رشد قیمت میلگرد در بورس کالا - ۲۶ مرداد ۸۸

منیژه حیاتی - بعد از یک هفته معاملات بی‌رونق رینگ فولاد، دیروز ۲۰هزار تن سبد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن در رقابت فروش رفت. این سبد که میلگرد A-۳، ۱۰ تا ۱۴ و تیرآهن کوتاه ۱۴ تا ۱۸ بود در ابتدا با قیمت ۵۴۵۰‌ریال عرضه شد که با توجه به تقاضای ۲۱۰‌هزار تنی بازار، معامله آن به رقابت کشیده شد و در نهایت با قیمت ۵۶۵۶‌ریال معامله شد.

علاوه‌بر این کالا روز گذشته سبد میلگرد A- ۳ا، ۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر نیز با قیمت ۵۳۰۰‌ریال عرضه شد که ۲۲۰‌تن معامله شد. سبد میلگرد A- ۳ا، ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان نیز با نرخ ۵۲۰۰‌ریال عرضه شد، اما فروش نرفت.

آیا بازار، تحرک را شروع کرده؟

رشد قیمت سبد ذوب‌آهن در حالی اتفاق افتاد که بازار غیر رسمی تا روز قبل با رکود همراه بود و قیمت‌ها به خصوص تیرآهن روند نزولی داشت. با توجه به اینکه به دنبال این رشد قیمت در بورس دیروز بازار آزاد نیز با افزایش نرخ آهن‌آلات ساختمانی مواجه شد، برخی معتقدند این رشد قیمت در بازار ایران نشان از تاثیر رشد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی دارد و الزاما بیانگر رشد مصرف در بازار یا کاهش موجودی انبارها نیست.

یکی از کارگزاران معتقد است؛ این رشد قیمت نشان‌دهنده تقویت بازار مصرف نیست، بلکه اخبار منتشر شده از بازارهای جهانی عامل تحرک دیروز بازار بوده است، اما در عین حال با توجه به عواملی همچون نزول همه ساله حجم معاملات در ماه رمضان و عدم‌تحرک در بازار ساخت و ساز در کشور، امکان اینکه این رشد مقطعی باشد وجود دارد.

وی به عدم‌معامله محصولات دیگر شرکت‌ها از جمله محصولات فولاد آذربایجان اشاره کرد و گفت: تنها زمانی می‌توان گفت بازار به صورت واقعی و با دلایلی منطقی اقدام به خرید می‌کند که در مورد بیشتر کالاها در بورس این اتفاق بیافتد و فروش خوبی انجام شود.

به عقیده وی، در ماه اخیر شرکت‌های تولیدکننده داخلی در بورس فعالیت کمی داشتند و اگر بهبود بازار محکم و متداوم باشد در روزهای آینده به معاملات محصولات این شرکت‌ها منجر خواهد شد.

یکی از فعالان بازار با اشاره به رشد قیمت شمش و رونق نسبی معاملات فولاد در بازار‌های جهانی و همچنین اخبار مربوط به کاهش حجم موجودی میلگردهای چینی در بازار می‌افزاید: در صورتی که دولت پروژه‌های عمرانی را شروع کرده و ساخت‌وساز ساختمانی از سر گرفته شود با توجه به اینکه تمامی عوامل خارجی برای بهبود مبادلات بازار ایران نیز آماده است، این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. اما در غیر این صورت همانند چند ماه قبل که یک موج گذرا در بازار ایجاد شد و قیمت‌ها رشد کرد، تنها به صورت موقتی بازار بهبود خواهد یافت.

در عین حال یکی از کارگزاران با اشاره به رشد قیمت بیلت می‌افزاید، کاهش قیمت‌ها در حال حاضر برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد، از این رو حتی خریداران هم می‌دانند کاهش بیشتر قیمت‌ها امکان ندارد.

کاهش وارداتی‌ها و رونق بازار داخلی‌ها

با توجه به اینکه عرضه محصولات وارداتی در ماه‌های قبل رشد کرده بود بسیاری از خریداران کاهش حجم این کالاها را مهم ارزیابی می‌کردند، در نتیجه از هفته قبل که عرضه کالاهای وارداتی در بورس انجام نشد و خبرهایی از کاهش موجودی آنها منتشر شده، برخی رشد قیمت دیروز را به تاثیر روانی این مساله مربوط می‌دانند.

به گفته یکی از کارگزاران، میلگردهای وارداتی که اغلب چینی هستند در بازار با نرخ‌هایی عرضه می‌شدند که توان رقابت داخلی‌ها را به شدت کاهش داده بودند، اما در روزهای گذشته از میزان پیشنهاد خریدهای این کالاهای وارداتی در بازار آزاد به شدت کاسته شده، از سوی دیگر با توجه به رشد قیمت‌ها در بازارهای همسایه در مقابل نزول قیمت‌ها در ایران توجیه واردات از بین رفته، از این رو احتمال بهبود معاملات تا ورود کالاهای جدیدتر وجود دارد.

اما در عین حال گفته می‌شود، به جای محصولات چینی در حال حاضر محصولات اوکراینی در بازار بیشتر شده که با قیمت‌هایی حدود ۵۰۹‌تومان پیشنهاد می‌شود. از این رو بسیاری معتقدند تا زمانی که تعرفه افزایش پیدا نکند یا خرید‌های عمده دولتی وارد بازار نشود، معاملات بهبود نخواهد یافت.

یکی از کارگزاران در این خصوص می‌گوید؛ در حال حاضر بسیاری از تجار به دلیل پایین بودن قیمت‌ها حاضر نیستند، کالای داخلی را عرضه کنند و حاضر به عرضه کالا نیستند این مساله باعث شده تا وارداتی‌ها همچنان بازار را در دست بگیرند. وی خاطرنشان ساخت: برای مثال اگر کسی با تناژ بالا هم خرید داشته باشد به دلیل پایین بودن قیمت، عرضه‌کننده‌ها حاضر به فروش کالا نمی‌شوند.