آزاده حسینی- با تولید 112‌میلیون و 177هزار تن فولاد خام در ماه اکتبر به نظر می‌رسد که فولادسازان در دنیا نسبت به پایان یافتن رکود در بازار‌های جهانی خوشبین بوده و از این رو آمار تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی با رشد 1/13‌درصدی روبه‌رو بوده است، چرا که طبق آمار‌های موسسه بین‌المللی آهن و فولاد آمار تولید فولاد خام در ماه اکتبر سال 2008 معادل 99‌میلیون و 202‌هزار تن بوده است.

گرچه هنوز آمار کل تولید فولاد خام جهان طی ۱۰ ماه ابتدای سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی بوده، اما با رشد تولید فولاد خام در ماه اکتبر و افزایش سطح فولاد از سوی فولادسازان به نظر می‌رسد آنها معتقدند رکود اقتصادی که در سطح وسیعی دامنگیر بازارها شده بود به پایان رسیده و بهتر است به فکر تولید برای دوران بازسازی و ترمیم بازارها باشند. طی ۱۰ ماه ابتدای سال‌جاری در مجموع ۹۸۲‌میلیون و ۱۴۳‌هزار تن فولاد خام در دنیا تولید شد؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این رقم معادل یک‌میلیارد و ۱۳۵‌میلیون و ۵۴۴تن بود که حاکی از افت ۵/۱۳‌درصدی تولید فولاد خام دنیا در سال‌جاری است.در این مدت چین همچنان با تولید ۴۷۲میلیون و ۴۷۴‌هزار تن فولاد نیمی‌از تولید فولادخام دنیا را در دست دارد. این کشور حتی در دوران رکود نیز تولید خود را کاهش نداده و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵/۱۰‌درصدی را تجربه کرد. تولید فولاد‌خام چین در ماه اکتبر نیز معادل ۵۱‌میلیون و ۷۴۷‌هزار تن بوده و نسبت به دوره مشابه از رشد ۴/۴۲‌درصدی برخوردار بود. پس از چین ژاپن با تولید ۶۹‌میلیون و ۷۲۰‌هزار تن فولاد بر جایگاه دوم تولیدکنندگان فولاد خام دنیا تکیه زد. این کشور برخلاف چین تولید خود را همراه با رکود بازارها کاهش داده و در مجموع طی این مدت نسبت به دوره مشابه افت ۹/۳۱‌درصدی را تجربه کرد. ژاپن همچنین در ماه اکتبر نیز با کاهش ۹/۱۲‌درصدی نسبت به اکتبر سال قبل موفق به تولید ۸‌میلیون و ۷۹۵‌هزار تن فولاد شد.
پس از ژاپن آمریکا به عنوان سومین فولادساز دنیا موفق به تولید 46‌میلیون و 553‌هزار تن شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/43‌درصد افت را تجربه کرد، این کشور همچنین درماه اکتبر نیز با کاهش 4/12‌درصدی 5‌میلیون و 921‌هزار تن فولاد کرد.
طی ۱۰ ماه ابتدای سال میلادی با وجود رشد تولید فولاد خام در اکثر کشورها، اما همچنان مجموع تولید فولاد در ۲۷ عضو اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی بوده در بین سایر کشورهای اروپایی نیز تولیدکنندگان کوچک تولید خود را افزایش داده و بزرگان همچنان کاهش تولید داشتند. در بین کشورهای مشترک‌المنافع نیز ازبکستان رشد تولید داشته و تمام کشورهای cis شامل بلاروس، قزاقستان، مولداوی، روسیه، اوکراین نیز کاهش تولید داشتند.در آمریکای شمالی نیز تمامی ‌تولیدکنندگان کوچک و بزرگ تولید خود را کاهش دادند. در آمریکای جنوبی تنها یک تولیدکننده کوچک تولید خود را افزایش داده و مابقی کشورها با کاهش تولید مواجه شدند. در آفریقا نیز تمامی ‌تولیدکنندگان تولید خود را کاهش داده و در خاورمیانه تنها ایران با رشد همراه بود. میزان تولید فولادخام در ایران طی ۱۰ ماه ابتدای سال معادل ۹‌میلیون و ۱۲۳‌هزار تن بوده که از رشد ۸/۱۱‌درصدی برخوردار بوده است. در اقیانوسیه نیز فولادسازان کاهش تولید داده و آسیا تنها قاره‌ای بود که برخی از فولادسازان کاهش تولید نداشت. این کشورها که شامل چین، هند و ایران هستند حتی با وجود رکود بازار نیز تولید خود را نه تنها کاهش نداده، بلکه رشد تولید را تجربه کردند.