گروه بورس کالا - مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش بورس کالای ایران از شروع محاسبه آزمایشی شاخص بورس کالا در نرم‌افزار طراحی شاخص خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت بورس کالای ایران پژمان ساعت‌ساز با بیان مطلب فوق افزود: طراحی شاخص‌های قیمتی در بورس کالا از بهمن ماه سال ۱۳۸۶ آغاز شده است و در گام نخست پس از بررسی افراد صاحب‌نظر در زمینه طراحی شاخص‌ها، با یکی از افراد خبره در این خصوص قراردادی به عنوان مشاور منعقد‌گردید و تیم مطالعاتی کار خود را از بهمن ماه ۱۳۸۶ آغاز نمود. در گام بعدی پس از آماده شدن نسخه مقدماتی پروژه در خرداد ماه ۱۳۸۷، نظرخواهی‌ها و بررسی پروژه هم از منظر کارشناسان داخلی بورس کالای ایران و هم از نظر کارشناسان خارج از بورس کالا به شرح زیر به انجام رسید:

۱ - ارائه نتایج حاصل از طراحی و محاسبه شاخص‌های قیمت بورس کالای ایران در جلسه مدیران و کارشناسان شرکت و اعمال اصلاحات لازم در این شاخص‌ها

۲ - ارسال نتایج حاصل از طراحی و محاسبه شاخص‌های قیمت برای صاحبنظران خارج از بورس اعم از دانشگاهی و کارشناسان مجرب بازار سرمایه و فعالان بورس کالای ایران (کارگزاران و معامله‌گران) و اعمال نکته نظرات سازنده آنان در این شاخص‌ها

۳ - ارائه نتایج حاصل از پروژه به هیات‌مدیره محترم شرکت بورس کالای ایران جهت تصمیم‌گیری در خصوص آن

۴ - پیشنهاد برخی تغییرات بر روی شاخص‌های محاسبه شده توسط هیات‌مدیره بورس کالای ایران و اعمال این پیشنهادات توسط‌گروه بررسی شاخص‌ها در بورس کالای ایران

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از طراحی و محاسبه شاخص‌های قیمتی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال‌گردید که بدین ترتیب کمیته‌ای تخصصی متشکل از ۷ نفر تحت عنوان کمیته شاخص در سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل ‌گردید. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این کمیته گفت: بررسی همبستگی بین شاخص‌های نقدی محاسبه شده در بورس کالا و قیمت نقدی کالای مورد نظر در بورس کالای لندن LME و همچنین بررسی تطبیقی شاخص‌های ‌گروه‌های گوناگون روزانه و هفتگی از جمله این اقدامات به شمار می‌رود. مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش بورس کالا در ادامه اظهار داشت: بررسی تطبیقی شاخص‌های ‌گروه‌های گوناگون به صورت میانگین متحرک ۵ و ۱۰ روزه و بررسی تطبیقی شاخص‌های ‌گروه‌های گوناگون با دو نوع اعمال محدودیت متفاوت از دیگر اقدامات صورت‌گرفته می‌باشد. همچنین در این کمیته تخصصی به کار بردن وزن‌ها بر اساس دو سال گذشته و بازنگری سالانه وزن‌ها به همراه اعمال محدودیت برای ورود کالاها در شاخص بر اساس کالاهایی به صورت تجمعی نزولی حداقل ۹۰ درصد ارزش معاملات‌گروه را دارا هستند، مورد تصویب قرار‌گرفته است.

وی در ادامه افزود: با توجه به تصمیمات کمیته و انجام محاسبات و تغییرات مدنظر آن طی ۱۰ جلسه برگزار شده، گزارشی تحت عنوان «گزارش شاخص‌های ‌گروه‌های کالا در بورس کالای ایران» به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال ‌گردید. همچنین به موازات برگزاری جلسات مربوط به کمیته شاخص، مدیریت مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش با همکاری مدیریت ICT شرکت نسبت به طراحی و آماده‌سازی نرم‌افزار محاسبه شاخص نیز اقدام نمود که در حال حاضر نرم‌افزار مزبور در حال محاسبه آزمایشی شاخص جهت مشخص نمودن مشکلات نرم‌افزار و تصحیح و تکمیل آن با ارائه نسخه‌های جدید می‌باشد.

پژمان ساعت‌ساز در پایان گفت: با توجه به موارد مطروحه فوق شاخص‌های قیمتی شرکت بورس کالای ایران پس از اعلام نظر قطعی سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس در تمامی سطوح و تمامی کالاهای مورد معامله در بورس کالای ایران قابلیت محاسبه و انتشار دارد.