مهندس حکم‌الله‌ بابایی؛ مدیرعامل شرکت سهامی‌ذوب‌آهن اصفهان در کنفرانس فولاد خاورمیانه ضمن ارائه توضیحاتی در مورد دستاورد‌های صنعت فولاد ایران به ارائه پاسخ‌های مبسوط به پرسش‌های شرکت‌کنندگان پرداخت.

مهندس بابایی اظهار داشت که جمهوری اسلامی‌ایران طی برنامه آتی توسعه کشور به دلیل داشتن مزیت‌هایی مانند مواد اولیه و ذخایر گاز طبیعی و ذغالسنگ و همچنین نیروی متخصص و کارآمد به قطب تولید فولاد در منطقه مبدل خواهد شد و در واقع ایران تنها تولید‌کننده کامل فولاد (Prefect Steel Producer) در این منطقه و یکی از معدود کشورهایی در جهان است که دارای تمام منابع لازم و مواد اولیه برای تولید این محصول استراتژیک بدون وابستگی به کشور‌های دیگر است.

مدیرعامل آخرین فولاد ساز بزرگ دولتی در ایران، مزیت این کشور را در تولید فولاد بیش از ذخایر مواد اولیه و منابع انرژی می‌داند. وی ضمن اشاره به دستاورد ذوب‌آهن اصفهان در ساخت کوره بلند شماره ۳ که مدرن‌ترین و پاک‌ترین کوره بلند منطقه خاورمیانه است، معتقد است که مهندسان ایرانی به تکنولوژی ساخت واحد‌های بسیار پیشرفته فولاد‌سازی دست‌یافته‌اند و در حال حاضر تنها بخش کوچکی از تجهیزات مورد نیاز از خارج وارد می‌شود. کوره‌بلند شماره ۳ ذوب‌آهن یکی از پیشرفته‌ترین کوره بلند‌های جهان است. ذوب‌آهن در گام بعدی کوره بلند شماره ۴ را با کارایی بیشتر و وابستگی کمتر به خارج بنا خواهد کرد.

مهندس بابایی همچنین اظهار کرد که با تکمیل طرح‌های در دست اجرا مانند فولاد هرمزگان و توسعه واحد‌های موجود مانند طرح ۵‌میلیون تن ذوب‌آهن و طرح شهید خرازی مبارکه، جمهوری اسلامی‌ایران نه تنها واردات محصولات نهایی و میانی را متوقف خواهد کرد؛ بلکه به یک صادر‌کننده مهم فولاد در منطقه خاورمیانه مبدل خواهد شد.

به گفته یکی از کارشناسان صنعت فولاد خاورمیانه، انگیزه بسیار قدرتمندی در واحد‌های استراتژیک ایران مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان برای توسعه و افزایش ظرفیت وجود دارد که در صورت حمایت دولت می‌تواند ایران را به یکی از تولید‌کنندگان برتر فولاد در مقیاس جهانی مبدل سازد. او اضافه می‌کند: بر خلاف روند بحران اقتصادی موجود، واحد‌های فولاد ایران نه تنها حجم تولید خود را کاهش نداده‌اند؛ بلکه اجرای پروژه‌های مختلف توسعه را سرعت بخشیده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد موفقیت آینده فولاد سازان ایرانی در گروی حمایت هوشمندانه دولت از این صنعت حداقل تا زمانی است که امواج بحران جهانی اقتصاد فروکش کند.

او می‌گوید: سرمایه‌گذاری‌های عظیمی‌ در صنعت فولاد صورت گرفته است، اما برای به ثمر نشستن آن نباید بازار داخلی ایران به راحتی در اختیار تولید‌کنندگان خارجی قرار گیرد.