کتایون دارابی
قیمت محصولات پتروشیمی در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا در پی افزایش قیمت جهانی نفت که از مرز ۷۴ دلار گذشت، رشد کرد.

اگرچه بازرگانی پتروشیمی طی ماه‌های گذشته در پی افزایش قیمت محموله‌های پتروشیمی،هر بار وعده افزایش عرضه این محصولات را مطرح کرد، اما بازار به عینه شاهد افزایش عرضه در موارد معدودی در بورس کالا بود. هربار نماینده بازرگانی پتروشیمی علت عرضه اندک کالاهای پتروشیمی را تعمیرات کارخانه‌ها و تعطیلات تابستانی عنوان کرد و وعده افزایش عرضه‌ها را داد، اما تاکنون این وعده عملی نشده است.
افزایش قیمت محصولات پتروشیمی
بسیاری از فعالان اقتصادی علت افزایش قیمت‌های محصولات پتروشیمی را عرضه اندک و تقاضای زیاد بازار می‌دانند و معتقدند بازرگانی پتروشیمی با عرضه‌های نامنظم طی ماه‌های گذشته سبب شده تا قیمت‌های محموله‌های پتروشیمی رشد کند.
برخی از محصولات پتروشیمی مانند گریدهای متفاوت پلی اتیلن سنگین بادی، پلی‌اتیلن گرید بطری ۸۲۱ و گریدهای متفاوت پلی‌استایرن طی یک ماه گذشته همواره رشد قیمت داشتند، اما عرضه آنها به‌رغم وعده بازرگانی پتروشیمی افزایش نیافت.
در معاملات روز سه شنبه نیز محصولات پتروشیمی با افزایش تقاضا و قیمت مواجه شدند.
در این روز پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری ۸۲۱ پتروشیمی تندگویان با نرخ ۱۱۲۴۴ ریال و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۲۱۰۰ ریال خریداری شد.
پلی اتیلن سنگین بادی BL3 پتروشیمی جم با نرخ 11132 ریال و حجم 1001 تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت 12570 ریال خریداری شد. همچنین پلی‌اتیلن سنگین بادی0035 پتروشیمی بندرامام با نرخ 11132 و حجم 1500 تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت 13732 ریال خریداری شد.
پلی استایرن معمولی PS۱۵۴۰ پتروشیمی تبریز با نرخ ۱۱۶۹۹ ریال و حجم ۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۵۰۰۰ خریداری شد. همچنین پلی‌استایرن مقاومS۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز با نرخ ۱۲۵۰۱ ریال و حجم ۹۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۶۰۰۰ ریال خریداری شد. این معاملات در حالی رخ داد که کالاهای عرضه شده، همگی سلف بودند.
افزایش عرضه کالاهای سلف توسط بازرگانی پتروشیمی
در معاملات روزهای گذشته بورس کالا، بیشتر کالاهای عرضه شده توسط بازرگانی پتروشیمی سلف بود. اگر چه نماینده بازرگانی پتروشیمی علت عرضه کالاها را به صورت سلف، تحویل به موقع آنها اعلام می‌کند، اما آگاهان بازار می‌گویند: بازرگانی پتروشیمی به دلیل نداشتن کالاهای عرضه شده، اقدام به فروش سلف محموله‌های پتروشیمی می‌کند.
در معاملات روز سه شنبه نیز با اینکه تاریخ سلف کالاهای عرضه شده در بیشتر موارد 31 شهریور بود، اما نماینده بازرگانی پتروشیمی اعلام کرد که محموله‌های پتروشیمی ظرف 15 روز به خریداران تحویل می‌شود.
ممانعت از عرضه اندک پلی‌اتیلن گرید الیاف ۶۴۱ در بورس کالا
طی روزهای گذشته در معاملات بورس کالا، هر بار شاهد رشد قیمت محصولات پلیمری بودیم. در معاملات روز سه‌شنبه نیز محصولات پلیمری عرضه شده رشد قیمت داشتند.
در این روز پلی اتیلن گرید الیاف ۶۴۱ پتروشیمی تندگویان با حجم ۵۰ تن توسط بازرگانی پتروشیمی عرضه شد، اما به دلیل تقاضای بیش از حد بازار برای خرید این محصول و عدم افزایش عرضه توسط بازرگانی پتروشیمی، ناظر تالار این کالا را از تابلوی بورس کالا حذف کرد و از بازرگانی پتروشیمی خواست تا عرضه این کالا را روز چهارشنبه افزایش دهد.
با اینکه نماینده بازرگانی پتروشیمی اعلام کرد که روز چهارشنبه عرضه پلی‌اتیلن گرید الیاف 641 را تا 1500 تن افزایش خواهد داد، اما بار دیگر ناظر تالار عرضه این محصول را به روز چهارشنبه موکول کرد.
در این روز همچنین ABS تزریقی پتروشیمی تبریز با نرخ ۱۳۹۷۷ ریال و حجم ۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۶۲۰۰ ریال خریداری شد.
عرضه اندک پی وی سی در بورس کالا
عرضه اندک پی وی سی که در ماه‌های گذشته مشکلات بسیاری برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده بود، این بار نیز در معاملات بورس کالا رشد قیمت داشت.
در این روز تنها پلی وینیل کلراید 6558 پتروشیمی بندرامام عرضه شد و خبری از عرضه وینیل کلراید 6058 نشد، این کالا در حالی عرضه نشد که هفته گذشته با نرخ 9238ریال و حجم 6000 تن عرضه شده بود و رقابت قیمت این کالا را به 10500ریال رسانده بود.
با این حال در این روز تنها شاهد عرضه پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ با نرخ ۸۴۷۰ریال و حجم ۳۰۰۰ تن بودیم که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۰۲۲۹ ریال خریداری شد.
فعالان اقتصادی واردات اندک این کالا را دلیل اصلی افزایش قیمت آن ذکر می‌کنند و معتقدند شرکت‌های خصوصی قادر به رقابت با بازرگانی پتروشیمی نیستند به همین دلیل اقدام به واردات کالاهای پتروشمی نمی‌کنند، چرا که می‌دانند ضررهای مالی در انتظارشان است.