جنب و جوش تازه در بازار فولاد

مرکز خدمات فولاد ایران - بازار فولاد هفته گذشته را با رشد قیمت سپری کرد که علت آن کاهش عرضه مقاطع و بیلت و رشد قیمت مواد اولیه از جمله سنگ‌آهن و قراضه بود. بازار ایران نیز به دنبال همین وضعیت و با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات سال جدید با رشد شدید نرخ آهن‌‌آلات مواجه شد البته شدت رشد قیمت‌ها در ایران نسبت به بازارهای جهانی بیشتر بوده و همچنان ادامه پیدا کرده است در حالی که در بازار جهانی آهنگ این رشد بسیار کمتر شده است. بازار جهانی بیلت بلاتکلیف

هفته گذشته بازار بیلت شباهت زیادی به بازار مقاطع پیدا کرد. از یک طرف به علت بالا رفتن قیمت قراضه، قیمت بیلت هم افزایش یافته ولی در هفته گذشته بیلت محصول سی‌آی‌اس به علت کمبود تقاضا ۱۵ تا ۲۰ دلار کاهش یافت. بیلت محصول اروپا ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار فوب و محصول ترکیه ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار فوب بنادر ترکیه عرضه می‌شد. این در حالی است که قیمت محصول سی‌آی‌اس ۴۸۰ دلار فوب دریای سیاه و بالتیک عرضه شده است. تولیدکنندگان بیلت در سی‌آی‌اس عجله‌ای در فروش محصول خود ندارند چون به علت یخبندان بارگیری بسیار محدود است. آنها به انتظار‌گرم شدن هوا هستند تا بتوانند تولید خود را بالا برده و قیمت را پایین بیاورند این در حالی است که خریداران نهایی بیلت به علت عدم تغییر قیمت محصول نهایی تمایلی به خرید ندارند. آنها هم در انتظار هوا هستند تا با بهبود بارگیری از سفارش‌های قبلی خود که در قیمت‌های پایین‌تر خریداری شده استفاده کنند.

شمش داخلی۵۹۵ تومانی شد

بیلت در ایران هفته گذشته روند صعودی داشت. قیمت بیلت سایز۱۵۰ که اوایل هفته ۵۶۰ تا ۵۶۵ تومان هر کیلو در انزلی روی تریلی معامله می‌شد در اواخر هفته به ۵۹۵ تومان رسید عرضه بیلت بسیار محدود است. واردکنندگان بیلت که در خرداد‏‏، تیر و مرداد بیشترین حجم واردات را داشته‌اند و زیان وحشتناکی را تحمل کرده‌‌اند، از ماه مهر به بعد حجم بسیار کمتری را خریداری کردند واردات بیلت که در مرداد ماه امسال در اوج خود به بیش از ۴۹۸ هزار تن رسیده بود در سه هفته اول بهمن ماه به ۱۶۷ هزار تن کاهش یافت این در حالی است که قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد و تیرآهن در طول دو ماه اخیر حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. در هر حال کارخانه‌های تولید‌کننده مقاطع به بیلت وابسته هستند و باید خرید خود را تا۱۰ روز آینده که بازار فعال است ادامه دهند؛ این در حالی است که قیمت بیلت سی‌آی‌اس تحویل انزلی کمتر از ۵۲۰ دلار هر تن نیست که قیمت تمام شده آن برای واردکننده حداقل ۵۷۰ تومان است. باید به امید تعطیلات در ایران و‌گرمتر شدن هوا در آستاراخان نشست تا محموله‌های بیلت جدید به بازار ایران وارد شود.

بازار متفاوت مقاطع

قیمت مقاطع تحت تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرد. به علت تعطیلات در خاوردور تقاضای مقاطع در این منطقه عملا محدود شده است قیمت میلگرد در دبی به ۵۵۰ دلار هر تن رسید؛ اما تولیدکنندگان داخلی نگران آن هستند که با افزایش بیشترقیمت، ترک‌ها به سمت بازار دبی هجوم بیاورند در حال حاضر ترک‌ها میلگرد خود را ۵۲۵ تا ۵۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر دبی عرضه می‌کنند.

در بازار ترکیه وضعیت مقاطع به‌خصوص میلگرد بسیار خراب است. بعضی از کارخانه‌ها در حال حاضر با دو شیفت کاری کار می‌کنند و ادامه این وضع باعث تعطیل شدن بعضی از کارخانه‌ها در این کشور خواهد شد همین امر می‌تواند به تقاضای قراضه و بیلت لطمه بزند. بازار مقاطع در مصر رونق دارد، اما مصری‌ها هم نگران رقابت ترک‌ها هستند در اروپا قیمت میلگرد حدود ۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۲۶ دلار هر تن رسید. در عربستان کارخانه‌ها سعی می‌کنند قیمت میلگرد را افزایش دهند؛ ولی دولت این کشور به دنبال ثبات قیمت‌ها است. در آمریکا سرمای هوا به تقاضای مقاطع به شدت لطمه زده است؛ اما فشار افزایش قیمت قراضه باعث حفظ قیمت آن شده است.

تیرآهن ۷۹۰ تومانی شد

قیمت مقاطع در ایران همچنان سیر صعودی داشت به‌رغم اینکه نیمی از هفته تعطیل بود، اما از روز سه‌شنبه قیمت میلگرد رو به افزایش نهاد. در پایان هفته متوسط قیمت میلگرد در بازار به ۷۵۰ تومان رسید. ناودانی کمتر از ۷۵۰ تومان و نبشی کمتر از ۶۸۰ تومان هر کیلو پیشنهاد نشد. این در حالی است که تیرآهن هم برای سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ در اصفهان به ۷۹۰ تومان هر کیلو رسید. واردات میلگرد از آبان به بعد به صفر نزدیک شده است و همین طور تیرآهن از ۱۲۱ هزار تن در تیر ماه به ۴۰ هزار تن در دی و بهمن رسیده است. واردات نبشی و ناودانی نیز بر همین سیاق به صفر رسیده است؛ اما در بورس حجم معاملات میلگرد و تیرآهن نسبت به ماه‌های قبل افزایش بسیاری داشته در بهمن ماه جمع عرضه تیرآهن و میلگرد به بیش از ۲۴۰ هزار تن رسیده است البته این رقم در دی ماه بیش از ۲۸۰ هزار تن بوده است. تحویل اکثر این کالاها در اسفند ماه است این در حالی است که بیشترین حجم فروش توسط ذوب‌آهن در بورس فلزات از طریق اعتبار اسنادی بوده بنابراین فشار نقدینگی بسیار کمتری بر تجار وارد شده است. گفته می‌شود که مسکن مهر در ماه‌های آینده بسیار فعال خواهد شد و طرح‌های عمرانی در اول سال آینده افزایش می‌یابد از سوی دیگر تفکر غالب در بازار این است که در سال آینده قیمت‌ها بالا خواهد رفت. علت آن حذف سوبسیدها و احتمال افزایش قیمت دلار یا حقوق گمرکی وارداتی می‌باشد به همین دلیل اکثر تجار به دنبال حفظ موجودی انبار هستند. در این میان نگرانی‌هایی از انباشت موجودی در گوشه و کنار بازار دیده می‌شود. محموله‌های میلگرد در تناژهای ۵ هزار تن در قیمت ۶۳۰ تا ۶۵۰ تومان در هفته گذشته معامله شد. پیشنهادهای محدودی از طرف فروشندگان خارجی به‌خصوص امارات برای فروش میلگرد به قیمت ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار تحویل بنادر جنوبی ایران وجود دارد. با توجه به تعطیلات خاوردور و افزایش قیمت مقاطع در ایران فروشنده‌های خارجی بازار ایران را منطقه مطلوبی برای فروش کالای خود می‌بینند. نگرانی اصلی تجار بزرگ از ترکیدن حباب قیمت‌ها در هفته‌های پایانی سال است که کارخانه‌ها یا بعضی از تجار نیاز به پول دارند و احتمالا کالاهای خود را که ماه‌های قبل از ذوب‌آهن با نرخ‌های پایین خریداری کرده‌‌اند و تناژ آن هم کم نیست به بازار عرضه خواهند کرد. این روند ممکن است به سلب اعتماد و ترس از بازار بیانجامد که ممکن است موجب کاهش قیمت‌ها شود در این میان ذوب‌آهن اصفهان به عنوان صحنه‌گردان اصلی بزرگترین نقش را در کنترل بازار دارد اگر این کارخانه روند عرضه را مهار کند طبعا ثبات بازار بیشتر خواهد بود.

توقف بازار ورق

بازار ورق در خاوردور عملا متوقف بود که ناشی از تعطیلات سال نو است. با این حال در روز شنبه بائو استیل اعلام کرد که قیمت انواع ورق را حداقل ۴۰ و حداکثر ۵۰ دلار افزایش خواهد داد. این امر به معنای آن است که بازار چین پس از تعطیلات سال نو نمی‌تواند شاهد افت قیمت ورق باشد. به‌رغم آنکه موجودی ورق به‌خصوص ورق‌گرم در چین بالا است. این تصمیم بازار دیگر نقاط دنیا را تحت تاثیر قرار داده است؛ چراکه اکثر دست‌اندرکاران، دیگر نگرانی از هجوم صادرات ارزان قیمت چین که قبل از تعطیلات این کشور به بعضی از کشورها شروع شده بود ندارند. در امارات تقاضای ورق بهبود یافته ورق‌گرم محصول سی‌آی‌اس بسته به نوع و ضخامت ۶۰۰ تا ۶۴۰ دلار سی‌اف‌آر دبی عرضه می‌شود؛ در حالی که محصول چین ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار می‌باشد. در شمال اروپا قیمت ورق‌گرم تا ۵ دلار بهتر شد و به ۵۹۳ دلار هر تن رسید قیمت ورق سرد در جنوب اروپا افزایش یافت و به ۶۸۷ دلار هر تن رسید. در آمریکا قیمت ورق گالوانیزه ۸۴۷ دلار هر تن شد؛ ولی قیمت ورق سرد تغییری نکرد. در ترکیه قیمت ورق سرد نسبت به هفته قبل ۶ دلار هر تن افزایش یافت و به ۷۲۶ دلار هر تن رسید. ورق‌گرم و ورق گالوانیزه نیز به همین نسبت افزایش قیمت داشت. قیمت ورق‌گرم و سرد محصول روسیه ۳۰ دلار بالا رفت؛ ولی عرضه آن بسیار محدود است به علت سرما تولید کارخانه‌ها در سی‌آی‌اس کاهش یافته. از سوی دیگر افزایش قیمت میزان فروش ماه مارس را نسبت به ماه فوریه کاهش داده است. قیمت ورق‌گرم تولید مارس فوب بنادر دریای سیاه ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار است و ورق سرد ۱۰۰ دلار بالاتر عرضه می‌شود. افزایش قیمت ورق باعث بالا رفتن نگرانی در بین خریداران این کالا شده و سطح تقاضا را کاهش داده است. این در حالی است که به علت افزایش قیمت سنگ‌آهن و کک کارخانه‌ها به دنبال بالا بردن قیمت‌های خود هستند. پیش‌بینی می‌شود که قیمت ورق‌گرم و ورق سرد در آسیا برای ماه بعد هر چند در سطح محدود ادامه یابد.

رشد ۲۰ تومانی ورق‌گرم در ایران

به‌رغم تعطیل بودن بازار قیمت انواع ورق در هفته گذشته رو به بالا بود. ورق‌گرم ضخامت ۲ میلیمتر که روز یکشنبه ۵۹۰ تومان در انزلی روی تریلی عرضه می‌شد در پایان هفته به ۶۳۰ تومان رسید، ورق‌گرم ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر هم حدود ۲۰ تومان بالا رفت. این در حالی بود که قیمت ورق سرد تقریبا ثابت بود و ورق گالوانیزه هم تغییری نداشت. بازار ورق‌گرم برای تمام ضخامت‌ها تابع فعالیت‌های ساختمانی است. به علت بالا رفتن قیمت تیرآ‎هن و میلگرد قیمت این کالا نیز باید افزایش یابد. واردات ورق‌گرم در بهمن ماه به حداقل خود رسیده است. واردات ورق سرد هم مثل ورق‌گرم در حجم بسیار پایینی بوده است. این در حالی است که ورق سرد فروخته شده در بورس فلزات جزو یکی از پایین‌ترین رکوردها بوده؛ ولی ورق‌گرم برای ضخامت‌های ۳ تا ۱۵ میلیمتر به بیش از ۲۰۰ هزار تن رسیده است. در طول ۲ ماه اخیر مبارکه به‌رغم آنکه عرضه بسیار محدودی از ورق سرد و ورق گالوانیزه را داشته است و به علت یخبندان و افزایش قیمت در کشورهای خارج به‌خصوص سی‌آی‌اس که واردات این کالا به شدت کاهش یافته افزایش قیمت آن چشمگیر نبوده است. علت این امر مقاومت فولاد مبارکه در برابر افزایش قیمت است؛ اما واقعیت این است که این کارخانه نمی‌تواند بیش از این در مقابل افزایش قیمت مقاومت کند؛ چراکه منطقی نیست که قیمت ورق پایین‌تر از قیمت مقاطع باشد. نباید فراموش کرد که مصرف‌کنندگان ورق سرد از ۱۵ اسفند ماه تعطیلات خود را شروع خواهند کرد. بنابراین نوسان قیمت ورق سرد تنها محدود به دو هفته آینده خواهد بود. اگر در طول این دو هفته یخبندان و سرما در سی‌آی‌اس همچنان ادامه داشته باشد، ورق‌های خریداری شده در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال گذشته در سال ۸۹ به بازار وارد خواهد شد. این در حالی است که قیمت خرید این کالاها حداقل ۲۰ درصد ارزان‌تر از نرخ فعلی است. بنابراین باید در انتظار آن بود که قیمت ورق در هفته‌های آینده به علت محدودیت عرضه مبارکه و افزایش قیمت در خارج بالا برود.