در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود؛ ولی به طور کلی روندی نزولی داشت. این نزول قیمت بیشتر در روز 4 فوریه (پنج‌شنبه) بوده است که در این روز طلا 4/4 درصد افت قیمت داشت و در کل در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین 1084.250 دلار در تاریخ 1 فوریه، به میانگین قیمت 1055.250 دلار در تاریخ 5 فوریه 2010 رسید.

به‌گزارش کارگزاری سی‌ولکس کالا اهم اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است: در روز دوشنبه هفته گذشته، بنا به گزارش سایت the street.com اوباما طرح مولتی تریلیون دلاری‌اش را به کنگره این کشور اعلام کرد که تصویب این طرح منجر به کسری بودجه 56/1 تریلیون دلاری در این کشور خواهد شد و بودجه سال 2011 این کشور در حدود 83/3 تریلیون دلار هزینه برای این کشور در پی خواهد داشت. ارائه این طرح در روز دوشنبه، سبب افت چشمگیر ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مهم جهان مانند یورو در بازارهای جهانی شد و افزایش قیمت طلا را در بازارهای جهانی به همراه داشت. همچنین در هفته گذشته، چشم انداز بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا بر اثر اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده که موجب افزایش نسبی فروش خودرو در بازار آمریکا و بهبود رونق صنایع خودروسازی آمریکا و ایجاد اشتغال در این صنعت شد، عواملی بودند که افزایش ارزش نرخ برابری دلار در برابر سبدی از ارزهای رایج در دنیا را به دنبال داشت و به دنبال آن بهای فلزات گرانبها مانند طلا نیز در بازارهای جهانی کاهش یافت.
در همین حال در هفته گذشته بنا به گزارش مجله businessweek، در روز پنجم فوریه قیمت آتی futureطلا در بازار نیویورک به کمترین میزان خود در ۳ ماه گذشته رسید و این به دلیل جهش ارزش نرخ برابری دلار در مقابل یورو در بازارهای جهانی بود. دراین گزارش همچنین عنوان شده بود که طلا همواره به عنوان کالایی استراتژیک، سرمایه‌ای و جایگزین در شرایط نامطلوب اقتصادی، مورد توجه سفته‌بازان و معامله‌گران بین‌المللی قرار می‌گیرد.
همچنین در هفته گذشته، به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از کسری بودجه کشورهای یونان، اسپانیا و پرتغال، ارزش نرخ برابری یورو در برابر دلار کاهش شدید یافته و به دنبال آن، بهای طلا نیز در بازارهای جهانی با افتی هیجانی مواجه شد. عامل مهم دیگری که در هفته گذشته در پایین آمدن قیمت طلا تاثیر به سزایی داشت، کاهش بهای جهانی نفت بود که کاهش قیمت طلا را نیز در بازارهای جهانی به دنبال داشت. کاهش قیمت طلا در حالی است که تنها در یک روز چهارم فوریه، این فلز گرانقیمت با کاهش قیمت 4/4 درصدی مواجه شد که این نزول یک روزه از تاریخ اول دسامبر 2008 تاکنون بی‌سابقه بوده است. به نظر می‌رسد که اقدام دولت آمریکا به محدود کردن فعالیت‌های بانک‌های وال‌استریت و کاهش فعالیت‌های ریسکی بانک‌ها در این کشور سبب تقویت ارزش دلار در برابر یورو شده است که به تناسب آن، قیمت طلا نیز با کاهش همراه شده است. علاوه بر اینها، اقدام به فروش طلا توسط برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و همچنین سفته‌بازی به منظور گرفتن سود از این بازار به منظور جبران زیان در سایر بازارهای پولی و مالی، از دیگر عواملی بودند که سبب افت طلا در هفته گذشته شدند.
این اتفاقات در حالی است که سیاست‌های کشورهای اروپایی در ثابت نگهداشتن نرخ بهره، رونق اقتصاد چین و همچنین نزدیک بودن تاریخ ۱۳ فوریه که شروع عید چینی‌ها است، بهای نفت در بازارهای جهانی و خروج از ماه صفر عوامل مهمی هستند که می‌توانند در تعیین قیمت طلا در بازارهای جهانی، تاثیر گذار باشند.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، همان‌طور که قبلا نیز پیش‌بینی کرده بودیم، به نظر می‌رسد که روند بلند مدت طلا نزولی است. در هفته گذشته نیز طلا روندی نزولی داشت. برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته نیز نزولی باشد که در این صورت اگر طلا بخواهد روندی کاهشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح حمایتی خود که ۱۰۵۰ دلار است، احتمالا تا سطح ساپورتی ۱۰۳۰ دلار، نیز کاهش پیدا خواهد کرد و در غیر این صورت، چنانچه روندی صعودی داشته باشد در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی ۱۰۸۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا مقاومت مهم ۱۱۱۰ دلار نیز افزایش پیدا کند، نیز وجود دارد.
در همین حال، با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
نوسان قیمت طلا و سود معامله گران بورس کالایی در هفته گذشته
به‌گزارش کارگزاری گروه بهمن همزمان با آغاز معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران نیز طی هفته گذشته (10/11/88 الی 14/11/88) قیمت تسویه، تحت تاثیر کاهش قیمت انس طلای جهانی، با کاهش روبه‌رو شد.
روز شنبه: این روز که اولین روز معاملاتی بود ۴۵۳۰ قطعه سکه تمام بهار آزادی مورد معامله قرار گرفت و در نهایت قیمت تسویه این روز با تقریبا ۲۹.۰۰۰ ریال کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل به ۲.۶۳۰.۱۳۹ ریال رسید.
روز یکشنبه: در این روز نیز مطابق هر هفته قیمت در محدوده نوسان روز شنبه حفظ شد و تنها 2.450 قطعه سکه تمام بهار مورد معامله قرار گرفت.
روز دوشنبه: همراه با گشایش بازار جهانی طلا و افزایش قیمت انس طلا بازار آتی سکه تمام بهار آزادی نیز در این روز روند صعودی به خود گرفت؛ اما عمده افزایش قیمت جهانی پس از بسته شدن بازار داخلی به وقوع پیوست و تاثیر آن در بازار آتی سکه روز دوشنبه چندان ملموس نبود.
روز سه‌شنبه: این روز را می‌توان مهمترین روز هفته گذشته دانست. در این روز، یکی از رکوردهای معاملات آتی در بورس کالای ایران به ثبت رسید و مجموعا 12.430 قطعه سکه تمام بهار آزادی در یک روز معامله شد. نوسانات بازار در این روز در خور توجه بود، به نحوی که بالاترین و پایین‌ترین قیمت معامله شده در این روز بیش از 40.000 ریال اختلاف داشت. نوسانات این روز از جانب معامله گران روزانه مورد توجه قرار گرفت و باعث شد حجم معاملات در این روز افزایش چشم‌گیری داشته باشد. در نهایت و هماهنگ با بازار جهانی، قیمت تسویه روز سه‌شنبه 61.335 ریال نسبت به روز قبل افزایش یافت.
روز چهارشنبه: در این روز نیز در نتیجه ۴.۶۲۰ قطعه سکه تمام بهاری که مورد معامله قرار گرفت قیمت تغییر چندانی نکرد و تنها ۴۱۹ ریال کاهش یافت. هفته گذشته، اخبار و تحلیل هایی در بازار آتی مبنی بر کاهش قیمت جهانی انس طلا دهان به دهان می‌گشت. اخباری نظیر اعلام نرخ بیکاری آمریکا در روز جمعه، کسری بودجه کشورهایی همچون اسپانیا که تاثیرات مهمی روی نرخ دلار و یورو در آخر هفته گذشته داشت و به صورت مستقیم روی کالاهای پایه مانند مس، فولاد و البته طلا داشت و قیمت آن‌ها را دچار کاهش کرد. تحلیل‌گران تکنیکال نیز با توجه به خطوط روند قیمتی طلا این کاهش را با تقریب مناسب پیش بینی کرده بودند. در نهایت این تحلیل‌ها در روزهایی که بازار داخلی ما تعطیل بود، به وقوع پیوست. کاهش قیمت جهانی انس طلا در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته به میزان تقریبی ۴۷ دلار، معامله‌گرانی را که موقعیت تعهدی فروش باز داشتند، در وضعیت سود قرار داد.