گروه بورس کالا- قیمت فولاد در بازارهای جهانی طی هفته گذشته چه در بازارهای داخلی چه در بازارهای خارجی به دلیل تعطیلات مذهبی و از آن سو آغاز سال نو میلادی تقریبا بدون تغییر بود، اما... نکته مهم رشد شاخص فولاد در آخرین روزهای سال ۲۰۰۹ میلادی و امید به بهبودی بازار در سال ۲۰۱۰ بود از همین رو انتظار می‌رود در سال آتی با توجه به جو مثبت بازار با تحرک همراه باشد. مرکز خدمات فولاد ایران درگزارشی به بررسی بازارهای جهانی انواع محصولات فولادی و مواد اولیه پرداخته است که در پی می‌خوانید:

بیلت و تقاضای محدود

بیلت همچنان در سایه قراضه قرار دارد. هفته گذشته عرضه و تقاضای بیلت بسیار محدود بود علت آن، اول تعطیلات سال نو مسیحی است و دوم عدم تغییر قیمت کالاهای ساخته شده.

بیلت سی‌ای‌اس کمی رشد نشان داد که ناشی از بالا رفتن قیمت قراضه است. بیلت فوب دریای سیاه ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار هر تن پیشنهاد شد. انتظار می‌رود با بالا رفتن قیمت قراضه، قیمت بیلت هم ۵ تا ۱۰ دلار دیگر بالا برود قیمت بیلت در بورس لندن تقریبا ثابت ماند و از مرز ۴۱۰ دلار سه ماهه فراتر نرفت.

در مورد بیلت همه در انتظار بازار خاوردور به‌خصوص چین هستند. چینی‌ها یک برنامه راه‌آهن با اعتبارات بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار دارند. با اجرای این طرح تقاضای مقاطع در چین افزایش خواهد یافت. در حال حاضر هم که بیلت در اکثر نقاط دنیا قیمت ثابت دارد در چین روند رو به بالا گرفته، در هفته قبل بیلت با۱۵ دلار افزایش به ۴۹۸ دلار هر تن در بازار چین با مالیات ارزش افزوده رسید. این افزایش قیمت باعث بالا رفتن قیمت میلگرد شد، مفتول و میلگرد در چین هفته گذشته ۲۲ دلار هر تن افزایش یافت. عده‌ای معتقدند که این افزایش قیمت ناشی از سفته‌بازی بعضی از تجار است.

بازار غیر قابل پیش‌بینی بیلت در ایران

هفته قبل بازار به دلیل ایام عاشورا و تاسوعای حسینی تعطیل بود. روز چهارشنبه بیلت سایز ۱۵۰ تحویل در انزلی ۴۱۰ تا ۴۱۲ تومان عرضه می‌شد سایز ۱۲۵ در قیمت ۴۲۰ تومان پیشنهاد شد و سایز ۱۰۰ در پایه ۴۵۰ تومان ولی خریدار بسیار کم است، چون از

یک سو مشتری برای مقاطع کم است از سوی دیگر با توجه به کرایه حمل و هزینه تبدیل به میلگرد سود بسیار کمی برای تولیدکننده دارد، حال آنکه ریسک تولید بسیار بالا است و هر لحظه انتظار تنزل قیمت و طبعا زیان برای تولیدکننده می‌رود.

بازار آرام مقاطع

بازار مقاطع در هفته گذشته تقریبا آرام بود. علت آن شروع تعطیلات سال نو مسیحی از یک طرف و فصل سرما از سوی دیگر است. با توجه به افزایش قراضه و سنگ‌آهن احتمال می‌رود که قیمت‌ها در اواخر ژانویه افزایش پیدا کند. در کره هیوندایی قیمت مقاطع را ۳۴ دلار هر تن افزایش داد، اما در شمال اروپا بازار بسیار ساکت بود و به علت افزایش قیمت قراضه کارخانه‌ها قیمتی را پیشنهاد نمی‌کردند. آخرین قیمت میلگرد در فرانسه ۵۳۰ تا ۵۵۸ دلار بود که در آلمان هم به همین قیمت پیشنهاد می‌شد، ولی خریداری نیست به‌دلیل اینکه بازار کشش این قیمت‌ها را ندارد. در ترکیه کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع از تولید خود کاسته‌اند، در بعضی از موارد کاهش تولید به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد.

علت این امر آن است که تقاضای مقاطع از خاورمیانه به ترکیه به شدت کاسته شده است. در ایران سال آینده مازاد عرضه مقاطع خواهد بود و ایران یکی از صادرکنندگان این کالا خواهد شد. بازار دیگر ترکیه در خاورمیانه، امارات است. به علت رکود و شرایط بد اقتصادی امارات عملا تقاضای زیادی ندارد. قیمت میلگرد در بازار داخلی امارات عملا ۵۱۷ دلار ثابت مانده است. احتمال دارد قیمت تا ۲۰ دلار دیگر افزایش پیدا کند، اما مساله این است که از سال ۲۰۱۰ به بعد امارات در تولید میلگرد خودکفا خواهد شد، چون تولیدکنندگان جدیدی در این شیخ‌نشین فعال می‌شوند بنابراین ترک‌ها باید در جست‌و‌جوی بازارهای دیگری باشند. در ژاپن مقاطع بازار چندان خوشایندی ندارد قیمت تیر بال پهن به ۶۸۷ دلار هر تن رسیده است. با اینکه این قیمت تقریبا هیچ سودی برای تولیدکنندگان ندارد، ولی باز هم خریداری نیست این در حالی است که قیمت این کالا از سه ماه قبل تا امروز افزایش نیافته است. در کل به علت تعطیلات و رکود فعالیت‌های ساختمان‌سازی بازار مقاطع ثابت است باید تا آخر ژانویه صبر کرد و به انتظار نتیجه تغییر قیمت مقاطع نشست.

مقاطع در ایران

در هفته گذشته بازار ایران عملا تعطیل بود و به همین دلیل قیمت‌ها ثابت ماند. تیرآهن کاهش قیمت داشت و میلگرد نوسان بسیار محدودی. در این هفته تیرآهن‌های چینی با تناژ پایین و قیمت ارزان در بورس عرضه شد. چند هفته است که بحث عرضه کالاهای چینی در بورس کالا داغ شده است. وزارت بازرگانی استدلال می‌کند که این کالاها استاندارد بوده و مجوزهای لازم را برای ترخیص دریافت کرده است. مصرف‌کنندگان این کالا نسبت به کیفیت آنها اعتراض دارند در واقع هر دو طرف درست می‌گویند. وزارت بازرگانی نزدیک به دو سال قبل این تیرآهن‌ها را وارد کرده، اما از آن به بعد کالا در بندر انبار شده همین امر باعث شده تا کالاها دچار زنگ‌زدگی بشود. آهن‌‌آلاتی که برای مدت زمان طولانی در هوای مرطوب می‌مانند مشخصات فیزیکی خود به‌خصوص قدرت خمش و جوش‌پذیریشان را از دست می‌دهند.

این تیرآهن‌ها هنگام نصب در ساختمان مشکلات زیادی برای جوشکاری ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، عمر مفید نقطه جوشکاری شده پایین است و احتمال گسست آن بالا است. در هر حال تفاوت قیمت کالای چینی با محصول ذوب‌آهن اصفهان بیش از ده درصد است. این امر باعث می‌شود قیمت کالای استاندارد فرصت تغییر پیدا نکند اگر مسوولان وزارت بازرگانی بپذیرند که حداقل شرایط عرضه خود را تغییر دهند، شاید کمکی به فروش تولیدات داخلی بکنند. ذوب‌آهن اصفهان در هفته گذشته(قبل از تعطیلات) تیرآهن و میلگرد را در پایین‌ترین قیمت ممکن عرضه کرد. این سیاست در این هفته هم دنبال شد، اما معلوم نیست که تداوم این سیاست همچنان موفقیت‌آمیز باقی بماند. ذوب‌آهن اصفهان نمی‌تواند مثل کارخانه‌هایی که با کوره‌های قوس الکتریکی کار می‌کنند تولیدش را متوقف کنند به همین علت نیاز به نقدینگی برای تداوم تولید دارد. این در حالی است که انبارهای اکثر تجار مالامال از میلگرد و تیرآهن است. حجم نقدینگی در بازار پایین است و به علت توقف پروژه‌های عمرانی و فصل سرما تقاضا در پایین‌ترین حد خود است. بنابراین نباید انتظار بهبود بازار را داشت.

رشد قیمت ورق

قیمت ورق در اکثر مناطق دنیا افزایش یافت. در هندوستان که ماه قبل قیمت‌ها را پایین آورده بودند هفته گذشته قیمت را ۱۷ تا ۳۲ دلار هر تن افزایش دادند. علت این امر از یک سو افزایش قیمت مواد اولیه و از طرف دیگر بالا رفتن قیمت تولیدات چین است که به عنوان رقیب اصلی در بازار هند عمل می‌کرد. در کل آسیا قیمت ورق گرم چین ۲۰ تا ۳۰ دلار افزایش یافت. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول، ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار فوب بود. به‌رغم این افزایش قیمت‌ها به‌دلیل تعطیلات، معاملات کمی صورت می‌گیرد، اما از آنجا که بازار چین رو به بالا است روند افزایش قیمت همچنان دنبال می‌شود. در آمریکا قیمت ورق گرم هر شورت تن ۲ دلار بالا رفت و به ۵۱۳ دلار هر شورت تن رسید در چین قیمت ورق برش خورده ضخامت ۱۴ تا ۲۰ میلیمتر ۵۸۸ تا ۵۹۶ دلار هر تن عرضه شد که نسبت به هفته قبل ۳۷ دلار افزایش نشان می‌دهد. اکثر تجار ورق در چین اعتقاد دارند که قیمت‌ها در ژانویه باز هم بالا خواهد رفت در امارات قیمت ورق تغییری نکرد، اما روحیه بازار بسیار بهتر شده است. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر، ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار، ورق گالوانیزه هند ۸۱۰ دلار و ورق گالوانیزه تولید امارات ۸۰۵ دلار عرضه می‌گردد. قیمت ورق سرد تحویل در کارخانه در شمال اروپا تغییری نکرد و بر ۶۸۰ دلار هر تن ثابت ماند از آنجا که تعطیلات شروع شده است بعید است که تغییری در قیمت‌ها به عمل بیاید، ولی روحیه همه دست‌اندرکاران ورق در دنیا مثبت است و کسی اعتقادی به کاهش قیمت ندارد.

ورق در ایران بدون تغییر

قیمت ورق در ایران هیچ تغییری نداشت علت آن تعطیل بودن بازار بود تنها کالایی که روی آن معامله می‌شد ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر بود که قیمت آن هم هر کیلو ۱۰ تومان کاهش یافت و به ۵۴۰ تومان هر کیلو تحویل روی تریلی در انزلی رسید. این در حالی است که قیمت تمام شده این کالا بر اساس خرید ۵۶۰ دلار هر تن حداقل ۶۲۰ تومان در انزلی روی تریلی خواهد بود علت اینکه این کالا به این ارزانی معامله می‌شود و قیمت آن هم هر روز رو به پایین است از یکسو واردات ارزان قیمت ماه‌های قبل است به همراه رکود در صنعت لوله و پروفیل، ولی مهم‌تر از آن سفته‌بازی و پولشویی بعضی از کسانی است که سعی می‌کنند مشکلات مالی خود را با واردات از طریق اعتبارات مدت‌دار برطرف کنند. این روش باعث ضربه زدن به رقابت سالم از یکسو و تولید داخلی از سوی دیگر می‌شود. از سوی دیگر، باعث خواهد شد که واردات کالا تا زمان غیرواقعی بودن قیمت فروش بازار ایران متوقف شود به محض بسته شدن سیکل فروش ورق ۲ توسط تجاری که مشکل مالی دارند قیمت این کالا به شدت بالا خواهد رفت. انتظار می‌رود که تغییر واقعی قیمت از اواخر بهمن یا اوایل اسفند دیده شود، اما آنچه که در این میان مهم است، مساله اعتبارات بانکی است که نابه‌جا خرج شده است این سیستم باعث می‌شود که تعداد افراد بدهکار به بانک افزایش یابد و نهایت مطالبات معوق بانک‌ها باز هم بالا برود.

تغییرات گسترده در بازار سنگ‌آهن

قیمت سنگ‌آهن که از ماه اکتبر شروع به افزایش کرده بود. در دو هفته اخیر به اوج خود رسیده است این امر ناشی از دلایل زیر است:

۱ - عرضه سنگ‌آهن به دلیل مشکلات عرضه در هند کاهش یافته است.

۲ - موجودی سنگ‌آهن در بنادر هند و چین کاهش یافته علت این امر آن است که عرضه‌کنندگان انتظار دارند قیمت افزایش پیدا کند بنابراین از حجم فروش خود کاسته‌اند از سوی دیگر خریداران نگران از افزایش قیمت سعی در بالا بردن موجودی انبارهای خود دارند.

۳ - افزایش قیمت فولاد ساخته شده به خصوص در چین باعث شده است تا خریدار و فروشنده سنگ‌آهن نگران از افزایش قیمت این کالا نباشند.

۴ - در فصل آخر سال ۲۰۰۹ طرفین زمینه را برای مذاکرات سنگ‌آهن برای سال ۲۰۱۰ فراهم می‌کنند. جو روانی حاکم بر بازار به احتمال بالا رفتن قیمت کمک می‌کند.

در هفته گذشته دولت هند برای صادرات سنگ‌آهن ۵ درصد مالیات وضع کرد. هند سالانه نزدیک به ۲۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن تولید می‌کند که حدود ۹۰ میلیون تن آن را در بازار داخلی خود مصرف می‌نماید، بخش عمده این مصرف سنگ‌آهن با خلوص پائین می‌باشد و صادرات سنگ‌آهن هندی بیشتر با خلوص ۵۸ درصد به بالا است.

مجموعه عوامل فوق باعث شده است که قیمت سنگ‌آهن با خلوص ۵/۶۳ درصد به حدود ۱۲۰ دلار هر تن سی‌اف‌‌آر بنادر چین برسد؛ البته معاملات فعلی بسیار محدود است و به علت تعطیلات سال نو اکثر خریداران و فروشندگان سیاست انتظار را در پیش گرفته‌اند. افزایش قیمت سنگ‌آهن وارداتی باعث شده است که قیمت سنگ‌آهن تولیدی در داخل چین هم با ۳ تا ۵ دلار افزایش به ۱۱۳ تا ۱۱۷ دلار هر تن با خلوص ۶۶ درصد برسد.