولی همراه بود. در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۱۸.۴۹۰۰ دلار در تاریخ ۱۲ آوریل، به میانگین قیمت ۱۸.۳۵۰۰ دلار در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۱۰ رسید. لازم به توضیح است؛ عواملی که در تحلیل طلا ذکر شده است، در تغییرات قیمت نقره در هفته گذشته نیز موثر بوده‌اند.
تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به گواه‌های ملاحظه شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت قیمتی نقره صعودی باشد. برای هفته بعد به نظر می‌رسد که روند آن به احتمال زیادی صعودی باشد. در صورتی که نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت شکاندن نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود یعنی ۱۸.۵۰۰۰ دلار، احتمالا تا سطح قیمتی ۱۹.۰۰۰۰ دلار یا شاید بالاتر نیز صعود خواهد داشت و در غیر این صورت، اگر نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، نزدیک‌ترین خط حمایتی آن ۱۷.۵۰۰۰ دلار است که در صورت عبور از آن تا ساپورت قیمتی ۱۷.۳۰۰۰ دلار نیز نزول خواهد داشت.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در این هفته با روندی در ابتدای هفته نزولی و سپس روندی صعودی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.