چشم‌انداز کالاهای اساسی در سال 2010

سال ۲۰۰۹ بازار کالا شاهد افزایش شدید در قیمت‌ها بود به‌طوری که بهای محصولات کشاورزی (به این دلیل که میزان بارندگی کمتر از میانگین بود و در نتیجه بازار آن با کمبود عرضه مواجه شده بود) برای چند سال روندی صعودی را طی کرد. در واقع این مساله منجر به بالا رفتن قیمت غذا با شتاب ۹۵/۱۹ درصدی در بازه زمانی ۱۰ ساله (تا ۵ دسامبر ۲۰۰۹) شد. در همان زمان بهای فلزات پایه، انرژی و شمش طلا به واسطه کاهش ارزش دلار و امید به بهبود اوضاع اقتصادی دنیا به شدت افزایش یافت (به‌عنوان مثال بهای طلا در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۰۹ تا ۱۲۲۶ دلار هم بالا رفت.

افزایش قیمت غذا نیز بیشتر از حد مورد انتظار بود به‌طوری که شاخص قیمت عمده‌فروشی در ماه نوامبر با ۷۸/۴ درصد رشد مواجه شد. علاوه بر قیمت‌ها، از ژانویه تا دسامبر ۲۰۰۹ حجم معاملات در NCDEX نیز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

در ادامه چشم‌انداز کارگزاری معتبر انجل بروکینگ از بازار برخی از کالاها در سال ۲۰۱۰ آورده شده است:

طلا

از آنجا که بانک‌های مرزی دنیا نسبت به نقش دلار به عنوان ارز اندوخته جهان تردید دارند، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بخش طلا در سال آینده بدون تغییر باقی خواهد ماند. از این‌رو بانک‌های مرکزی اقدام به انباشتن طلا در مجموعه ذخایر ارزهای خارجی خود می‌کنند. بحران مالی اخیر دنیا که ریشه وقوع آن در آمریکا است، موجب شد از سلطه و نفوذ آمریکا به عنوان قدرت اقتصادی جهان کاسته شود.

در سال‌های آینده غول آسیا، چین، تبدیل به بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا خواهد شد و از این رو بعید نیست کشور چین بر بسیاری از صنایع نفوذ و تسلط زیادی یابد (به‌خصوص در بازار تبادلات ارزی). حق برداشت مخصوص (‌SDR) به عنوان اختیاری برای ارز اندوخته دنیا مطلوب‌تر به نظر رسیده؛ چراکه ارزهای مهم‌ را دربر گرفته و به ایجاد سیستمی فوق‌طبیعی کمک می‌کند. این مساله می‌تواند تقاضا برای طلا را افزایش داده و با کاهش ارزش دلار در آینده طلا به عنوان گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاری در چشم‌انداز بلندمدت مطرح خواهد شد. این کارگزاری انتظار دارد قیمت نقدی طلا در دامنه ۸۶۰ تا ۱۳۴۰ دلار معامله شود.

نقره

کارگزاری انجل انتظار دارد در سال آینده، بازار نقره رونق داشته باشد؛ چراکه میزان تقاضا به دلیل ورود موارد جدید مصرف نقره (علاوه بر کاربردهای سنتی موجود) افزایش خواهد یافت. به علاوه این گارگزاری پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۰، با افزایش تقاضای صنعتی و بالا رفتن قیمت نقره تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار هم افزایش خواهد یافت. طبق پیش‌بینی انجام شده قیمت نقدی در دامنه ۱۴ تا ۳۵/۲۴ دلار معامله خواهد شد.

فلزات پایه

انجل انتظار دارد به دلیل رشد مداوم تقاضا در بخش‌های سرمایه‌گذاری و صنعتی از سوی چین، در سال آینده قیمت فلزات پایه به روند صعودی خود ادامه دهد. همچنین این امکان وجود دارد کشور چین سطح استراتژیک ذخیره کالاها را در سال بعدی افزایش داده و استقراض‌های چینی‌ها در مقابل فلزات پایه و سایر کالاها به رشد قابل توجه در صنعت چین کمک نماید. احتمالا کشور چین به عنوان محرک اصلی تقاضای جدید ناشی از رشد کشور هند و سایر کشورهای در حال توسعه محسوب خواهد شد.

کشورهای مصرف‌کننده مهم دنیا نظیر آمریکا و چین بسته‌های حمایتی مالی کلانی را فورا پس از ورشکستگی موسسات مالی بزرگی چون برادران لمون در سپتامبر ۲۰۰۸ تصویب کردند. از بسته حمایتی ۵۸۶ بیلیون دلاری چین فقط ۴۸۰ بیلیون آن با ساخت فرودگاه‌ها، ریل‌های قطار، خانه‌سازی با هزینه پایین و بازسازی زلزله در منطقه سیچوان اثر مستقیمی بر میزان تقاضا برای فلزات پایه داشت. بسته‌های حمایتی غول‌آسیا برای سال جاری و سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

انتظار می‌رود تقاضای چین برای فلزات پایه در سال آینده البته با سرعتی کمتر به رشد خود ادامه دهد، تقاضای غرب نیز برای فلزات پایه به آرامی افزایش خواهد یافت. به نظر نمی‌رسد صرف نرخ بهره ناشی از تامین مالی برای مس و آلومینیوم، سرمایه‌گذاری مالی جدید در بازار فلزات پایه را تضمین کند. با این حال ورود خالص جریان نقدی به بخش صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) به عنوان بخشی از تنوع در دارایی‌ها ادامه خواهد یافت. احتمالا تقاضا برای فلزات پایه از سوی حوزه سرمایه‌گذاری بیشتر افزایش یافته و افزایش تعداد EFTها با جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خرد و موسسات سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده به افزایش قیمت فلزات پایه در مقیاس بین‌المللی کمک خواهد کرد.

نفت خام

در کوتاه‌مدت قیمت نفت خام روند مثبتی خواهد داشت. شرکت پتروچمیکال چین (بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی چین) نیز انتظار دارد میانگین قیمت نفت خام در سال آینده به ۷۵ دلار برسد. شرکت نفت چینی نیز پیش‌بینی کرده است قیمت‌ها با بهبود وضعیت تقاضای جهانی، کاهش ارزش دلار و تشدید تورم افزایش خواهد داشت. با توجه به احتمال افزایش تقاضا، ممکن است دولت چین شرکت‌های داخلی را تشویق کند تا فعالیت‌های اکتشافی گاز و نفت خود در کشورهای دیگر را توسعه دهند. شرکت‌های نفتی چین از دسامبر سال پیش تاکنون حدود ۱۳ بیلیون دلار به این منظور در خارج از کشور چین هزینه کرده و توانسته‌اند از مزیت پایین بودن قیمت دارایی‌ها در دوران رکود اقتصادی بهره ببرند. کشور چین سریع‌ترین رشد را در جهان داشته و وقوع هر گونه نشانه‌ای از افزایش تقاضا در این کشور موجب بالا رفتن قیمت نفت در سال آینده خواهد شد.