مبادلات آرام میلگرد در بورس کالا

منیژه حیاتی

رینگ فلزی بورس کالا دیروز شاهد عرضه پنج سبد میلگرد بود که تمامی‌آنها به جز میلگرد فولاد آذربایجان فروش رفتند.در‌این روز دو سبد میلگرد ذوب آهن با نرخ ۵۳۰۰‌ریال و یک سبد با قیمت ۵۵۰۰‌ریال و یک سبد با نرخ ۵۳۵۰‌ریال معامله شد‌. نکته جالب توجه معاملات دیروز عدم حضور محصولات وارداتی در معاملات رینگ فلزی بود که در گذشته حضور بیشتری نسبت به محصولات داخلی داشتند.

دیروز اگرچه بیشترین فروش ذوب آهن با قیمت ۵۳۵۰‌ریال بود، اما به عقیده فعالان بازار فروش یکی از کالاهای‌این شرکت با نرخ ۵۳۰۰‌ریال احتمال کاهش دیگر کالاهای‌این شرکت در هفته‌های آتی را بوجود آورده است‌.

یکی از کارگزاران با اشاره به‌اینکه هنوز زمان تحویل میلگردهایی که با قیمت ۵۴۰۰‌ریال فروخته شده، فرا نرسیده، گفت‌: از ‌این رو اغلب فعالان بازار ترجیح می‌دهند ذوب آهن قیمت‌ها را کاهش ندهد، اما از سوی دیگر به نظر می‌رسد با ادامه‌این روند در بازار فولاد چاره‌ای جز کاهش قیمت‌ها وجود ندارد. این در حالیست که از سوی دیگر کاهش بیشتر قیمت‌ها به هیچ وجه به نفع تولید نیست‌.

یکی از فعالان بازار نیز در خصوص معاملات بورس می‌گوید: به نظر می‌رسد تا زمانی که پروژه‌های دولتی و اصولا سیاست‌های دولت در بخش مصرف مشخص نشود، خرده بازارها نتوانند کاری از پیش ببرند.

وی در‌این خصوص به معاملات زیر ۵۰۰ تن در بورس اشاره کرد و گفت‌:‌ این معاملات اگرچه تا حدودی از لحاظ روانی برای بازار مثبت است، اما در کل تاثیر زیادی بر بازار نمی‌گذارد؛ چرا که آنچه در حال حاضر بازار احتیاج دارد، معاملات عمده و بزرگ پروژه‌ای‌ها است که متاسفانه در سطح پایینی قرار گرفته است‌.

این فعال بازار یادآور شد‌: ما طی سالیان گذشته تمام سیاست خود را در بازار فولاد بر محور تولید قرار داده‌ایم حال آنکه باید در‌این مدت سیاست مدونی نیز در بخش مصرف تعیین و مشخص می‌کردیم‌.

وی خاطر نشان ساخت‌: برای مثال کشوری همچون چین در حالی تولید خود را افزایش داده است که در مقابل بازار مصرف و استراتژی بازاریابی خود را پیش از آن تعیین کرده بود از‌ این‌رو می‌بینیم نه تنها بازار خود را جوابگو است، بلکه بازار‌های دیگر را نیز در قبضه خود قرارداده است.

وی با ‌این توضیح تاکید کرد، بازار آهن با به راه افتادن ساخت و سازهای عمده در بخش مسکن با تحرک زیادی مواجه نخواهد شد.

نیاز بازار آهن به سیاست‌های انعطاف‌پذیر

یکی دیگر از معامله گران بورس در خصوص عوامل تاثیر گذار در بازار‌ایران گفت‌: اهرم‌هایی همچون تعرفه باید در شرایطی که تقاضا از عرضه بیشتر است بتواند به بازار کمک کند، اما‌ این سیاست‌ها باید آنقدر به سرعت تعیین و اجرایی شود که با شرایط موجود در همان زمان همچون حجم تولید‌، رونق و رکود بازار هماهنگی داشته باشد؛ چرا که در غیر‌این صورت اثرات زیانباری خواهد داشت‌.

وی در‌این خصوص خاطر نشان ساخت‌: علاوه بر ‌این می‌توان به مواردی همچون برنامه‌ریزی در جهت صادرات نیز اشاره کرد.

وی به صادرات مس از سوی شرکت ملی مس اشاره کرد و گفت‌: در گذشته و در برخی از روزها ما شاهد آن بودیم که بیش از ۲ تا ۳‌هزار تن روزانه مس در بورس کالا فروخته می‌شد، اما با کاهش حجم فروش روند صادرات ‌این کالا آغاز شد که باعث شده تا بازار ‌این کالا در ‌ایران به تعادل بهتری برسد.

وی با طرح‌این مطلب که در بخش فولاد نیز برنامه‌ریزی در امر صادرات می‌تواند به تعادل بازار داخلی منجر شود، گفت‌: اما متاسفانه شاهدیم که حتی بازار‌هایی همچون عراق را هم نتوانستیم در اختیار خودمان قرار دهیم‌. در حالی که برخی کشورها که فاصله مسافت زیادی نیز با ‌این کشور دارند، بازار خوبی را در ‌این کشور به دست آورده اند.

وی به عرضه کالاهای وارداتی در بورس اشاره کرد و گفت‌: برای مثال در بورس کالای‌ ایران هم اخیرا می‌بینیم که کالاهای چینی و ترکیه‌ای بیش از محصولات ذوب آهن‌، فولاد آذربایجان و گروه ملی در بورس فعالیت داشتند.

وی با بیان ‌این مطالب ابراز امیدواری کرد که ‌ایران نیز با ارزیابی بازار مصرف به نتیجه قابل قبولی در صادرات به خصوص در شرایط رکود داخلی برسد.

در معاملات روز گذشته در بورس کالا سبد میلگرد A-۳‌، ۱۰ تا ۲۵ ذوب آهن با نرخ ۵۳۰۰‌ریال، ۴۵۰‌تن معامله شد.

سبد میلگرد A-۳‌، ۱۲ تا ۲۰ مجموعا ۲۵۰‌تن، ۵۳۰۰‌ریال معامله شد. سبد میلگرد A-۲‌، ۱۴ تا ۲۲ ‌این شرکت با نرخ ۵۵۰۰‌ریال معامله شد. سبد میلگرد A-۳ ، ۸ تا ۲۵ ‌این شرکت نیز با قیمت ۵۳۵۰‌ریال، ۱۰ هزارو ۵۶۰‌ریال معامله شد‌.

سبد میلگرد A- ۱۴ تا ۲۵‌ فولادآذربایجان ۵۲۰۰‌ریال عرضه کرد، اما خریداران قیمت ۵۱۰۰‌ریال را قبول داشتند‌. به دلیل عدم موافقت دوطرف‌ این کالا معامله نشد.