دلایل عرضه نشدن کالاهای فولادی در بورس

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: رینگ فولادی‌ها دومین یکشنبه پس از آغاز فعالیت بازار آهن در سال جدید را نیز بدون عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان سپری کرد. در این روز تنها یک سبد میلگرد A-۱ و A-۳ا ۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر عرضه شد که نرخ پایه پیشنهادی برای آن ۷۴۰۰ ریال نقدی بود، اما بازار از آن استقبال نکرد، در نتیجه از کل این کالا که جمعا ۴۴۰۰ تن عرضه شده بود، حجمی فروخته نشد. بالا‌ترین نرخی که خریداران برای این کالا پیشنهاد دادند ۷۲۰۰ ریال بود.

با وجود اینکه روند قیمت آهن در معاملات بازار آزاد در روز قبل (شنبه) افزایشی بود و برخی فعالان بازار نیز از احتمال افزایش قیمت‌ها در روزهای آینده به واسطه عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن سخن می‌گویند، اما هنوز از سوی این شرکت خبر مشخصی مبنی بر زمان عرضه کالاها در بورس که قاعدتا در صورت عرضه سلف اردیبهشت ماه خواهد بود، اعلام نشده است.

در این میان، تحلیل‌های متفاوتی از سوی فعالان بازار در خصوص علل عرضه نشدن کالاها در بورس و نتایج آن مطرح می‌شود از جمله اینکه برخی مصر بودن دولت بر عدم افزایش قیمت آهن‌آلات در سال جدید و تکالیفی که از این بابت بر دوش فولادسازانی همچون ذوب‌آهن قرار دارد، را دلیل عرضه نشدن کالاهای فولادی در این دو هفته می‌دانند.

به گفته یکی از دست‌اندرکاران بازار فولاد، امکان دارد در صورت عرضه کالاها در بورس برخی با توجیحاتی نظیر رشد قیمت‌های جهانی یا اثرات تورمی طرح یارانه‌ها اقدام به ثبت تقاضای بالا در بازار کرده و موجب افزایش قیمت‌ها شوند و احتمالا نهادهای تصمیم‌گیرنده نیز با این تحلیل‌ها از عرضه نشدن کالا‌ها در بورس استقبال کرده‌اند.

به گفته وی، حتی اگر دستور مشخصی هم برای عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن در بورس وجود نداشته باشد، اما کاملا مشخص است که دولت در این زمینه، دغدغه‌های جدی دارد و با توجه به انتشار اخباری که از تلاش برای تثبیت قیمت مسکن در سال جدید حکایت دارد، عرضه‌کننده‌ها قاعدتا موظف هستند تا در عرضه‌ها دقت بیشتری داشته باشند؛ چراکه عملا جز رشد قیمت بیلت در بازارهای جهانی و ورود آن با نرخ‌های بالا به بازار ایران، در واقع دلیل دیگری برای رشد قیمت‌ها وجود ندارد. بر این اساس، دیروز شایعه‌ای در بازار وجود داشت مبنی بر اینکه در صورت موافقت نهایی وزارت صنایع و مشخص شدن این موضوع که بازار به لحاظ روانی در شرایط مناسبی قرار دارد، احتمال دارد عرضه‌های ذوب آهن حتی در روزهایی جز یکشنبه و چهارشنبه آغاز شود.

ورود آهن به بازار متوقف نشده است

یکی دیگر از تجار بازار آهن با اشاره به رشد قیمت‌ها همزمان با آغاز سال جدید معتقد است، هنوز زمان عرضه کالاهای ذوب آهن فرانرسیده، اما در عین حال، اگرچه معاملات بورس انجام نمی‌شود؛ اما این امر به این معنی نیست که کالایی وارد بازار نمی‌شود؛ چرا که در حال حاضر زمان ترخیص کالاهای ذوب‌آهن که سال گذشته فروخته شده فرا رسیده و روزانه بخشی از آن وارد گردونه بازار می‌شود و از آنجا که کل فروش این شرکت برای فروردین در سال قبل انجام شده اگر هم عرضه‌ای در این ماه انجام شود عرضه اردیبهشت خواهد بود.

در نتیجه این فعال بازار معتقد است، اگر چه معامله‌ای در این دو هفته در بورس وجود نداشته اما بازار چندان هم تشنه کالا نیست.

این مطالب در حالی عنوان می‌شود که از سوی دیگر زیاد بودن زمان عرضه‌ها در بورس زمانی که کالاهای فروخته شده قبلی در حال ترخیص است، همواره بازار را با این شبهه مواجه می‌کند که این عرضه نشدن‌ها در بورس به نفع کسانی است که در حال بارگیری کالاهای خود هستند و با این شرایط می‌توانند یکباره با بالا بردن تقاضا در بورس، کالاهای خود را با نرخ‌های بالاتری در بازار خرده فروشی به فروش برسانند.

اما در عین حال، یکی از کارشناسان بازار آهن ضمن غیر منطقی دانستن این تحلیل معتقد است معمولا قیمت‌هایی از بورس برای بازار مبنا قرار می‌گیرد که با تناژ بالا معامله شده باشد و اگر حتی خریداری این قصد را هم داشته باشد که قیمت را در بورس بیشتر بالا ببرد، تنها در تناژ پایین می‌تواند دست به این اقدام بزند.

به عقیده این فعال بازار با توجه به این امر، بالا رفتن قیمت‌ها در انتهای سال قبل را نیز نباید به این مساله نسبت داد و بالا رفتن نرخ‌ها در آن زمان به دلیل برداشت بازار از طرح یارانه‌ها و پیش‌بینی رشد قیمت‌های جهانی اتفاق افتاد که به نظر می‌رسد همچنان این تحلیل‌ها درصد پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها را در میان تجار بالا نگه داشته است.

شرایط جدید برای پذیرش شرکت‌ها در بورس

با توجه به اینکه نگرانی از تکرار اتفاقات اسفند ماه سال قبل در سال جدید و افزایش شدید قیمت‌ها به بهانه رشد نرخ‌های جهانی مهمترین علت این حساسیت‌ها عنوان می‌شود، ضرورت بالا رفتن تعداد عرضه کننده‌ها در بورس به عنوان یک راهکار اساسی بیش از پیش احساس می‌شود.

از این رو فعالان بازار، عرضه منظم کالاهای دیگر فولادسازان پذیرش شده در بورس را مد نظر قرار می‌دهند که البته گفته می‌شود در آخرین جلسات هیات‌مدیره بورس کالا در سال قبل نیز عرضه ۵۰ تا ۷۵ درصدی کالاهای هر شرکت در بورس به عنوان یک الزام مطرح شده و گفته می‌شود در صورت اجرای آن، تمامی شرکت‌های حال‌حاضر نیز به مرور زمان با این شرایط مجددا پذیرش خواهند شد.