چین بزرگ‌ترین تولیدکننده روی در سال 2009

ایسنا- سازمان زمین‌شناسی آمریکا، چین را به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روی جهان در سال ۲۰۰۹ میلادی معرفی کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان زمین‌شناسی آمریکا، چین با تولید دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن روی در سال گذشته میلادی به بزرگ‌ترین تولیدکننده این فلز استراتژیک در جهان تبدیل شد. بعد از چین نیز کشورهای پرو با یک میلیون و ۴۷۰ هزار تن و استرالیا با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن در رده‌های دوم و سوم بزرگترین تولیدکنندگان روی در جهان قرار گرفتند.

نکته جالب اینجاست که تولید روی چین در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال ۲۰۰۸ حدود ۵/۱۲ درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا، تولید جهانی روی در سال گذشته میلادی ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن برآورد شده است که این رقم نسبت به تولید سال ۲۰۰۸ کاهش ۳/۴ درصدی را نشان می‌دهد. تولید جهانی روی در سال ۲۰۰۸ میلادی به حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده بود.

در این گزارش، چین با ۳۳ میلیون تن دارای بیشترین ذخیره روی در جهان معرفی شده است. بعد از این کشور نیز پرو با ۱۹ و قزاقستان با ۱۷ میلیون تن در رده‌های دوم تا سوم جای گرفتند. همچنین مجموع ذخیره روی جهان حدود ۲۰۰ میلیون تن برآورد شده است. طبق آخرین پیش‌بینی گروه بین‌المللی مطالعه سرب و روی در اکتبر ۲۰۰۹ تولید معدنی روی جهان در سال گذشته میلادی با ۴/۵ درصد افت به حدود ۱/۱۱ میلیون تن رسید. این کاهش تولید جهانی روی عمدتا به دلیل تعطیلی برخی از معادن بزرگ و بروز برخی اعتصابات کارگری بوده است. همچنین ادامه رکود اقتصادی و بحران مالی جهانی به ویژه در نیمه نخست سال ۲۰۰۹ میلادی در کاهش تولید جهانی روی موثر بوده است. کاهش تولید جهانی روی حتی شامل کشوری مانند چین نیز شده است.

البته در همین حال پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میلادی تقاضای جهانی برای خرید روی افزایش یابد. همچنین برآورد شده که تقاضا برای خرید روی در دو کشور چین و هند در سال جاری به ترتیب ۱۷ و ۶ درصد افزایش یابد.

همچنین در اوایل سال ۲۰۰۹ چندین معدن تولید روی در آمریکا تعطیل شدند که دلیل اصلی این تعطیلی‌ها افت بهای جهانی این فلز معدنی بود. البته با بهبود وضعیت بازار جهانی روی برخی از این معادن بازگشایی شدند.

گزارش خانه معدن ایران نشان می‌دهد که ایران با در اختیار داشتن تولید حدود ۱۲/۲ درصد روی دنیا، پانزدهمین تولیدکننده بزرگ این فلز معدنی در جهان محسوب می‌شود.

ذخایر سرب و روی ایران بیش از ۲/۹۳ میلیون تن برآورد می‌شود. صنعت سرب و روی ایران طی چند سال اخیر شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده که شاید مهمترین اتفاق در این بین مربوط به کش و قوس‌ها بر سر چگونگی واگذاری معدن انگوران بوده است. معدنی که از آن به عنوان یکی از غنی‌ترین معادن سرب و روی ایران یاد می‌کنند.

روی در ایران در صنایع گالوانیزاسیون فولاد، تهیه آلیاژهای برنج، لاستیک‌سازی، لعاب و رنگ استفاده می‌شود.

در زیر فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روی در سال ۲۰۰۹ میلادی آمده است:

۱ - چین دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن (کاهش)

۲ - پرو یک میلیون و۴۷۰ هزار تن (کاهش)

۳ - استرالیا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن (کاهش)

۴ - کانادا ۷۳۰ هزار تن (کاهش)

۵ - آمریکا ۶۹۰ هزار تن (افزایش)

۶ - هند ۶۵۰ هزار تن (افزایش)

۷ - مکزیک ۵۲۰ هزار تن (افزایش)

۸ - قزاقستان ۴۹۰ هزار تن (افزایش)

۹ - ایرلند ۳۸۰ هزار تن (کاهش)

سایر کشورها دو میلیون و ۹۰ هزار تن (افزایش).