قیمت سنگ‌آهن فصلی تعیین می‌شود

مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته شرکت معدنی واله برزیل و بی اچ پی بیلیتون قراردادی را با کارخانه‌های ژاپنی و چینی امضا کردند که در صنعت سنگ‌آهن بسیار مهم و تاثیرگذار است. پس از آغاز مقدمات تغییر شیوه تعیین قیمت طی دو سال گذشته، در نهایت قیمت این محصول پس از ۴۰ سال که به صورت سالانه تعیین می‌شد، تغییر کرده و به صورت فصلی تعیین خواهد شد. بانک کردیت سوئیس در سال ۲۰۰۸ با توجه به افزایش تعداد قراردادهای نقدی و با پیش بینی افزایش نیاز به قراردادهای آتی این محصول در بازار، پیشنهاد استفاده از قرارداد‌های کوتاه‌مدت سنگ‌آهن را به بازار ارائه داد. کارخانه‌ها برای جلوگیری از تعیین قیمت سنگ‌آهن به صورت کوتاه‌مدت تلاش‌های بسیاری را انجام دادند، اما اقدام سال گذشته چین مبنی بر نپذیرفتن قراردادهای سالانه نقطه شروع این مساله بود. در حال حاضر کارخانه‌های پیشرو در ژاپن که شامل نیپون استیل نیز است و کارخانه بائو استیل چین خرید سنگ‌آهن با قراردادهای فصلی را آغاز کرده‌اند. اولین قرارداد فصلی تعیین قیمت سنگ‌آهن با رشدی ۹۰ درصدی در مقایسه با قیمت سبد پایه قرارداد سال گذشته و در قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰ دلار در هر تن انجام شده است. قیمت قراردادهای فصلی این محصول از قیمت نقدی ۱۵۰ دلار در هر تن بدون هزینه حمل پایین‌تر است.

فولادسازان اروپایی هنوز خریدی با قراردادهای فصلی انجام نداده‌اند، اما معمولا کارخانه‌های اروپایی پس از خرید کارخانه‌های ژاپنی، چینی و کره‌ای اقدام به خرید این محصول با قراردادهای فصلی می‌کنند.

اروپایی‌ها اقدامات متفاوتی برای جلوگیری از تعیین قیمت سنگ‌آهن به صورت فصلی انجام دادند. در ابتدا، یوروفر مساله انحصاری شدن تعیین قیمت سنگ‌آهن توسط سه شرکت بزرگ معدنی در صورت تعیین فصلی قیمت این محصول را مطرح کرد و سپس با اشاره به رشد قیمت مواد اولیه که منجر به بالا رفتن قیمت محصولات تمام شده فولادی خواهد شد، خواستار جلوگیری از تعیین قیمت سنگ‌آهن به صورت فصلی شد.

در این میان بانک‌های سرمایه‌گذاری دیگر با معرفی محصولات دیگری به بازار به دنبال کاهش ریسک پذیری محصولات و بالا بردن قدرت رقابت خود با کردیت بانک سوئیس و دویچه بانک هستند. اگر تولیدکنندگان وعرضه کنندکان خواستار تعیین قیمت سنگ‌آهن به صورت فصلی یا خرید نقدی این محصول هستند، باید اقداماتی در جهت کاهش ریسک‌پذیری معاملات کوتاه‌مدت انجام دهند. کارخانه‌ها به فروش محصولات خود با قراردادهای سالانه و خریداران از جمله کارخانه‌های خودروسازی و پروژه‌های بزرگ عمرانی و پالایشگاهی به خرید فولاد مورد نیاز با قراردادهای سالانه عادت کرده بودند. با تعیین قیمت به صورت فصلی، کارخانه‌ها دیگر قادر به تامین هزینه‌های خود در کوتاه‌مدت نخواهند بود و به منظور کاهش احتمال ضرر کردن در طول این مدت در صورتی که قیمت‌ها طی این مدت افزایش یابد، به ناچار به معاملات سواپ روی خواهند آورد.

معاملات سواپ بهترین راه برای خریدارانی است که نمی‌توانند با قیمت‌های ثابت طی یک دوره خرید کنند؛ زیرا با توجه به احتمال افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه‌کنندگان نیز قیمت فروش محصولات خود را بالا می‌برند و احتمال ضرر کردن خریداران بالا می‌رود.

پیش‌بینی می‌شود که بانک‌های دیگر از جمله بارکلیز، سیتی گروپ، گلدمن ساچس و

جی پی مورگان نیز قراردادهای سواپ سنگ‌آهن را به معاملات خود اضافه کنند. احتمالا معاملات سواپ سنگ‌آهن تا سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و از ۵ میلیارد دلار در حال حاضر به ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید، به دنبال این امر نوسان قیمت‌ها نیز در بازار کاهش خواهد یافت. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قراردادهای سالانه تعیین قیمت‌ها جای خود را به معاملات سواپ بدهد.

تحریم خرید از غول‌های معدنی از سوی چین

این در حالی است که انجمن آهن و فولاد چین از کارخانه‌های داخلی این کشور درخواست کرده تا به منظور اعتراض به انحصاری کردن مساله تعیین قیمت توسط سه شرکت بزرگ معدنی دنیا یعنی بی اچ پی، ریو و واله خرید سنگ آهن را از این شرکت‌های معدنی به مدت دو ماه متوقف کنند. طی این مدت نیاز کارخانه‌ها در چین از ذخایر سنگ آهن داخلی این کشور تامین خواهد شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تولید سنگ‌آهن چین طی دو ماه اول سال ۲۰۱۰ در حدود۱۸ درصد افزایش یافته است. به همین دلیل موجودی سنگ‌آهن چین که در حدود ۶۸ میلیون تن است برای برآوردن نیاز دو ماه کارخانه‌های این کشور کافی است. اما با توجه به اینکه

بی اچ‌پی هفته گذشته یک قرارداد کوتاه مدت چندین میلیون دلاری را بر اساس قیمت این محصول در بازار انجام داده است، احتمال موثر بودن اقدام اخیر چینی‌ها ضعیف است.

آغاز به کارشاخص قیمت سنگ‌آهن

طبق گزارش‌ها، شرکت واله برزیل قصد دارد از این پس قیمت سنگ‌آهن خود را در قراردادهای فصلی، بر اساس یک شاخص قیمت جدید تعیین کند. با این حساب یک سیستم قیمت گذاری جدید به نام شاخص سنگ آهن بنا خواهد شد. قیمت قراردادهای آوریل تا ژوئن این شرکت معدنی بر اساس شاخص قیمت ۱۲۵ دلار و ۹۰ سنت هر تن خواهد بود که متوسط قیمت نقدی سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد سی اف آر چین در ماه‌های ژانویه و فوریه است. این قیمت شامل ۱۸ دلار و ۵۸ سنت کرایه حمل از برزیل به چین نیز می‌شود.

ظاهرا واله در تلاش است قیمت قراردادهای جدید فصل دوم را ۱۲۲ دلار و ۲۰ سنت هر تن فوب قرار دهد که ۱۱۴ درصد نسبت به قیمت پایه سال ۲۰۰۹ بالاتر است. درحال حاضر شرکت واله اطلاعات جدیدی ارائه نداده و به خبر هفته قبل که ۹۰ درصد قراردادهای سال جدید این شرکت فصلی خواهد بود و قیمت‌ها بر پایه بازار است، اکتفا کرده است. ولی واضح است که سیستم قیمت‌گذاری پایه را به کلی کنار گذاشته است.