احتیاط متقاضیان برای خرید فولاد

گروه بورس کالا - بازارهای جهانی در هفته‌های اخیر روند سریع رو به رشدی را به خود گرفته که تداوم آن در اکثر مناطق باعث شده تا معامله‌گران احتیاط زیادی را برای خرید فولاد در پیش بگیرند. این شرایط خصوصا در بازار ایران که قیمت بیلت وارداتی با قیمت میلگرد فاصله زیادی دارد، بیشتر به چشم می‌خورد. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار طی هفته گذشته پرداخته است که در پی می‌آید.

احتمال کاهش قیمت بیلت در هفته‌های آتی

در خلال دو هفته اول سال جدید، قیمت اکثر محصولات فولادی در خارج از ایران به شدت افزایش یافته است؛ به طوری که قیمت بیلت فوب بنادر دریای سیاه که قبل از تعطیلات ۵۶۰ دلار در هر تن بود، به ۶۳۰ دلار در اوایل هفته رسید.

این افزایش قیمت که در خاوردور با مقاومت روبه‌رو شده به ایستادگی خود ادامه داد که علت آن بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن، کک و قراضه عنوان می‌شد. ولی نباید فراموش کرد که به علت سرما، تولید اکثر کارخانه‌های سی‌آی‌اس به زیر ۵۰ درصد رسیده بود؛ بنابراین حجم عرضه کم بود.

به همین علت قیمت‌ها با کاهش خرید خاوردور تغییر نکرد. پس از سه هفته، خریداران خاوردور به بازار آمدند؛ البته با احتیاط. همین امر به بالا رفتن بازار کمک کرد. در خلال هفته گذشته بیلت روند صعودی داشت. در چین، پاکستان، سی‌آی‌اس و ترکیه بیلت بین ۱۰ تا ۳۰ دلار در هر تن افزایش قیمت نشان داد. در حال حاضر قیمت بیلت فوب دریای سیاه ۶۳۰ تا ۶۵۰ دلار از طرف فروشنده‌ها عرضه می‌شود در حالی که خریداران تا ۶۲۰ دلار حاضر به پرداخت هستند. بازار خاوردور ساکت است، ولی ترک‌ها، مصری‌ها و ایرانی‌ها به آرامی خرید می‌کنند. البته حجم معاملات کم است، چون فاصله قیمت بیلت تا قراضه خیلی زیاد شده است. احتمال کاهش قیمت بیلت هست.

تثبیت قیمت بیلت در بازار داخلی

به‌رغم این نوسانات قیمت بیلت در ایران در هفته گذشته تقریبا ثابت بود و در انزلی برای سایز ۱۵۰، بین ۶۸۰ تا ۶۹۰ تومان هر کیلو ترخیص شده روی تریلی معامله شد. علاوه بر اینکه گفته می‌شود موجودی سایز ۱۲۵ کم است، اخبار حاکی از آن است که حداقل قیمت پیشنهادی سی‌اف‌آر انزلی برای بیلت، ۶۷۰ دلار در هر تن شنیده شده که با احتساب هزینه‌های ترخیص حداقل قیمت تمام شده آن روی تریلی در انزلی ۷۴۰ تومان خواهد بود.

از آنجا که قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد به حد کافی افزایش نیافته است، اکثر کارخانه‌ها تولید خود را به حداقل رسانده یا بعضا تعطیل هستند. با توجه به این مطلب تقاضای بیلت در حد پایینی است. اگر قیمت مقاطع مشخص شود، وضعیت بازار بیلت هم روشن خواهد شد.

قیمت مقاطع رو به بالا

به علت افزایش قیمت مواد اولیه، هفته گذشته قیمت مقاطع در اکثر نقاط دنیا همچنان رو به بالا بود. افزایش قیمت مقاطع تنها به علت بالا رفتن قیمت مواد اولیه نیست، بلکه بسیاری از تجار به دلیل روند صعودی قیمت مقاطع دست از خرید کشیده بودند. با ادامه این روند آنها برای تامین حداقل موجودی خود به بازار برگشتند و این مساله به بالا رفتن قیمت کمک کرده است. در اروپا قیمت مقاطع در خلال یک ماه گذشته بیش از ۱۰۰ یورو افزایش پیدا کرده است. تیرآهن بال پهن در جنوب اروپا در هفته گذشته ۴۰ یورو افزایش قیمت داشت و به ۶۳۰ یورو هر تن رسید و در انگلستان قیمت میلگرد ۹۰ یورو افزایش یافت.

در ایتالیا قیمت میلگرد ۳۰ تا ۵۰ یورو رشد نموده، در ترکیه ۴۵ یورو و در چین بین ۱۵ تا ۲۵ دلار. در خاورمیانه به‌خصوص در شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بالا رفت. در روسیه قیمت میلگرد با ۲۰ دلار افزایش به ۷۰۳ دلار در هر تن شامل ۱۸ درصد مالیات ارزش افزوده رسید و در آمریکا نیز ۱۰ دلار افزایش قیمت داشت. افزایش شتابان قیمت مقاطع بیشتر ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است. از آنجایی که تقاضای مقاطع زیاد تغییر نکرده است، اکثر تجار سعی می‌کنند تا موجودی انبار را در حداقل خود نگاه دارند. این به معنای حفظ موجودی برای حداکثر ۴۵ روز است.

مقاطع ایران تابع مصرف‌کننده نهایی

به دلیل عدم عرضه میلگرد و تیرآهن توسط ذوب‌آهن در بورس، بازار مقاطع تنها تابع تقاضای مصرف‌کننده نهایی است. با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت میلگرد با نوسان ۲۰ تومانی در طول هفته روبه‌رو بود. وضعیت بازار تیرآهن نیز مشابه میلگرد بود. متوسط قیمت میلگرد که اول هفته ۷۶۵ تومان بود در آخر هفته به ۷۸۰ تومان رسید و تیرآهن سبک در اصفهان که ۷۵۰ تومان هر کیلو قیمت داشت در آخر هفته به نزدیک ۷۷۰ تومان معامله شد. نبشی و ناودانی هم در طول هفته ۲۰ تومان گران‌تر شد. اکثر تجار در سردرگمی هستند و همه منتظر روشن شدن قیمت عرضه در بورس می‌باشند. شایعاتی در بازار است که دولت به شدت در مقابل افزایش قیمت مقاطع مقاومت می‌کند. اگر این شایعات حقیقت داشته باشد اکثر کارخانه‌هایی که از بیلت به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند در خلال یک ماه آینده متوقف خواهند شد، چون افزایش قیمت بیلت باعث زیان سنگینی برای این تیپ از تولیدکنندگان می‌شود.

افزایش نگران‌کننده قیمت ورق

قیمت ورق در طول هفته گذشته همچنان رو به بالا بود. افزایش قیمت مواد اولیه از یکسو و بالا رفتن تقاضا دو عامل اصلی افزایش قیمت ورق می‌باشد. روز جمعه بائواستیل که کارخانه لیدر چین است، قیمت انواع ورق را ۶۰ دلار در هر تن برای تحویل از۱۵ روز آینده بالا برد این امر در کل خاوردور تاثیر خواهد گذاشت. در امارات قیمت ورق افزایش یافته، در اروپا وضعیت این بازار غیرقابل پیش‌بینی و نگران‌کننده شده است. از اول امسال تا به حال قیمت ورق در اروپا ۲۰۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. به‌رغم آن که تولید کارخانه‌ها افزایش یافته، هنوز ورق سرد و ورق گالوانیزه در این قاره با کمبود مواجه است. در طول هفته گذشته قیمت ورق در جنوب و شمال اروپا تا ۳۰ یورو افزایش نشان داده است. در آمریکا قیمت ورق ۴۰ دلار هر شورت تن بالا رفت و در چین انواع ورق ۲۵ تا ۳۰ دلار در هر تن افزایش یافت. در ژاپن نیز قیمت ورق گرم ۳۵ دلار در هر تن افزایش یافته است. این در حالی است که موجودی انبارها بسیار محدود شده و علت آن این است که سرویس سنترها نتوانستند همزمان با افزایش قیمت ورق میزان خروجی کالای خود را جایگزین کنند.

تفاوت نرخ ورق داخلی و وارداتی در بازار ایران

در طول هفته گذشته ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر هر کیلو ۳۰ تومان افزایش پیدا کرد و در انزلی به ۶۸۰ تومان هر کیلو روی تریلی رسید. ورق گرم ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر هم به‌رغم فراز و نشیب‌های فراوان با ۲۰ تومان افزایش مواجه شد. ورق گالوانیزه که اوایل هفته به‌طور متوسط ۹۸۰ تومان معامله می‌شد. در آخر هفته به ۱۰۳۰ تومان رسید. ورق سرد از بازار نسبتا باثباتی برخوردار بود. قیمت فعلی بازار هنوز با قیمت‌های واقعی وارداتی فاصله دارد. این در حالی است که تنها ۱۰ روز از شروع فعالیت بازار در سال جدید گذشته است. با ورود فولاد مبارکه به بورس و مشخص شدن وضعیت عرضه، پایه قیمت‌ها معلوم خواهد شد، اما بازار در مورد ورق سرد و ورق رنگی تابع مبارکه نیست و تقاضا عامل تعیین‌کننده قیمت است. قیمت‌های فروشندگان خارجی هنوز اعلام نشده، ولی محققا آنها هم قیمت‌های جدید را با افزایش اعلام خواهند کرد.

به نظر می‌رسد قیمت ورق سرد برای هفته آینده با ثبات باقی بماند، ولی قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر با خارج شدن کسانی که به پول نیاز داشتند، افزایش خواهد داشت.

سنگ‌آهن از مرز ۱۸۰ دلار گذشت

سنگ‌آهن که اوایل این هفته به نزدیک ۱۷۰ دلار رسیده بود، در اواخر هفته از مرز ۱۸۰ دلار در هر تن گذشت. رشد قیمت سنگ‌آهن برای همه تعجب آور است به خصوص اینکه در دو هفته گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. کارشناسان بازار از این امر متعجب هستند و نمی‌توانند تحلیل درستی از این مساله داشته باشند. هیچ کس نمی‌داند که این شرایط تا چه مدت ادامه خواهد داشت. اکثر دست‌اندرکاران اعتقاد دارند که اگر این شرایط ادامه داشته باشد، سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد تحویل فوری از مرز ۲۰۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بنادر چین خواهد گذشت. این نگرانی وجود دارد که ادامه این روند باعث شود تا شرکت‌های عرضه‌کننده سنگ‌آهن قیمت پایه نقدی را برای قراردادهایشان از دو ماه دیگر حداقل ۱۵۰ دلار فوب تعیین خواهند کرد. چند علت برای افزایش قیمت سنگ‌آهن وجود دارد:

اول: افزایش قیمت سنگ‌آهن هند به دلیل تعطیلی معادن غیرقانونی و افزایش هزینه حمل در داخل هند.

دوم: احتمال افزایش عوارض صادراتی سنگ‌آهن توسط هند.

سوم: کاهش تعداد واردکنندگان سنگ‌آهن.

چهارم: جلوگیری دولت چین از ورود سنگ‌آهن با خلوص زیر ۶۰ درصد.

پنجم: احتمال محدودیت واردات سنگ‌آهن به چین برای سه ماه.

افزایش قیمت سنگ‌آهن وارداتی باعث بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن تولید داخل چین شده است که اخیرا به بالای ۲۱۰ دلار همراه با مالیات ارزش افزوده رسیده است. ادامه این وضعیت از یک سو باعث افزایش تولید در داخل چین و از سوی دیگر موجب محدودیت رقبای چین به خصوص اروپایی‌ها در تولید فولاد خواهد شد. این در حالی است که قیمت کک بی سر و صدا، ولی به صورت مداوم در حال افزایش است و به بالای ۲۴۰ دلار در هر تن فوب رسیده است.

قراضه آرام گرفت

از اواخر مارس سرعت رشد قیمت قراضه آرام گرفت. از این رو بسیاری انتظار دارند که دوره طلایی رشد قیمت قراضه به سر رسیده و باید به زودی در انتظار افت قیمت آن باشیم. قیمت قراضه در سطح جهان افزایش یافته به حدود ۵۰۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نزدیک شده، ولی در آینده نزدیک از ۵۰۰ دلار بالاتر نخواهد رفت. هفته گذشته تقاضای قراضه وارداتی در ترکیه کاهش یافت، ولی قیمت‌ها همچنان بالا ماند. ظاهرا فولادسازان ترک دست از خرید قراضه برداشته اند. آخرین قیمت پیشنهادی واردات قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ در ترکیه حدود ۴۶۰ تا ۴۶۸ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و در خاوردور ۴۸۰ تا ۵۰۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است. در اروپا علاوه بر رشد تقاضای صادرات‎‏‏‏‎ تقاضای داخلی هم بالا است. قیمت قراضه سنگین در اروپا نیز به ۳۹۴ تا ۴۱۵ دلار در هر تن با کرایه حمل رسیده است. پس از افزایش ۵۰ تا ۶۰ یورو هر تن قیمت‌ها طی ماه جاری احتمال به ثبات رسیدن قیمت‌ها در ماه مه ‌وجود دارد.

قراضه خرد شده آمریکا به ۴۱۵ تا ۴۳۰ دلار هر لانگ تن رسیده و قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ از مرز ۴۰۰ دلار هر لانگ تن گذشته است. برف در روسیه در حال آب شدن است، ولی موجودی قراضه به کندی بالا می‌رود. هم صادرات و هم نیاز داخلی روس‌ها رو به رشد است. قیمت داخلی روسیه ۲۹۲ تا ۳۲۶ دلار در هر تن با مالیات ارزش افزوده می‌باشد. تجربه گران شدن قیمت‌ها در زمستان همه را واداشته تا قراضه بیشتری انبار کنند. صادرات قراضه ژاپن به چین نیز افزایش یافته و تا اواخر آوریل بیشتر خواهد شد. تا آخر ماه مه ‌نباید انتظار کاهش قیمت داشت. برخی می‌گویند تا فصل سوم به دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن قیمت قراضه نیز بالا می‌رود. اگر تولیدکنندگان میلگرد بتوانند قیمت را در ۷۰۰ دلار در هر تن نگه دارند، قیمت قراضه می‌تواند کمی بالاتر نیز برود.