مازاد موجودی فولاد در انبارها

بازار فولاد هفته گذشته را با افت قیمت بیلت و کاهش قابل توجه تقاضا برای این محصول سپری کرد. در این شرایط اکثر کشورهای اسلامی‌به واسطه پایان ماه رمضان انتظار رونق معاملات را دارند، اما موجودی بالای بازار تحقق این امر را در ابهام قرارداده است. فروش پایین بیلت در ایران

قیمت بیلت به آرامی‌در هفته گذشته کاهش یافت. این کاهش ۱۰ تا ۲۰ دلار بود. قیمت بیلت در خاور دور ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار بود و یک محموله روسی به فیلیپین در ۴۸۵ دلار فروخته شد.

صادرات و فروش بیلت در همه جا محدود شده است که علت آن کاهش قیمت میلگرد و مازاد موجودی آن در سطح دنیا است، ولی به علت بالا بودن قیمت قراضه کاهش قیمت بیلت در حد ۱۰ تا ۲۰ دلار بوده است، این در حالی است که میلگرد هم به همین نسبت پایین آمده است. در حال حاضر سی‌ای‌اس بیشترین عرضه بیلت را دارد، ولی قیمت زیاد تغییر نکرده علت آن هم این است که بیلت عرضه شده به بازار توسط تجار بزرگ در قیمت‌های بالا خریداری شده و آنها نسبت به پایین آوردن قیمت حساس هستند از سوی دیگر عده‌ای امیدوارند با اتمام ماه رمضان تا دو هفته بعد سفارشات میلگرد و بیلت کشورهای اسلامی‌شروع شود که این هم دور از انتظار نیست، ولی محموله‌های آماده به حمل در بازارها زیاد است.

البته بازار بیلت در ایران همچنان راکد است. صحبت قیمت ۴۸۰ تومان تحویل در بندر انزلی زیاد است، ولی معاملات روی پایه ۴۶۵ تا ۴۷۰ تومان برای تمام سایزها صورت می‌گیرد، رکود حاکم بر بازار میلگرد همه دست‌اندرکاران را خسته کرده است. قیمت‌های امروز میلگرد و بیلت عملا سودی برای تاجر یا تولیدکننده نمی‌گذارد در این میان تنها دولت برنده ماجراست که مالیات ارزش افزوده را می‌گیرد وبه احتمال زیاد رکود سه ماهه اخیر همراه با بالا رفتن قیمت در بازارهای خارجی در مهر ماه در ایران خود را نشان خواهد داد.

بیلت قزاق در سایز ۱۵۰ از منابع مختلفی با زمان حمل کمتر از یک ماه تا ۴۵۵ دلار تحویل انزلی عرضه شده است. کاهش قیمت باز هم ممکن است، ولی نه بیش از ۲۰ دلار. به‌رغم این که قیمت‌های خارجی پایین آمده است، ولی معاملات بیلت در حد بسیار محدودی صورت می‌گیرد و امید نمی‌رود که در هفته آینده هم تغییری در این شرایط به وجود آید.

رکود بازار میلگرد و مقاطع در کشورهای اسلامی

در خلال ماه مبارک رمضان اکثر پروژه‌های ساختمانی در کشورهای اسلامی ‌متوقف بود. واقعیت این است که ماه رمضان امسال مصادف بود با آخرین روزهای تعطیلی مدارس که همه اهل آسیا به خصوص خاورمیانه را به مرخصی برد. از طرف دیگر رکود فعالیت‌های

ساختمان سازی بهترین توجیه برای این تعطیلات بود، با تمام شدن رمضان و باز شدن مدارس باید پروژه‌ها هم شروع به کار کنند.

ولی در چین تعطیلات عید ملی آغاز می‌شود به همین دلیل قیمت‌ها با کاهش تقاضا پایین آمد؛ البته کاهش قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد ۱۰ تا ۱۵ دلار هر تن بود. روز چهارشنبه نشانه‌هایی از بهبود در بازار شانگهای دیده شد، ولی به‌علت آنکه معاملات در حد بسیار کمی ‌صورت می‌پذیرد فعلا نباید امیدواری زیادی به تغییر قیمت داشت.

در ایران بازار مقاطع ثابت مانده است. میلگرد و تیرآهن سه روز بی هیچ تغییری باقی ماند که نشان از تعطیلی بازار دارد. در شرایط فعلی نوسان قیمت‌ها در حد ۵ تا ۱۰ تومان است. امیدواری همه به هفته آینده است که قیمت‌ها تغییر کند؛ البته موجودی انبارها بالا نیست، ولی تقاضا محدود است شاید تا نیمه دوم مهر ماه هم وضعیت به همین شکل بماند، تیرآهن اروپایی در قیمت ۶۶۰ - ۶۵۰ دلار تحویل بنادر ایران عرضه می‌شود و میلگرد ۵۱۰ - ۵۰۰دلار در این قیمت‌ها واردات تیرآهن سود بسیار کمی ‌را برای واردکننده تامین می‌کند. معاملات در حداقل خود صورت می‌پذیرد.

بازار ورق در تسخیر چینی‌ها

بازار ورق در همه دنیا تحت تاثیر چینی‌ها قرار دارد. چینی‌ها ورق‌های خود را روانه بازارهای دنیا کرده‌اند، هر چند که حجم عرضه آنها محدود است، ولی قیمت‌هایشان ارزنده است به خصوص که از حرکت رو به رشد قیمت ورق در دنیا جلوگیری کرده است.

قیمت کویل گرم صادراتی روسیه

۲۰دلار کاهش یافت و به ۵۶۰ دلار فوب بنادر دریای سیاه رسید. ورق سرد کویل هم به۶۰۰ دلار فوب پایین آمده است. زمان تحویل نوامبر قید شده است. حجم خریدها در آسیا پایین آمده، ولی در اروپا کمی ‌بهبود یافته است. آرسلورمیتال اعلام کرده که پایه قیمت ورق گرم را به ۴۵۰ یورو هر تن خواهد رساند، ولی بازار ورق در خاورمیانه راکد بود و در آسیا هم چینی‌ها در حال عرضه محصولات خود به اروپا هستند. آنها ورق گرم کویل تحویل اروپا را ۴۱۰ یورو سی اف آر آنتورپ پیشنهاد می‌دهند و ورق سرد را ۴۵۰ یورو.

در ایران اول هفته گذشته فعالیت یک تولیدکننده ورق گالوانیزه متوقف شد. گفته می‌شود بدهی این تولیدکننده بیست‌میلیارد تومان است که نزدیک به ۸میلیارد تومان آن به بازاری‌ها است. این مساله باعث توقف معاملات ورق به‌خصوص ورق سرد شد. شایعه ابطال معامله ورق گرم هفته پیش از آن در بورس هم به بازار ورق گرم لطمه زد. همه اینها همراه با تعطیلات در پیش رو بازار ورق را به سکوت کشاند، از طرف دیگر عرضه ورق‌های وارداتی همراه با پیشنهادهای فروش چینی‌ها خریداران را به تردید برد که قیمت‌ها احتمالا سقوط خواهد کرد. ورق‌های وارداتی از سی ای اس بخصوص قزاقستان به شدت عرضه شد. محصول ام ام ک هم توسط یکی از تجار در سطح وسیع عرضه شد، ولی قیمت‌ها در حد ۱۰ تومان کاهش یافت. روز چهارشنبه شایعه عرضه ۱۸۰هزار تن ورق موجود در انبارهای فولاد مبارکه در بازار پیچید.

اگر این مطلب درست باشد قیمت ورق گرم ممکن است تا هر کیلو ۳۰ تومان کاهش یابد، ولی در شرایط فعلی تقاضا محدود است و روند قیمت‌ها رو به تنزل چون واردات از خارج به هر حال ادامه دارد؛ البته تنزل قیمت‌ها وسیع نیست. ورق گرم کویل ۲ میلیمتر چینی را در قیمت ۵۷۵ دلار تحویل بندر امام عرضه کردند و ورق سرد قزاق را ۶۸۰ دلار تحویل انزلی؛ اما برای ورق سرد مشتری نیست، ضمن اینکه احتمالا مبارکه قیمت‌های خود را در اولین هفته عرضه حفظ خواهد کرد یا پایین خواهد آورد. در هر حال بازار کشش افزایش قیمت ورق را ندارد و دیدگاه عمومی ‌این است که قیمت‌ها ۱۰ تا ۲۰ تومان نوسان خواهد داشت و با ثبات نسبی برای ورق سرد و کاهش محدود برای ورق گرم باقی می‌ماند.

ثبات بازار سنگ آهن در روزهای پایانی هفته

همانطور که پیش‌بینی می‌شد سنگ آهن به روند نزولی خود ادامه داد، ولی در اواخر هفته به ثبات رسید. قیمت سنگ‌آهن از ۸۵ دلار به ۸۲ دلار برای خلوص ۵/۶۳درصد سی اف آر بنادر چین تحویل نقدی سقوط کرد. معاملات چندانی نیست؛ ولی قیمت هم نمی‌تواند به زیر ۸۰ دلار بیاید. با نزدیک شدن فصل آخر سال ۲۰۰۹ دوباره بحث قرارداد سنگ آهن بین چین و سه شرکت بزرگ دارد شروع می‌شود اگر قیمت سنگ آهن تحویل نقدی عیار ۵/۶۳درصد به زیر ۸۰ دلار سی اف آر بنادر چین برسد. برداشت از معادن چین سودآور نخواهد بود و این معادن تعطیل خواهند شد.

از سوی دیگر هفته آینده تعطیلات عید ملی چین شروع خواهد شد، به همین دلیل معاملات هم به شدت محدود شده است، ولی به نظر می‌رسد قیمت به کف خود رسیده باشد و احتمالا تا پایان سال آرام آرام رشد کند. البته نباید فراموش کرد که قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی چین پایین آمده. افزایش قیمت سنگ آهن تنها در صورتی امکان‌پذیر است که قیمت محصول بالا برود؛ اما با مازاد عرضه و تولید فعلی چین امکان بالارفتن قیمت‌ها در بازار داخلی چین حداقل تا یک‌ماه آینده بعید است، بنابراین امکان بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن هم در ماه جاری نمی‌رود.

بازار قراضه تحت تاثیر کالای ساخته شده قرار دارد. به علت افت قیمت در بازار داخلی چین و سرازیر شدن مازاد عرضه چین به دنیا، نگرانی در بین تولیدکنندگان جهان افزایش یافته است.

به همین دلیل آنها سعی می‌کنند با احتیاط بیشتر و بر اساس نیاز خود قراضه را خریداری کنند. ترک‌ها این هفته ۱۰ محموله قراضه را با قیمت ۱۰دلار ارزان‌تر خریداری کردند.

قیمت قراضه مخلوط ۸۰ - ۲۰ سنگین تحویل بنادر ترکیه از آمریکا ۳۱۰ دلار بوده است. قراضه تحویل بنادر خاور دور هم ۳۵۰ دلار عرضه شد که ۱۰دلار پایین آمده است. نباید فراموش کرد که عرضه قراضه بالا نرفته است، تقاضای آن کاهش یافته و کاهش تقاضا عرضه‌کنندگان قراضه را محتاط می‌کند تا آرام‌تر کالای خود را به بازار ارائه کنند. این امر به ثبات بازار کمک خواهد کرد. عده‌ای از دست‌اندرکاران معتقدند که قیمت قراضه به کف خود رسیده است، عده‌ای دیگر انتظار دارند قراضه تا ۱۰ دلار دیگر هم پایین بیاید ولی همه اتفاق نظر دارند که قراضه به کف خود رسیده است ۳۰۰ دلار یا ۲۹۰ دلار، در هر حال احتمال افت بیشتر قیمت قراضه در سپتامبر نمی‌رود.

منبع: مرکز خدمات فولاد ایران