گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: در حاشیه نشست‌های تخصصی همایش هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد که در روز دوشنبه برگزار شد، تعدادی از نمایندگان مجلس، مسوولان وزارت صنایع و صاحبنظران صنعت فولاد کشور در این باره به بحث و بررسی پرداختند.

عبدالرضا رسولی، مدیرعامل شرکت گروه ملی فولاد در یکی از این نشست‌ها با اشاره به اینکه این قانون دیر یا زود در واحدهای فولادی اجرا خواهد شد، گفت: اما سوال فولاد سازان این است که آیا با اجرای این قانون و بافرض اینکه واحدهای تولیدی با راهکارهای ارائه شده هزینه تمام شده تولید را کاهش دهند آیا سیاست‌های دیگر نیز تغییر می‌کند؟
وی به واردات انبوه کالا در یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: طی یکسال اخیر تمامی فولادسازان درگیر مشکلات نقدینگی و فروش کالا بودند و این درحالی بود که واردات قابل توجه محصولات فولادی در همین زمان به بار مشکلات ما افزود و متاسفانه شاهد بودیم که بحث تعرفه نیز که به عنوان یک راه‌حل می‌توانست مورد استفاده قرار بگیرد، همچنان به نتیجه نرسیده است.
مدیرعامل گروه ملی فولاد در ادامه به موارد دیگری اشاره کرد که همراه با آزادسازی یارانه‌ها باید به عنوان حمایت از واحدهای فولادسازی استفاده شود و توضیح داد: از جمله این اقدامات تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی است که باید دولت زمینه لازم را برای آن ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: بحث بعدی هزینه‌های پنهانی است که فولادسازان به موجب نوسان زیاد برق متحمل می‌شوند که معتقدیم باید هر چه زودتر این معضل به حداقل برسد.
رسولی ادامه داد: متاسفانه سیاست‌های حمایتی هنوز مشخص نیست و هنوز جواب روشنی در این خصوص موارد ذکر شده به فولادسازان داده نشده؛ اما باید قبول کنیم که ضرورت دارد نگاه‌ها به تولید تغییر کند و خصوصا در مورد تعرفه واردات، بازنگری جدی و سریعی صورت گیرد.
وی با تاکید براینکه انجمن فولاد باید این موارد حمایتی را به طور جدی دنبال کند، گفت: علاوه بر این باید مشخص شود که برای توسعه سیستم‌های تولیدی و احیا و به‌روزسازی خطوط که برای کاهش هزینه تولید لازم است آیا سیستم بانکی همکاری لازم را در این زمینه با فولادسازان می‌کند یا همچنان به همان روش قدیمی ادامه خواهد داد؟
افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی هزینه تولید فولاد با آزادسازی یارانه‌ها
محمدرضا سجادیان، رییس کمیته معدن و صنایع معدنی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در ادامه در خصوص تاثیر‌گذاری آزاد‌سازی یارانه‌ها گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد می‌شود با حذف یارانه‌ها و با در نظر گرفتن نفت 35 دلاری، حدود 33 درصد به هزینه نهایی تولید فولاد افزوده شود.وی ادامه داد: اما با فرض نفت 50 دلاری 50 درصد افزایش نرخ در قیمت فولاد خواهیم داشت.
وی خاطرنشان ساخت: از این رو راهکارهایی همچون اصلاح الگوی مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری را باید در نظر گرفت و علاوه بر آن در هر منطقه باید بر اساس پتانسیل همان منطقه طرح‌های فولادی را اجرا کرد.
سجادیان با تاکید بر اینکه برای کمک به فولاد داخلی تعرفه واردات حتما باید وضع شود، گفت: علاوه بر این سیستم بانکی نیز باید کمبود نقدینگی را در واحدهای فولادسازی حل کند و تسهیلات لازم پرداخت شود تا نگرانی‌ها در این بخش به حداقل برسد.
استراتژی توسعه صنعتی طراحی شود
در این نشست همچنین مهدی صادق، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در خصوص طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها گفت: زمانی که طرح تحول اقتصادی در دولت مطرح شد در راستای آن هفت طرح ارائه شد که نظام‌مند کردن یارانه‌ها یکی از این هفت طرح بود و من معتقدم نگاه کلیشه‌ای به هر یک از این 7 مرحله به شکست خواهد انجامید، از این رو برای موفقیت در این راه باید راهکارهایی مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: از جمله این موارد طراحی استراتژی توسعه صنعتی است که فولاد بخشی از آن را تشکیل می‌دهد. در این راستا وزارت صنایع اقداماتی را انجام داده؛ اما هنوز به نتیجه مطلوبی که باید برسد نرسیده است.
وی گفت: در این استراتژی 2 بعد دارد که یکی داخلی است که شامل چگونگی سرمایه‌گذاری می‌شود اعم از سرمایه‌گذاری‌های نقدی یا در اختیار گذاشتن ملک و دیگری بعد جهانی که شامل ارتباط با صنایع در دیگر کشورها و استفاده از تجربیات آنها می‌شود.
وی با بیان اینکه در ایران ۲۵ درصد از محصولات فولادی از طریق کوره بلند و ۷۵ درصد دیگر بر مبنای قوس الکتریکی است، گفت: این امر باعث شده بیش از ۱۷ درصد از انرژی مصرفی در صنعت در بخش فولاد صرف شود و این صنعت را به یک صنعت انرژی بر تبدیل کرده است. این درحالی است که در دنیا این نسبت کاملا برعکس است.وی با اشاره به ورود ایران به wto گفت: ما باید تا آن زمان از راهبردهایی استفاده کنیم که بر اساس آن کمترین مصرف انرژی را در ازای بیشترین تولیدداشته باشیم.
راهکارهای کاهش اثرات تورمی در طرح تحول اقتصادی
بهرام سبحانی،مدیرعامل سابق ذوب آهن نیز در دومین نشست تخصصی که در حاشیه همایش نقش هدفمند شدن یارانه‌ها در صنعت فولاد کشور که روز دوشنبه در مرکز همایش‌های وزارت کار برگزار شد، مقاله‌ای جهت ارائه راهکارهای عملی کاهش اثرات تورمی طرح تحول اقتصادی در صنایع فولاد ارائه کرد که مشروح آن در ذیل آمده است.
اقدامات مورد انتظار از دولت:
- حذف یارانه‌ها به صورت پلکانی
- تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلندمدت برای نوسازی
- اصلاح قوانین کار، تامین اجتماعی و مالیاتی
- کنترل واردات و حمایت از تولید داخلی
اقدامات مورد انتظار از بنگاه:
- الگوبرداری از رقبای خارجی موفق
- نوسازی و تغییر روش تولید فولاد
- ارتقای بهره‌وری انرژی
- ارتقای بهره‌وری مواد اولیه
- ارتقای بهره‌وری تکنولوژی
- ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی
بهینه‌سازی مصرف انرژی از طریق اصلاح تکنولوژی
- جهت‌گیری به سمت سرمایه‌گذاری در فرآیند کوره بلند
- به‌کارگیری تکنولوژی شارژ گرم آهن اسفنجی در کوره‌های قوس
- بازیافت ضایعات تولید و حرکت به سمت تولید بدون ضایعات
- بازیافت حرارتی کوره‌های قوس از طریق پیش‌گرم قراضه
- استفاده از تکنولوژی جدید در تولید فولاد تخت (اسلب نازک)
- احداث واحد نورد و فولادسازی زیر یک سقف و شارژ گرم شمش
- تولید برق از گاز خروجی کوره بلند
- تزریق پودر زغال در کوره به جای گاز.