کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد ایران برگزار شد

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: کنفرانس بین‌المللی متالوژی روز گذشته با حضور مدیران شرکت‌های تولید‌کننده ایرانی، مدیر شرکت روزمت (RUSMET) روسیه و نمایندگانی از شرکت‌های میتال، میچل و کارشناسانی از کشورهای دیگر همچون اوکراین و هند برگزار شد. بر اساس این گزارش در این کنفرانس سخنرانان شرکت روزمت روسیه در حالی سرفصل سخنان خود را مباحث مربوط به صادرات کالاهای خود به ایران در نظر گرفته بودند که در مقابل سخنرانان ایرانی که عموما اعضای انجمن تولیدکنندگان بودند بر پایین بودن تقاضا در بازار ایران و عدم نیاز کشورمان به واردات مقاطع به خصوص میلگرد تاکید کرده و مهمترین اهداف قابل پیگیری در اینگونه کنفرانس‌ها را همکاری در جهت بالا بردن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ذکر کردند. بر این اساس اسد‌الله عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در ابتدای این جلسه با برشمردن اهداف ایران در افزایش حجم تولید فولاد اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این حوزه، ایران در چند سال آینده نه تنها نیاز داخلی خود را تامین خواهد کرد، بلکه این امکان را نیز دارد تا از فرصت‌های صادراتی در بازارهای منطقه استفاده کند از این رو جلب سرمایه‌گذاری‌های مشترک در اولویت صنعت فولاد ایران قرار دارد.

در ادامه این جلسه رضا شهرستانی، مدیرعامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی با اشاره به دل نگرانی‌های فولاد سازان ایرانی در این برهه زمانی گفت: در این شرایط فولاد سازان ایرانی باید تغییرات اساسی را هر چه سریع‌تر بر‌ای گذر از این دوران پیگیری کنند؛ چرا که در غیر این صورت شرکت‌ها به نابودی کشیده خواهند شد. وی با اشاره به موجودی نزدیک به یک میلیون تنی انبار شرکت‌های فولادی گفت: در این شرایط به دلیل واردات زیاد، بازار ایران اشباع شده است و این امر کاهش قیمت‌ها را تشدید کرده است. وی در این خصوص پیشنهاداتی را ارائه کرد از جمله اینکه انجمن تولیدکنندگان فولاد به عنوان پل ارتباطی میان شرکت‌های تولیدی خارجی و مصرف‌کنندگان داخلی شرایطی را فراهم کند تا شرکت‌های تولیدکننده داخلی و خارجی به جای رقابت مخرب به راه‌حل‌های مناسب برسند که یکی از این راه‌حل‌ها این است که به جای واردات کالایی که در ایران به اندازه نیاز بازار تولید می‌شود، محصولات دیگری را از جمله بیلت و اسلب و مقاطع خاصی که موجود نیست به کشور وارد شود. وی معتقد است؛ این روش در نهایت به برد و موفقیت دو طرف محدود می‌شود. در ادامه این مراسم طاهری زاده نایب رییس انجمن فولاد ایران با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و ارتباط آن با کشورهای همسایه به محدودیت‌های موجود در صادرات محصول به ایران اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه امکان گشایش اعتبار به طور مستقیم وجود ندارد همواره مواد اولیه به صورت غیرمستقیم وارد ایران می‌شود که هزینه گزافی را بر تجار تحمیل کرده است از این رو امیدواریم این معضل هر چه زودتر از بین برود.

وی به پایین بودن مصرف سرانه تولید مقاطع در ایران اشاره کرد و گفت: با ۷۵‌میلیون نفر جمعیت نیاز به مقاطع در ایران ۲‌میلیون تن است، اما مصرف سرانه نشان از پایین بودن حجم بازار مصرف در مقایسه با دیگر کشورها دارد.

در ادامه تارنافسکی، مدیر تحلیل شرکت روزمت روسیه با اشاره به پیش‌بینی رشد تولید در کشورهای خلیج‌فارس و به خصوص در ایران خاطرنشان کرد: البته این در حالی است که تاکنون این شرکت‌ها به خصوص ایران که بزرگترین وارد‌کننده محصولات فولادی از روسیه است، کالا وارد می‌کردند. وی در عین حال محقق شدن این پیش‌بینی را وضعیت تقاضا در آینده دانسته و افزود: پیش‌بینی‌ رشد تولید در این کشورها زمانی انجام شده که تقاضا در بازار‌های حاشیه خلیج‌فارس رو به افزایش بوده است بنابراین این احتمال وجود دارد که این افزایش ظرفیت‌ها بیهوده باشد. وی در ادامه سقوط تقاضا در بازار را موقتی دانست و گفت: این امر به خصوص در مورد ایران صدق می‌کند، چرا که اقتصاد این کشور در بخش‌هایی همچون اتومبیل‌سازی، شهرک‌های صنعتی به خصوص در جنوب کشور رو به رشد است. ضمن اینکه آمارها نشان می‌دهد سهم صنایع متالوژی در ایران و ترکیه به‌رغم کاهش در یک دوره و بحران اقتصادی در دنیا مجددا رشد کرده است. این نشان می‌دهد این دو کشور در مقایسه با کشورهای سی‌آی‌اس و غربی تحمل بیشتری در این بحران داشته‌اند. وی تاکید کرد: ما پیش‌بینی کرده‌ایم که کشورهای ایران و حاشیه خلیج‌فارس تا ۵ تا ۱۵ سال آینده در کنار تولید داخلی همچنان به واردات کالا نیاز دارند و اگرچه احتمال دارد این مقدارکاهش پیدا کند، اما به هر حال این محصولات به خصوص محصولات پیشرفته مورد احتیاج خواهند بود. این مدیر شرکت روزمت تحکیم روابط با ایران را بر این اساس و در زمینه تداوم واردات به این کشور ذکر کرد.