ایسنا- بالا رفتن حجم بدهی شرکت‌ها باعث حل نشدن مشکل سرمایه در گردش شرکت فولاد اکسین و خوزستان شده و از این رو تولید فولاد با مشکل روبه‌رو شده است.

عبدالمجید شریفی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با بیان این مطلب اظهار کرد: نبود منابع جاری و سرمایه در گردش مشکل بزرگ شرکت‌های فولاد خوزستان و فولاد اکسین محسوب می‌شود.

وی با بیان این که شرکت فولاد خوزستان در هر ماه به ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیازمند است، افزود: با توجه به کاهش قیمت فولاد در سال جاری نیاز و دسترسی این شرکت به منابع جاری ضروری است.

شریفی‌ با اشاره به این‌که فولاد خوزستان در سال گذشته برای ۲ شرکت بزرگ استان نقش یک بانک را ایفا کرده است، تصریح‌کرد: در سال جاری شرکت‌های نورد لوله اهواز و گروه ملی صنعتی فولاد، به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان شمش از این شرکت خریداری کردند که امیدواریم بتوانند این مبلغ بدهی خود را بازپرداخت کنند.

وی گفت: هم‌اکنون شرکت فولاد اکسین برای رشد در بخش تولید، تکمیل پروژه‌ها و تامین سرمایه در گردش خود به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است. همچنین فولاد خوزستان به میزان۱۴۰ میلیارد تومان از شرکت‌های صنعتی طلبکار است که از این میزان ۱۱۰ میلیارد تومان به واحدهای صنعتی داخل استان مربوط است، البته فولاد خوزستان مشابه این مبلغ را از دیگر شرکت‌ها همچون معادن سنگ‌آهن قرض گرفته است و اگر این طلب‌ها وصول نشود پرداخت بدهی‌های شرکت نیز امکان‌پذیر نیست. شریفی عنوان‌کرد: سرمایه ثابت در این شرکت موضوع مهمی است. در حال حاضر تامین نشدن منابع مالی دلیل متوقف شدن برخی پروژه‌های شرکت است. به عنوان نمونه برای اجرای پروژه نیروگاه۵۰۰ مگاواتی به۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت نیازمند هستیم. پروژه فولاد خرمشهر نیز با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن فولاد به۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ارزی یا ۶۰۰ میلیون یورو نیازمند است. اگر این اعتبار تامین شود اجرای این پروژه در سه سال آینده امکان‌پذیر است.

وی با بیان این‌که باید موضوع زیرساخت‌ها در جریان بررسی مشکلات واحدهای صنعتی مورد توجه قرار گیرد، افزود: شرکت فولاد در آبان و آذر ماه به دلیل سقوط چهار دکل برق، ۱۰۳ هزار تن تولید و به میزان۴۲ میلیارد تومان اعتبار را از دست داد. اگر در حقیقت دلیل این حادثه فرسودگی خطوط برق بوده چه تضمینی وجود دارد که این اتفاق در آینده برای این شرکت به وجود نیاید. این اتفاق برای هیچ شرکت فولاد‌سازی قابل تحمل نیست.

شریفی اظهارکرد: هر سرمایه‌گذاری که وارد استان می‌شود در ابتدای کار به زیرساخت‌هایی مانند برق و گاز توجه می‌کند. اگر موضوع به فرسودگی خطوط برق باز می‌گردد سال دیگر نیز با این مشکل رو‌به‌رو می‌شویم. لازم است برای ترمیم زیرساخت‌های استان کارگروهی تشکیل شود.

وی گفت: شرکت‌های فولاد اکسین و خوزستان در تلاش هستند که ظرفیت تولید خود را به هفت میلیون تن برسانند. برای تحقق این موضوع نیازمند۱۴۰۰ مگاوات برق پایدار هستیم. اگر این پروسه با قطعی برق روبه‌رو شود در حقیقت این میزان تولید محقق نخواهد شد.

شریفی با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد گردش مالی شرکت فولاد خوزستان در بانک‌های استان صورت می‌گیرد، تصریح‌ کرد: امروز در تمام دنیا سیستم‌های مالی و بانکی با صنایع همکاری می‌کنند، البته تاکنون میان شرکت فولاد خوزستان و بانک‌های استان تعامل خوبی برقرار شده، ولی این میزان تعامل کافی نیست و نیازمند همکاری بیشتری هستیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با بیان این که استمهال بدهی‌های بانکی و مالیاتی از جمله مشکلات شرکت فولاد خوزستان است، افزود: انتظار داریم که بدهکاران از وارد کردن فشار بر ما پرهیز کنند. هم‌اینک ۱۰ هزار پرسنل به صورت مستقل در این شرکت کار می‌کنند. اگر به این شرکت خلل وارد شود، استان خوزستان با شوک سنگینی روبه‌رو خواهد شد.