کارگزاران خارجی برای فعالیت در بورس نفت محدودیت ندارند

گروه بورس کالا - «‌کارگزاران خارجی هم می‌توانند در تالار صادراتی نفت فعال شوند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.»

شمس‌الدین حسینی در حاشیه گشایش تالار معاملات بین‌المللی نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی‌در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یکی از اقدام‌های سازمان و شورای عالی بورس، فراهم کردن زمینه‌های حذف محدودیت فعالیت برای سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه است و با راه‌اندازی بورس نفت، حجم معاملات در تالار بورس گسترده تر و کشورهای همسایه رغبت بیشتری برای حضور در آن پیدا می‌کنند. وی از آمادگی فنی و معاملاتی کشور برای راه‌اندازی بورس نفت خبر داد و بر ضرورت آماده‌سازی شرایط بازار و امتیازهایی برای راه‌اندازی هر چه سریع‌تر این بورس از سوی مسوولان کشور تاکید کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی، بورس در بازارهای جهانی را به لکوموتیوی تشبیه کرد که سبب به حرکت درآمدن نهادهای دیگر اقتصادی در کشور می‌شود. حسینی هدف از ایجاد تالار معاملات بین‌المللی نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی‌را ایجاد بستر مناسب برای کاهش ریسک معاملات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی، کاهش بی‌ثباتی، افزایش انعطاف‌پذیری و فراهم کردن ابعاد وسیع‌تر تجاری بر این دسته از محصولات در منطقه خاورمیانه اعلام کرد.

وی تصریح کرد: بورس فرآورده‌های نفتی کیش برای معاملات حجمی‌قایل نیست و این مقدمه‌ای برای ورود و حضور معامله‌گران جدید به بازار امن، قانونمند، شفاف و سازمان یافته است.

حمایت دولت برای توسعه بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی تدوین لایحه توسعه و به‌کارگیری ابزارها و نهادهای مالی را از جمله حمایت‌های دولت از توسعه بورس و بازار سرمایه اعلام و تصریح کرد: این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است. بر اساس این لایحه کالاهایی که در بورس کالا معامله شوند، از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.

حسینی با تاکید بر این که منعی برای بین‌المللی شدن بورس در کیش وجود ندارد، ‌اظهار داشت: با اجرای این طرح محصولات بورس پتروشیمی‌روانه سایر کشورها خواهد شد.

وی تصریح کرد: به دنبال ایجاد ظرفیت جدید برای معاملات سودآور در بورس پتروشیمی‌هستیم.

حسینی با تاکید بر این که بورس‌های دنیا و منطقه تقویت‌کننده و مکمل یکدیگر هستند، بورس ایران را هم تقویت‌کننده سایر بورس‌های منطقه عنوان کرد. حسینی تشکیل نهادهای جدید را از برنامه‌های حمایتی دولت برای توسعه بازار سرمایه اعلام و تصریح کرد: یکی از پیشنهادهای مطرح شده در برنامه پنجم توسعه حذف تشکیلات معاملات در بورس کالا با هدف شفافیت و رقابت در بورس کالا است. وی در باره همکاری بانک‌ها برای انجام معاملات بورس‌ گفت: از آنجا که بانک‌ها به‌دنبال سودآوری هستند، از بورس پیروی خواهند کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی در باره هدفمند کردن یارانه‌ها نیز گفت: ایران در سال‌های گذشته از نقیصه ساختاری رنج می‌برد و بخشی از ثروت مردم که متعلق به خودشان بود، به غلط قیمت‌گذاری و سبب کاهش رفاه می‌شد.

حسینی اظهار داشت: با توجه به این که نفت و فرآورده‌های با ارزش نفتی از جمله بنزین و نفت گاز دارای ارزش افزوده هستند، اما هم‌اکنون سبب افزایش ترافیک، آلودگی هوا می‌شوند که به صلاح مردم نیست. وی تصریح کرد: ‌برای کاهش این مشکل مجلس و دولت طرح ملی هدفمند کردن یارانه‌ها را ارائه کردند. به گفته وزیر اقتصاد، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها سبب اصلاح قیمت‌ها، افزایش قدرت خرید مردم، ارتقای بهره‌وری و کاهش اتلاف منابع می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در حال حاضر تنوع محصولات در بورس کالا بسیار افزایش یافته در حالی که در روزهای نخست راه‌اندازی تعداد کالاهای معامله شده بسیار اندک بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید پوشش بورس را به لحاظ جغرافیایی افزایش داد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون انجام معاملات برای خارجی‌ها در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد، اما این امکان در جزیره کیش آسان‌تر شده و معاملات در آن بسیار راحت‌تر است.

وی در ادامه اظهار داشت: تالار معاملات بین‌المللی فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی‌نگین بورس کالای ایران در کیش است، جزیره‌ای که خود نگین خلیج‌فارس ایران است.

بخشش مالیاتی صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و پتروشیمی

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌از بخشش مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان این بخش خبر داد.

نیما اسلامی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌با اعلام این مطلب گفت: در برنامه چهارم توسعه مقرر شده بود تا صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کنند.

وی افزود: صادر‌کنندگان فرآورده‌های نفتی تا زمان تعیین تکلیف مالیات بر ارزش‌افزوده برای این بخش، صادرکنندگان صرفا اظهار نامه‌های خود را تحویل داده بودند. اسلامی ادامه داد: پس از تشکیل یک کارگروه از سوی رییس‌جمهور، مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌بخشیده شد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌در خصوص وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌کشور در شش ماه نخست امسال اظهار داشت: صادرات ایران در این زمینه نسبت به دوره مشابه سال ۸۷ به لحاظ وزنی ۴۶/۱۸ و به لحاظ ارزشی ۵۰درصد کاهش یافته است. وی تصریح کرد: صادرات محصولات پتروشیمی‌ ایران در شش ماه نخست ۸۸ به لحاظ ارزشی ۴۷درصد و به لحاظ وزنی ۱۱درصد کاهش یافته است. اسلامی خاطرنشان کرد: فرآورده‌های نفتی کشور نیز در سال جاری از نظر وزنی نزدیک به ۱۷درصد و از لحاظ ارزشی ۱۵درصد کاهش یافته است. دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت،‌ گاز و پتروشیمی متذکر شد: متاسفانه در سال جاری حجم صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌کشور کاهش یافته که این امر از وقوع بحران مالی در جهان ناشی شده است.

این فعال اقتصادی با تاکید بر ضرورت کنترل کیفیت کالاهای صادراتی گفت: متاسفانه صادرات محصولات غیرکیفی منجر به این شد که ایران بسیاری از بازارهای هدف خود را از دست بدهد؛ بنابراین ما از کنترل کیفیت محصولات صادراتی کشور استقبال می‌کنیم.