تبعات رکود بازار جهانی در معاملات فولاد کشور

زهرا مسافر

نیمه دوم سال ۲۰۰۸ میلادی در تاریخ جهان به عنوانی ثبت شد که رکود اقتصادی اوایل قرن ۲۱ به وقوع پیوست و اقتصاد بین‌الملل و ایران را دچار تحولات گوناگون کرد و صنایع مختلف را درگیر، که در این میان صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر مورد توجه قرار گرفت. بحران ایجاد شده در بازارهای خارجی که به بازار داخل نیز به تدریج سرایت کرد، نوسان قیمت آهن‌آلات را به همراه داشت که این امر در نتیجه به ناامنی در بازار منجر شد. به اعتقاد فعالان بازار، ناامنی موجود در بازار آهن به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها است. که این شرایط حاکم بر بازار موجب سوءاستفاده‌های زیادی از بازار آهن با گردش میلیاردی شده است، به گونه‌ای که به گفته فعالان طی هفته گذشته بازار شاهد کلاهبرداری یکصدمیلیارد تومانی بود. در این خصوص با سه تن از فعالان بازار آهن به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در پی می‌خوانید:

بازرگانی دولتی برخلاف جهت حرکت بازار عمل می‌کند

یک فعال بازار آهن درخصوص کلاهبرداری‌های اخیر در بازار آهن گفت: این شرایط به علت عدم ثبات در بازار آهن ایجاد شده است. وی افزود: ناامنی موجود در بازار آهن موجب قفل شدن معاملات آهن شده است، از این رو پیش‌بینی رشد قیمت‌ها در آینده دور از انتظار است. این فعال بازار تصریح کرد: تا زمانی که شرکت بازرگانی دولتی آهن وارد بازار می‌کند، وضعیت این بازار بهتر از این نخواهد بود، زیرا که این شرکت دولتی برخلاف جهت حرکت بازار گام برمی‌دارد.

وی خاطرنشان کرد: در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان نیز رکود در بازار آهن را به همراه خواهد داشت.

نوسان قیمت آهن موجب سوءنیت برخی از فعالان شد

رییس اتحادیه آهن فروشان تهران نیز در این خصوص گفت: کلاهبرداری اخیر از سال گذشته آغاز شده است.

محمد آزاد بحران ایجاد شده، از سال گذشته و نوسان قیمت را عامل اصلی برای سوءاستفاده برخی از فعالان دانست و افزود: به علت سنگین بودن قیمت آهن‌آلات چنانچه کسی اقدام به خرید ۱۰تریلی آهن از چند تاجر کند، در واقع معادل ۱۲۰ تا ۱۳۰میلیون تومان خرید انجام داده که در صورت تکرار خرید از چند تاجر به رقم‌های میلیاردی کنونی دست خواهد یافت.

وی تصریح کرد: نوسان قیمت‌ها موجب شد که با افت‌ نرخ آهن در سال‌جاری افرادی که از سال گذشته و با قیمت بالا نسبت به خرید اقدام کرده‌اند با ضرر مواجه شوند.

رییس اتحادیه آهن فروشان، بحران اقتصادی حاکم بر بازارهای خارجی و سرایت آن به بازار داخل و بازار راکد به همراه سوءنیت‌های برخی از افراد را عامل اصلی کلاهبرداری‌های اخیر دانست.

وی در خصوص وضعیت آهن در بازار داخل خاطر نشان کرد: قیمت آهن در ابتدای سال‌جاری تقریبا متعادل شده بود، اما اکنون با افت مواجه شده است.

آزاد گفت: رکود در ساخت‌وساز، واردات آهن و دپوی آنها در انبارها و افزایش تولید داخل موجب افزایش عرضه در برابر تقاضا شده است که پیش‌بینی می‌شود نه تنها رشد قیمت آهن‌آلات در ماه‌های آتی متصور نباشد، بلکه با کاهش یک تا دو درصدی نیز همراه شود.

وی گفت: در صورت رشد قیمت فولاد در بازارهای جهان احتمال نوسان قیمت در بازار داخل وجود دارد.

کلاهبرداری یکصدمیلیارد تومانی دور از واقعیت است

بهمنی، یک فعال بازارآهن نیز در خصوص کلاهبرداری‌های اخیر در بازار آهن گفت: هم‌اکنون معاملات آهن در بازار داخل از حجم بالایی برخوردار نیست، از این رو کلاهبرداری یکصدمیلیارد تومانی اعلام شده به دور از واقعیت است. وی با اشاره به افزایش تولید داخل افزود: در مقابل این امر با کاهش تقاضا و مصرف روبه‌رو شده‌ایم و از سویی دیگر اقلام وارداتی از تاثیر زیادی بر بازار آهن داخلی برخوردار نیست. به گفته بهمنی، بالغ بر ۹۹درصد از واردات صورت گرفته از ۶ الی ۷ماه گذشته به منظور استفاده از منابع و تسهیلات بانکی برای پرداخت بدهی تجار بوده و به هیچ وجه کسب سود انگیزه اصلی برای واردات نبوده، زیرا که این امر از توجیه اقتصادی برخوردار نبوده است.

وی تصریح کرد: در اغلب کشورها در شرایطی که اقتصادشان با بحران روبه‌رو شود، برای بخش‌های مختلف اقتصادی خود بسته حمایتی اعمال می‌کنند، اما در کشور ما تمام بخش‌ها به حال خود رها شده‌اند و در واقع بستر برای رونق کسب‌وکار فراهم نیست.

این فعال بازار آهن با اشاره به اینکه تحریک تقاضا موجب رونق کسب‌وکار در کشور می‌شود، گفت: البته به علت شرایط اقتصادی حاکم، این امر افزایش تورم را به همراه خواهد داشت اما نباید فراموش کرد که رکود بسیار خطرناک‌تر از تورم است، زیرا که بیکاری، عدم اشتغال مولد، عدم سرمایه‌گذاری و اتلاف منابع مالی و انسانی را به همراه خواهد داشت که آثار سوء آن از رشد نرخ تورم بیشتر خواهد بود.

بهمنی در خصوص پیش‌بینی بازار آهن در آینده گفت: هم‌اکنون وضعیت بازار آهن در کشور قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر تحقق سیاست‌های دولت از جمله اجرای پروژه‌های عمرانی بود.