جوش‌شیرین بار دیگر به پروانه‌داران فروخته شد

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: به‌رغم وعده ناظر تالار در معاملات هفته گذشته رینگ پتروشیمی‌مبنی بر فروش جوش‌شیرین بدون محدودیت، روز گذشته بار دیگر جوش شیرین به پروانه‌داران فروخته شد.

در معاملات این روز با وجود اینکه حواله‌های خرید این کالا در هفته‌های گذشته به خریداران تحویل داده نشده بود، بار دیگر این کالا با حجم ۱۵۰۰ تن و نرخ ۵۰۵ تومان عرضه شد که ۱۹۰ تن از آن خریداری شد.

یکی از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: هفته گذشته با توجه به اعلام ناظر تالار مبنی بر فروش بدون محدودیت جوش شیرین، این کالا توسط کارگزاران بسیاری خریداری شد، اما متاسفانه بازرگانی پتروشیمی‌حاضر به تحویل جوش‌شیرین به خریداران نشده است.

وی ادامه می‌دهد: با پی‌گیری‌های بسیاری که بورس کالا انجام داد، بازرگانی پتروشیمی ‌به شرط پرداخت هزینه انبارداری این کالا توسط خریداران حاضر شده است جوش شیرین را به خریداران تحویل بدهد. البته هنوز هم کاملا مشخص نیست که بازرگانی پتروشیمی‌حاضر باشد به این شرط، جوش‌شیرین را به خریداران تحویل بدهد.

این فعال اقتصادی در خصوص اینکه امکان ابطال معامله جوش‌شیرین از سوی خریداران وجود دارد یا خیر، می‌گوید: به دلیل مورد مصرف ضروری این کالا، خریداران سعی می‌کنند به هر طریقی شده این کالا را تهیه کنند؛ چرا که بیشتر خریداران این کالا دارای کارخانه هستند و نبود جوش شیرین ممکن است، خط تولید کارخانه‌هایشان را از کار بیندازد.

در این روز همچنین جوش‌شیرین چینی شرکت TIANJIN REDTRIANGLE INTERNATIONAL نیز عرضه شد که تنها ۱۰ تن از آن با نرخ ۳۷۰ تومان خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی، خریداران به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش جوش شیرین وارداتی، تمایلی به خرید این کالا نشان نمی‌دهند، همچنین گفته می‌شود کیفیت جوش شیرین چینی به مراتب پایین تر از جوش داخلی است.

عدم عرضه آرگون در بورس کالا

در این روز همچنین آرگون با توجه به تقاضا بالای بازار برای خرید این کالا، عرضه نشد.

به گفته فعالان اقتصادی عدم عرضه این کالا در ماه‌های گذشته به دلیل محدودیت تولید مجتمع‌های پتروشیمی ‌رخ داده است.

با این حال هیچ گاه بازرگانی پتروشیمی ‌اقدام به واردات این کالا نکرده است. یکی از آگاهان بازار در این رابطه می‌گوید: قیمت آرگون وارداتی بسیار بالاتر از قیمت تمام شده جهانی است و به همین دلیل واردکنندگان تمایلی به وارد کردن این کالا به کشور ندارند.

سودکاستیک داخلی عرضه نشد

در معاملات این روز سودکاستیک داخلی به‌رغم تقاضای بالای بازار برای خرید این کالا عرضه نشد، اما سودکاستیک شرکت HAZEL MERCANTILE LIMITED با نرخ ۳۶۰ تومان و حجم ۴۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت ۴۵۵ تومان خریداری شد. سودکاستیک پتروشیمی‌ بندرامام، هفته گذشته با نرخ پایه ۱۷۱ تومان عرضه شده بود که در رقابت ۴۶۳ تومان خریداری شد.

سودکاستیک بار دیگر در معاملات رینگ پتروشیمی‌ به پروانه‌داران فروخته شد. یکی از فعالان اقتصادی در این باره می‌گوید: عرضه و تقاضا در رینگ پتروشیمی‌ همخوانی ندارد. تقاضا برای خرید سودکاستیک در بورس کالا بسیار بیشتر از عرضه این کالا است و به همین دلیل نرخ سودکاستیک افزایش چشمگیری یافته است.

وی همچنین در خصوص فروش با محدودیت این کالا می‌گوید: فروش سودکاستیک و جوش شیرین به پروانه‌داران تنها سبب ایجاد دلالی در بورس خواهد شد.

محصولات پلیمری باز هم گران شد

این درحالیست که معاملات روز سه‌شنبه رینگ پتروشیمی نیز در حالی رخ داد که کلیه گریدهای مختلف پلی‌استایرن و pvc با محدودیت و تنها به پروانه‌داران فروخته شد.

به گفته آگاهان بازار این محصولات در بازار با کمبود مواجه هستند و همچنین میزان عرضه این کالا در بورس با تقاضای زیاد آنها همخوانی ندارد.

یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: متاسفانه هم اکنون پتروشیمی امیرکبیر نیز برای تحویل کالاهایی که دو هفته پیش در بورس کالا فروخته است، دارای مشکل شده است و در این مدت به بهانه تغییر سیستم صدور پروانه محصولاتی مانند EX۳, EX۵ را به خریداران تحویل نداده است.

وی می‌افزاید: بازرگانی پتروشیمی هیچ گاه برای دیرکرد تحویل کالاها به خریداران جریمه پرداخت نمی کند؛ چرا که قوانینی که در این رابطه وجود دارد بسیار دست و پا گیر است. مثلا خریداران تنها می‌توانند بعد از گذشت ۱۵ روز از زمان تحویل کالا با درصد ناچیزی جریمه دیرکرد بگیرند، به همین دلیل اکثر خریداران ترجیح می‌دهند که در این رابطه اعتراض نکنند.

افزایش ۱۳۱ تومانی نرخ پلی‌اتیلن سبک فیلم LF۰۲۰۰

در معاملات این روز رینگ پتروشیمی اکثر محصولات پلیمری با افزایش نرخی بین ۴ تا ۱۳۱ تومان مواجه شدند.

در این روز پلی‌اتیلن سبک فیلم LF۰۲۰۰، ۱۳۱ تومان نسبت به هفته گذشته گران شد که بیشترین افزایش نرخ در این هفته بود، همچنین پلی‌استایرن انبساطی ۴۰۰ با افزایش ۱۲۱ تومانی نسبت به هفته گذشته در رتبه دوم افزایش نرخ قرار داشت.

آگاهان بازار علت افزایش نرخ ۱۳۱ تومانی پلی‌اتیلن سبک فیلم را کمبود این کالا در بازار عنوان می‌کنند.

در این روز گریدهای متفاوت پلی‌استایرن که تنها به پروانه‌داران فروخته شد با افزایش نرخی بین ۱۸ تا ۱۲۱ تومان روبه‌رو شدند.

پلی‌استایرن انبساطی ۳۰۰ با نرخ یک هزار و ۳۸۵ تومان فروخته شد که نسبت به هفته گذشته ۱۸ تومان افزایش نرخ داشت. پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰ و مقاوم ۷۲۴۰ نیز به ترتیب با نرخ یک هزار و ۶۱۱ و یک هزار و ۵۸۵ تومان فروخته شد که نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۶۷ و ۳۱ تومان افزایش نرخ داشت.

فروش pvc به پروانه‌داران

در معاملات این روز pvc نیز به پروانه‌داران فروخته شد. یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: فروش محصولات پتروشیمی به پروانه‌داران تنها سبب می‌شود که افرادی که دارای پروانه هستند به سود بیشتری دست پیدا کنند.

در این روز پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ پتروشیمی بندرامام با نرخ یک هزار و ۵۹ تومان فروخته شد. همچنین پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ نیز با نرخ یک هزار و ۱۴۴ تومان به فروش رفت که نسبت به هفته گذشته ۳ تومان افزایش نرخ داشت.

در این روز کارگزاران تمایلی به خرید گریدهای متفاوت پلی‌کربنات پتروشیمی خوزستان، پلی‌اتیلن ترفتالات سوپر برایت، استایرن بوتادین رابر ۱۷۱۲ و پلی‌اتیلن سبک تزریقی ۱۹۲۲ پتروشیمی لاله نشان ندادند.