بازار بلاتکلیف آهن

گروه بورس کالا- هفته گذشته در معاملات بازارهای جهانی هم قیمت مواد اولیه تولید و هم نرخ محصولات نهایی به جز ورق روند کاهشی داشت و هر چند تلاش زیادی از سوی عرضه‌کننده‌ها صورت گرفت تا این اتفاق صورت نگیرد؛ اما به دلیل ضعف تقاضا و کاهش قیمت سنگ‌آهن این تلاش‌ها بی‌ثمر ماند. البته بازگشایی بازارهای چینی پس از تعطیلات سال نو و بازگشت خریداران دیگری همچون ترک‌ها عملا فعالان را در انتظار نگه داشته، در این میان بازار ایران نیز به آرامی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و فعالان بازار این کشور نیز در انتظار تحولات بازار آهن پس از اتمام تعطیلات این هفته هستند. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازارهای جهانی پرداخته است که در پی می‌خوانید:

فشار بر بازار بیلت همچنان وجود دارد

بازار بیلت زیر فشار عرضه‌کننده‌ها برای بالا بردن قیمت و خریدارها برای کاهش آن قرار دارد. روس‌ها بیلت را تحویل خاوردور ۵۱۰ دلار پیشنهاد دادند؛ ولی خریدارها کمتر از ۵۰۰ دلار نظر دارند. تعطیلات خاوردور فعلا به نفع خریدارهاست، هفته قبل روس‌ها قیمت را تا ۵۳۵ دلار هم بالا بردند؛ ولی خریدار نبود؛ چون قیمت مقاطع ثابت مانده است. در چین قیمت بیلت به ۴۸۵ دلار رسید؛ در حالی که یک ماه قبل تا ۵۲۳ دلار هم افزایش یافته بود. روس‌ها هفته قبل بیلت را ۴۵۰ تا ۴۷۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه عرضه می‌کردند. در حالی که این هفته قیمت را تا ۱۵ دلار هر تن پایین آوردند؛ ولی خریدار نیست.

سر در گمی بیلت در ایران

بازار بیلت مثل بازار مقاطع سردرگم شده؛ ولی قیمت‌ها رکورد زده است. کارخانه‌ها فقط برای حفظ تولید خرید می‌کنند چون تعطیلات آخر هفته و پس از آن رکود پایان سال در پیش است. از سوی دیگر نوسان قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد همه را سرگردان کرده در این حالت کاهش تولید تا حد ممکن یک سیاست منطقی است. آخرین قیمت بیلت سایزهای ۱۵۰و ۱۲۵ و ۱۰۰ در انزلی روی تریلی پس از پرداخت مالیات ارزش افزوده ۵۳۰ تا ۵۴۰ تومان هر کیلو بوده است؛ ولی عرضه هم کم است و فروشنده‌ها محدود هستند.

رشد قیمت مقاطع در بازارهای جهانی

به‌علت افزایش قیمت قراضه فروشنده‌ها سعی می‌کنند قیمت فروش خود را بالا ببرند؛ ولی تقاضای مقاطع پذیرای این افزایش قیمت نیست. بازار مقاطع در دنیا همچنان در رکود به سر می‌برد، ترک‌ها میلگرد صادراتی خود به خاور دور را به ۵۷۰ دلار هر تن سی اف آر رساندند؛ ولی خریدار نیست.

در اروپا که ۴ ماه اخیر رکود حاکم بوده است قیمت مقاطع در خلال یک هفته تا ۶۰ یورو بالا رفت. در ژاپن قیمت میلگرد ۳۳ دلار افزایش یافت.

همه امیدوارند که در چین قیمت‌ها افزایش یابد؛ چون دولت این کشور به‌دنبال اجرای طرح‌های توسعه راه‌آهن است. در آمریکا هم قیمت مقاطع تا ۵ دلار هر شورت تن بهتر شد؛ ولی افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه است.

تحرکات نسبی بازار مقاطع در ایران

اول هفته به علت رکود بازار قیمت مقاطع رو به کاهش بود؛ اما در روز سه‌شنبه شایعات مبنی بر تخصیص تتمه بودجه عمرانی، بازار را به حرکت درآورد و بسیاری از فروشندگان عمده دست از فروش کالا کشیدند. بازار مقاطع در ایران بسیار حساس شده است تا آنجا که یک خبر آن‌را تحت تاثیر قرار داده است. روز چهارشنبه عرضه بسیار محدود تیرآهن اسپانیایی بازار تیرآهن را به هم زد. در حالی‌که حجم عرضه کمتر از هزار تن بود. سردرگمی بازار ناشی از عدم اطلاع‌رسانی دستگاه‌های مربوطه می‌باشد. اگر تشکل‌های صنفی به‌خصوص اتحادیه‌ها با برگزاری نشست‌هایی، به شفاف‌سازی سیاست‌های حذف سوبسیدها کمک کنند عملا به ثبات بازار خدمت کرده‌اند.

رشد آرام قیمت ورق در بازارهای جهانی

قیمت ورق به آرامی در حال افزایش است، اکثر دست‌اندرکاران معتقدند که قیمت این کالا به سقف خود نزدیک شده است. شروع تعطیلات چین و ارائه قیمت‌های ارزان از طرف فروشندگان چینی روند صعودی ورق را کند کرده است. اما بعضی از تجار امیدوارند که بعد از تعطیلات قیمت ورق دوباره افزایش یابد چون چینی‌ها بخشی از موجودی انبار خود را صادر کرده‌اند. بازار ورق روس‌ها در هفته قبل گرم بود، سرما باعث شده تولید روس‌ها به شدت کاهش یابد از سوی دیگر یخبندان هم تحویل کالاها را به تاخیر انداخته است. در نتیجه حجم کل عرضه پایین آمده، روس‌ها ورق گرم فوب دریای سیاه را ۵۲۰ دلار هر تن تحویل آوریل پیشنهاد می‌دهند. احتمال کاهش قیمت ورق در سطح وسیع نیست چون تولیدکننده‌ها با سود کمی کالا را تولید می‌کنند. این در حالی است که در خاور دور قیمت ورق گرم چین ضخامت ۳ میلیمتر رول به ۵۵۰ دلار فوب رسیده است البته خریدارها دنبال قیمت ۵۳۰ دلار سی اف آر هستند. دیدگاه عمومی این است که قیمت ورق باید کاهش پیدا کند ولی میزان این کاهش زیاد نیست شاید قیمت‌ها حداکثر تا ۵ درصد تنزل کند. در این میان بازار ورق سرد جایگاه خود را دارد چون کارخانه‌ها یا تولید خود را کاهش داده‌اند یا آن را تا دو ماه بعد پیش فروش کرده‌اند.

کاهش قیمت ورق ۲ میلیمتری در ایران

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در اوایل هفته شروع به کاهش کرد و روند کاهشی آن تا آخر هفته ادامه پیدا کرد. قیمت ورق گرم در طول هفته ثابت ماند ولی بازار راکد بود و تقاضایی هم در بازار دیده نمی‌شد. ورق سرد به‌رغم محدودیت عرضه با افت قیمت ۱۰ تومانی هر کیلو روبرو شد که ناشی از ضعف تقاضا بود. عرضه‌های مبارکه عملا متوقف شده و یخبندان، تولید و بارگیری را از کشورهای سی آی اس به شدت محدود کرده است. با این حال قیمت آن تغییری نداشته. بازار ورق هم مثل بازار مقاطع بسیار حساس است. تعطیلات طولانی هفته آینده بازار پیش‌بینی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. انتظار آن می‌رود پس از تعطیلات هفته آینده قیمت بعضی از کالاها بخصوص ورق سرد افزایش یابد.

تقاضای سنگ‌آهن چینی‌ها در راه است

پس از بحث و سخن‌های فراوان، بالاخره نمایندگان سه شرکت تولیدکننده سنگ‌آهن در سنگاپور مقابل چینی‌ها نشستند. روز چهارشنبه این ملاقات صورت گرفت، ولی یک روز قبل، معدن‌داران به کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها اعلام کردند که قیمت سنگ‌آهن تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت. خریداران این دو کشور هیچ جوابی به این درخواست نداده‌اند. طرفین در اصل افزایش قیمت، اتفاق نظر دارند ولی درصد آن مورد بحث است.

از دو هفته قبل قیمت سنگ‌آهن روند رو به نزول داشته و از ۱۳۷ دلار هر تن سی اف آر بنادر چین برای خلوص ۵/۶۳ درصد به ۱۲۲ دلار رسیده است. علت آن توقف خرید چینی‌ها به‌علت نزدیک شدن تعطیلات سال نو این کشور است. ولی همه می‌دانند که بعد از تعطیلات قیمت‌ها افزایش خواهد یافت چون کارخانه‌ها به بازار برمی‌گردند. با برطرف شدن سرمای شدید در شمال چین در ماه‌های آینده کارخانه‌های این منطقه وارد بازار تقاضا خواهند شد.

افت ۱۰ دلاری قیمت قراضه

قیمت قراضه روند نزولی داشت و در کره ۸ دلار و ۶۰ سنت ارزان شد. در خاوردور از ۳۹۵ دلار به ۳۸۰ دلار هر تن مخلوط ۱ و ۲ کیفیت ۲۰-۸۰ تنزل کرد این در حالی است که صحبت از ۳۷۰ دلار هم می‌شود. ولی امید به بازگشت ترک‌ها به بازار هست چون آنها در دو ماه اخیر حجم خیلی کمی قراضه خریداری نموده‌اند. افت ۱۰ دلاری فعلی هم مشوق خوبی برای خرید آنهاست. در آمریکا هنوز تجار امیدوار به افزایش قیمت قراضه هستند و انتظار دارند در خلال این ماه قیمت‌ها تا ۲۵ دلار هر لانگ تن افزایش یابد. قیمت قراضه خرد شده تحویل درب کارخانه در آمریکا ۳۳۵ تا ۳۴۵ دلار هر لانگ تن است.