سرمایه‌گذاری 4 هزار میلیارد تومانی  برای اجرای  پروژه‌های مس

آزاده حسینی

اردشیرسعد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در سال جاری به محور اصلی برنامه‌های این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: در سال حدود ۱۵ میلیون تن در دنیا مس تولید می‌شود و بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان مس در دنیا شیلی، پرو، چین، اندونزی، استرالیا و... هستند. در ایران نیز سالانه ۲۱۰ هزار تن مس تولید می‌شود که در سال گذشته نیز ۲۱۰ هزار و ۲۵۰ تن مس کاتدی در ایران تولید شد.

وی همچنین از ثبت رکورد تولید در بهمن ماه سال قبل خبر داد و گفت: در بهمن ماه سال جاری تولید ذوب مس آندی در مس سرچشمه با ۱۷ هزار و ۶۴ تن رکورد زد.

وی ادامه داد: تولید مس کاتدی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال گذشته ۱۸ درصد بیش از برنامه تدوین شده بود و در همین حال بخش‌های استخراج، ‌تولید کنسانتره، صادرات و فروش داخلی با افزایش همراه بود؛ طوری که ۷/۹۵ میلیون تن مواد معدنی از معادن شرکت مس استخراج شد که این رقم مبین رشد ۱۲ درصدی نسبت به برداشت سال ۸۷ است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این در سال ۸۸ تولید کنسانتره مس نیز با افزایش پنج درصدی نسبت به برنامه تعریف شده به ۸۸۰ هزار و ۸۴۹ تن رسید. این میزان همچنین پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال ما قبل رشد از خود نشان می‌دهد.

برآورد ثبت رکورد جدید در سال‌جاری

وی با اشاره به طرح‌های توسعه شرکت ملی مس ایران برای سال جاری اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود برای سال ۱۳۸۹ تولید مس کاتدی به ۲۱۶ هزار تن برسد.

وی ادامه داد: حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های خود سرمایه اختصاص داده‌ایم و در نظر داریم تا ظرفیت تولید را طی ۴ سال به ۴۴۰ هزار تن در سال برسانیم و پس از آن در مرحله دوم طی ۲ سال آن را به ۶۰۰ هزار تن در سال برسانیم.

وی تاکید کرد: برای تولید آند در خاتون‌آباد کرمان ما ظرفیت تولیدمان را از ۸۰ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهیم داد.

وی همچنین ادامه داد: برای تولید آند طرح ذوب سونگون را نیز در منطقه آذربایجان شرقی داریم. در بحث تولید اسید‌ها نیز افزایش ظرفیت تا ۷۵۰ هزار تن را در منطقه خاتون‌آباد و با همین ظرفیت احداث کارخانه در منطقه سونگون را در دست اجرا داریم. سعد محمدی اظهار داشت: پالایشگاهی نیز برای تولید کاتد با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در منطقه خاتون‌آباد کرمان و پالایشگاهی در منطقه سونگون است که با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در برنامه داریم.

وی تصریح کرد: کنسانتره مولیبدن نیز طرح بعدی ما است که سعی داریم تا پایان سال ۱۳۹۰ به انتها برسد.

وی تاکید کرد: طرح تولید مس کاتدی از روش هیدرومتالوژی درمیدوک در منطقه شهر بابک کرمان با ظرفیت ۵ هزار تن در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران ادامه داد: ۸ پروژه بازسازی و نوسازی در مجتمع مس سرچشمه داریم و افزایش ظرفیت با مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان نیز در حال اجرا است. وی افزود: احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق نیز در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: توسعه تغلیظ به ظرفیت ۱۶۰ هزار تن در سرچشمه داریم و همچنین طرح توسعه تغلیظ جدید با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در سونگون که هفته گذشته قرارداد آن بسته شده و ساخت تجهیزات آن نیز شروع شده است. وی افزود: توسعه کارخانه مس علی‌آباد در استان یزد نیز از جمله طرح‌های در دست اجرا است.

بازگشایی ۶ معدن در سال جاری

وی تاکید کرد: در بحث معادن نیز در سال ۱۳۸۹، بازگشایی ۶ معدن در سال جاری را خواهیم داشت و در اردیبهشت ماه معدن مس دره زار در کرمان را در منطقه پاریز داریم که طبق برآوردها حدود ۹۰ میلیون ذخیره قطعی دارد.

وی ادامه داد: ۶ معدنی که در سال جاری بازگشایی می‌شوند در مجموع ۵۰۰ میلیون تن ذخیره دارد.

وی افزود: بحث تولید به روش لیچینگ و بای لیچینگ در سال جدید به طور جدی دنبال خواهند شد.

خط قرمزی در سرمایه‌گذاری مس وجود ندارد

وی تاکید کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری نیز از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و هیچ خط قرمزی در این بخش برای ورود سرمایه‌گذاران وجود ندارد و ما استقبال می‌کنیم.

سعد محمدی تصریح کرد: در زمینه اکتشاف نیز در سال جاری مجموعا ۳۴طرح اکتشافی داریم که در استان کرمان ۱۰ طرح، سیستان و بلوچستان ۲۴ طرح و در استان خراسان جنوبی نیز ۵ طرح داریم.

وی افزود: در مجموع میزان ذخایر قطعی مس به یک میلیارد و یک میلیون تن می‌رسد، اما میزان این ذخایر بیش از ۲ میلیارد تن برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع عملیات باطله‌برداری و ماده معدنی در سال جاری بالغ بر ۹۵ میلیون تن بوده است.

بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی هستیم

وی در تشریح میزان صادرات سال گذشته شرکت ملی مس ایران گفت: در بخش صادرات غیرنفتی این شرکت رتبه نخست را از آن خود کرد و با صادرات یک میلیارد و دویست میلیون دلار در بخش صادرات غیرنفتی با توجه به اولویت نخست پاسخ به نیاز داخل، برترین در این بخش بود. وی ادامه داد: ارزش صادرات محصولات این شرکت در سال ۱۳۸۸ به نسبت سال ۱۳۸۷ معادل ۷۱ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به رعایت اصول ایمنی در شرکت ملی مس ایران اظهار داشت: این شرکت تمامی موارد اصول ایمنی را رعایت کرده و در این مورد پیشتاز است.

وی از دیگر موارد مورد تاکید در شرکت را ارتباط با دانشگاه برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید در تولید مس و بهره‌گیری از توانمندی‌های متخصصین داخلی عنوان کرد.

وی میزان EPS شرکت ملی مس ایران برای سال جاری را منوط به اعلام سازمان بورس دانست و اعلام کرد: این شرکت برای سال جدید EPS اعلام نکرده و آخرین EPS اعلام شده به سازمان بورس ۱۳۵ تومان بوده و طی ۲۰ روز آینده آخرین EPS اعلام خواهد شد، اما بحث شفاف‌سازی در بورس از اولویت‌های این شرکت است و علاوه بر آن به دلیل تاثیر قیمت مس در بازارهای جهانی این شرکت برای مصون ماندن مبادلات از نوسانات جهانی سرمایه‌گذاری‌های جانبی را در دست اجرا دارد.

وی با اشاره به بحث هدفمند‌سازی یارانه‌ها در بخش تولید مس گفت: بحث هدفمند‌سازی یارانه‌ها در بودجه امسال شرکت لحاظ شده و معادل ۷/۵۱ درصد افزایش هزینه در بودجه برای تولید امسال لحاظ شده است.