پیش‌بینی عوامل تاثیرگذار بر نرخ طلا در هفته آتی
در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی تقریبا در اوایل هفته با صعود و از اواسط هفته با نزول همراه بود.

به طورکلی در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۱۱۱۴ دلار در تاریخ ۲۲ فوریه، به میانگین قیمت ۱۱۱۳,۸۷۵ دلار در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۰ رسید.
اهم اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌، به شرح ذیل است: در اوایل هفته گذشته، بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، انتشار داده‌های ناامیدکننده اقتصادی در کشورهای ناحیه یورو و همچنین آمار اقتصادی مثبت اقتصاد آمریکا نظیر کاهش نرخ بیکاری در این کشور و نیز کاهش نرخ تورم در آمریکا از عواملی بودند که موجب تقویت ارزش نرخ برابری دلار در برابر یورو در بازارهای جهانی شدند و در نتیجه این موضوع، بهای طلا هم در اوایل هفته گذشته، با کاهش قیمت مواجه شد.
در همین حال در هفته گذشته، انتشار این گزارش که بانک فدرال رزرو آمریکا به احتمال زیادی اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور خواهد کرد، ارزش نرخ برابری یورو در مقابل دلار را به میزان زیادی کاهش داد. به گزارش نشریه اکونومیست، تشدید بحران بدهی در منطقه یورو و همچنین نگرانی از بحران کسری تجاری یونان نیز از عوامل مهمی بودند که یورو را در اوایل هفته گذشته تضعیف کردند.
براین اساس، با انتشار این اخبار بهای طلا با افت چشمگیری مواجه شد. علاوه بر این به گزارش سایت Thesteet، قیمت‌های طلای تحویل ماه آوریل در روز جمعه در بازار نیویورک با افزایش 40/8 دلاری به بهای 1116,90 دلار به‌ازای هر اونس رسید، که علت عمده این افزایش قیمت، انتشار آمار و گزارش‌های اقتصادی مثبت نسبت به اقتصاد منطقه یورو و منطقه آسیا بود. این در حالی است که در اواخر هفته گذشته بنا به گزارش Thestreet، آمار مثبت افزایش تولید کارخانه‌های ژاپنی در ماه ژانویه، موجب افزایش ارزش ین ژاپن در برابر دلار آمریکا و همچنین افزایش رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور انگلیس، سبب افزایش ارزش یورو در برابر دلار شد.
در نتیجه این عوامل مجددا بازار طلا روندی افزایشی یافت. لازم به ذکر است که برای پیش‌بینی روند آتی بهای طلا باید به این مساله که کدام کشور خواهان خرید مابقی موجودی طلای ۱۹۱.۳ تنی صندوق بین‌المللی پول (IMF) است، توجه کرد. در روز پنج شنبه هفته گذشته، سایت Kitconews به نقل از تلویزیون روسیه، اعلام کرد که چین این میزان موجودی IMF را خریداری کرده است، ولی هیچ منبع رسمی‌ این خبر را تایید نکرد. همین امر نیز بازار طلا را دچار نوسانی هیجانی کرد و روند قیمتی طلا با افزایش همراه شد.
این اتفاقات در حالی است که نوسانات ارزش یورو به دلار، بهای نفت، اقدام بانک‌های مرکزی دنیا به متنوع سازی ذخایر خود و خرید طلا، عوامل سیاسی، اعیاد و جشن‌های مذهبی از مهم ترین عواملی هستند که می‌توانند در هفته‌های آتی بر بازار طلا تاثیرگذار باشند.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، همان طور که قبلا نیز پیش‌بینی کرده بودیم، به نظر می‌رسد که روند بلند مدت طلا نزولی است. در هفته گذشته نیز طلا روندی نسبتا خنثی داشت. برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در اوایل این هفته صعودی و از اواسط هفته به بعد نزولی باشد، که در این صورت اگر طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک ترین
سطح مقاومتی خود که ۱۱۳۰ دلار است، احتمالا تا سطح مقاومتی ۱۱۶۰ دلار و شاید بالاتر ۱۰۷۰ دلار نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در غیر این‌صورت، چنانچه روندی نزولی داشته باشد در صورت عبور کردن از سطح حمایتی مهم ۱۱۰۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا ساپورت مهم ۱۰۹۰ دلار نیز کاهش پیدا کند، وجود دارد. در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که در اوایل این هفته صعودی و از اواسط هفته به بعد نزولی باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
صعود و فرود نقره
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی نقره در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی تقریبا در اوایل هفته با صعود و از اواسط هفته با نزول همراه بود. به طورکلی در هفته گذشته روند قیمتی نقره از میانگین ۱۶,۱۲۰۰ دلار در تاریخ ۲۲ فوریه، به میانگین قیمت ۱۶,۴۴۰۰ دلار در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۰ رسید.
لازم به توضیح است عواملی که در تحلیل طلا ذکر شده است، در تغییرات قیمت نقره در هفته گذشته نیز موثر بوده‌اند.
تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به اسیلاتورهای ملاحظه شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت قیمتی نقره نزولی باشد. در هفته گذشته روند قیمتی نقره صعودی بود و برای هفته بعد به نظر می‌رسد که روند آن در ابتدای هفته صعودی و سپس نزولی باشد. اگر نقره بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت شکاندن نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود یعنی 16,7000 دلار، احتمالا تا سطح قیمتی 17,3000 دلار نیز صعود خواهد داشت و در غیر این‌صورت، اگر نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، نزدیکترین خط حمایتی آن 15,7000 دلار است که در صورت عبور از آن تا ساپورت قیمتی 15,3000 دلار نیز نزول خواهد داشت.
در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد که نقره در ابتدای این هفته با روندی صعودی و سپس با روندی نزولی همراه باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.