گروه بورس کالا- دوازدهمین همایش سرمایه‌گذاران، محققان، استادان، مدیران و کارشناسان صنعت فولاد کشور در تاریخ ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه ۱۳۸۸ تحت عنوان «سمپوزیوم فولاد ۸۸» توسط انجمن آهن و فولاد ایران با مشارکت شرکت فولاد آلیاژی ایران در یزد

برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این سمپوزیوم که سالانه انجام می‌شود، ایجاد زمینه مساعد برای برقراری ارتباط میان کلیه محققان و دست‌اندرکاران صنعت فولاد است و همچنین ارائه و انتشار آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه فولاد است.

در سال جاری رویکرد اصلی مقالاتی که در سمپوزیوم فولاد ۸۸ ارائه می‌شود، تولید، خواص و کاربرد فولادهای آلیاژی در صنعت و نقش آن در توسعه تکنولوژی، روش‌های گسترش صادرات محصولات فولادی، نوآوری در تولید و تجهیزات تکنولوژیک صنعت فولاد، تحقیقات و فناوری در صنعت فولاد به ویژه فولاد آلیاژی، فرآیندهای استخراج، فولادسازی، ریخته‌گری، شکل دهی، عملیات حرارتی، عملیات تکمیلی و خوردگی، بهبود خواص مکانیکی محصولات در فولادها به ویژه فولادهای آلیاژی، مدل سازی و شبیه‌سازی فرآیندها، مواد دیرگداز در صنعت فولاد، توسعه صنایع پایین‌دستی و بالادستی فولادهای آلیاژی، چشم‌انداز آینده فولاد و چالش‌های فراسوی صنعت فولاد است،‌ در کنار برگزاری سمپوزیوم، نمایش آخرین دستاوردهای پژوهشی - صنعتی در زمینه‌های مختلف نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد استفاده در صنعت فولاد و صنایع وابسته در قالب نمایشگاه بین‌المللی فولاد برگزار می‌شود که بدین منظور از کلیه شرکت‌کنندگان در سمپوزیوم فولاد ۸۸ دعوت شده تا خدمات و محصولات جدید خود را در این نمایشگاه در معرض دید متخصصان قرار دهند.

سیدعلی‌اصغر خبیری دبیر اجرایی سمپوزیوم فولاد ۸۸ ضمن بیان این مطلب که لازمه توسعه پایدار و همه‌جانبه، برخورداری کشور از نظام توسعه علمی - فنی به‌عنوان اساسی‌ترین زیرساخت نظام توسعه است، اظهار داشت: علم در جریان دادوستد فکری و فعالیت‌های جمعی بر روی داده‌ها و انجام پژوهش‌های نوین، رشد و توسعه می‌یابد. از این رو نهادینه کردن این جریان در زمینه صنعت فولاد مورد توجه و همت جمعی از مدیران شرکت‌ها و استادان دانشگاه قرار گرفت.

اصولا فولاد نقش اساسی در اقتصاد هر ملتی ایفا می‌کند و به طور کلی توان اقتصادی هر کشوری را با میزان تولید فولاد آن مورد سنجش قرار می‌دهند و بدیهی است توسعه شاخه‌های دیگر صنایع در هر مملکتی نظیر معادن، حمل‌ونقل صنایع و کشاورزی بدون تولید فولاد قابل تصور نیست.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته گرچه مواد دیگری کشف، تولید و بهره‌برداری شده، ولی اینگونه مواد نتوانسته جایگزین مناسبی برای فولاد شود. به همین دلیل است که در حال حاضر در این کشورها بودجه قابل‌توجهی برای انجام تحقیقات و توسعه تکنولوژی در زمینه‌های مختلف فولاد از جمله بهبود فرآیندهای تولید آن، هم از لحاظ هزینه‌های تمام شده و هم از جهت حفظ محیط زیست، بهبود خواص مکانیکی آن و سایر موارد تخصیص می‌یابد.

مهندس خبیری درباره تاریخچه سمپوزیوم آهن و فولاد در کشور گفت: سمپوزیوم فولاد ۷۹ اهواز در شرکت فولاد خوزستان، سمپوزیوم فولاد ۸۰ اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان، سمپوزیوم فولاد ۸۱ اصفهان در شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، سمپوزیوم فولاد ۸۲ یزد در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سمپوزیوم فولاد ۸۳ یزد در شرکت فولاد آلیاژی ایران، سمپوزیوم فولاد ۸۴ اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان، سمپوزیوم فولاد ۸۵ تهران در دانشگاه صنعتی امیر کبیر، سمپوزیوم فولاد ۸۶ بندرعباس در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس، سمپوزیوم فولاد ۸۷ اهواز در دانشگاه شهید چمران و بالاخره سمپوزیوم فولاد ۸۸ که در یزد؛ شرکت فولادآلیاژی ایران برگزار می‌شود.

سمپوزیوم سالانه فولاد در حالی برگزار می‌شود که تمامی فعالان این صنعت در آن شرکت می‌کنند و از آنجایی که دانشگاهیان و اساتید و صاحب نظران هم در گردهمایی حضور دارند، بنابراین تعامل این گروه‌ها می‌تواند منجر به رفع مشکلات علمی و تخصصی فولاد آلیاژی شود.

در حقیقت استان یزد قابلیت تولید انواع فولاد آلیاژی را دارد، به طوری که تنوع تولید در فولاد آلیاژی یزد بسیار زیاد است. از سال ۷۶ که فولاد آلیاژی در یزد راه‌اندازی شد و در سال ۷۸ محصولات آن روانه بازار شد، این واحد سهم ۶۵ درصدی

بازار را به خود اختصاص داد. وی افزود: از آنجایی که در سمپوزیوم فولاد، دولتمردان، صاحبان حرفه‌ها و اساتید، کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، تبادل نقطه نظرات، تعاملات سازنده‌ای را به همراه خواهد داشت و امید می‌رود در سال جاری، استان یزد بتواند میزبان شایسته‌ای برای مدعوینی باشد که در سمپوزیوم فولاد۸۸ شرکت می‌کنند.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۷۱ گرید فولادی در فولاد آلیاژی یزد تولید می‌شود و از آنجایی که تولید فولاد آلیاژی بسیار تخصصی است، لزوم تعامل بیشتر تولیدکننده و مصرف‌کننده در این حوزه کاملا حس می‌شود و سمپوزیوم اسفندماه می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد. هم‌اکنون فولاد آلیاژی یزد با تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن، دارای پروژه‌های توسعه متعددی است که هم‌اکنون مراحل اجرای «پروژه کوثر» شروع شده و امید می‌رود در اوایل سال ۱۳۹۰، ‌ظرفیت تولید این شرکت به وجود ۴۵۰ هزار تن فولاد خام افزایش یابد. قابل توضیح است که کارخانه دوم فولادسازی این شرکت نیز با ظرفیت ۶۵۰ هزارتن فولاد در مراحل بازگشایی اعتبار اسنادی است.

گفتنی است، در پی ارسال فراخوان مقاله برای سمپوزیوم، ‌تعداد ۳۸۵ چکیده مقاله و متعاقب آن تعداد ۱۸۲مقاله کامل توسط دبیرخانه واصل شد ‌که از این میان، تعداد ۱۰۸ مقاله توسط کمیته داوران مورد پذیرش نهایی قرار گرفته و از مجموع مقالات سمپوزیوم درج شده است که ۵۰ عنوان از مقالات برتر به‌صورت پوستری در معرض دید شرکت‌کنندگان در سمپوزیوم قرار می‌گیرد.