گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: به دنبال کاهش حجم عرضه قیر صادراتی به واسطه افزایش حجم فروش‌های حواله ای‌، قیمت این کالا در رینگ صادراتی بورس کالا در چند هفته اخیر با افزایش روبه‌رو شده است.

این اتفاق در حالی روی داده که از سوی دیگر به واسطه فروش حواله‌ای این کالا به خریداران دولتی و از آنجا که این معاملات اغلب به صورت مچینگ انجام می‌شود قیمت قیر داخلی ثابت مانده است. این رویداد باعث شده تا به فاصله قیمت قیر داخلی و صادراتی افزوده شود. هر چند تثبیت نرخ قیر در بازار داخلی به واسطه خریدهای حواله‌ای اتفاق افتاده، اما به نظر می‌رسد شرکت‌ها نیز از این مساله چندان هم ناراضی نیستند. از آنجا که با افزایش نرخ قیر در بازار، شرکت پخش و پالایش به همان نسبت قیمت وکیوم باتوم تحویلی به شرکت‌های جی و پاسارگاد را که در حدود 80‌درصد از قیمت کل قیر است افزایش می‌دهد، شرکت‌های تولیدکننده نیز به همین دلیل ترجیح می‌دهند قیمت این کالا تغییر نداشته باشد، اما در هر صورت این شرایط با اصول بورس که در آن قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا و نه فرمولی مشخص یا خریدهای مچینگ و خارج از رینگ تعیین می‌شود تناقض دارد. اما در کنار این مساله کاهش عرضه کالا در رینگ صادراتی و تداوم رشد قیمت آن نیز امکان بروز مشکلاتی را فراهم می‌آورد. در این زمینه به نظر می‌رسد در کنار سامان‌دهی به خرید‌های واحدهای دولتی در جهتی که فروش‌های حواله‌ای به این شکل وجود نداشته باشد، پذیرش ماده اولیه تولید قیر در بورس و با تعیین فرمولی که بر اساس آن قیمت وکیوم باتوم تعیین شود ضروری است.در همین راستا، یکی از کارشناسان بازار قیر معتقد است؛ کاهش بیش از حد قیمت قیر صادراتی که به دلیل اولویت فروش‌های حواله‌ای اتفاق افتاده نه تنها در بلندمدت باعث می‌شود تا فاصله میان قیمت‌های صادراتی و داخلی بیشتر شود و امکان بازگشت بحران قاچاق را فراهم کند، بلکه در کنار آن روند حرکت بازار ایران را از بازارهای جهانی تغییر می‌دهد و نمی‌گذارد تا قیمت این کالا همپای بازار‌های جهانی در رینگ داخلی ثبت شود.به گفته وی، این مشکل در شرایطی که خریدهای فصلی داخلی مثلا در نیمه دوم سال کم می‌شود و احتیاج به صادرات کالا افزایش پیدا می‌کند توان رقابت صادرکنندگان را کاهش می‌دهد؛ چرا که به دلیل مسائل موجود در بازار داخلی در شش ماه اول سال هماهنگ با بازار داخلی پیش نرفته‌ایم و به دلیل کمبود کالای صادراتی بازار دیگر کشورها را از دست داده‌ایم. یکی از کارگزاران در بازار با بیان اینکه در یک ماه اخیر تقاضای خرید بسیاری از مشتری‌های آنها بدون پاسخ مانده خاطر نشان کرد‌: در این مدت تنها پاسخی که داده می‌شود این است که عمده تولید شرکت‌ها به شهرداری‌ها و وزارت راه و در قالب طرح نهضت آسفالت ارائه شده است.
رشد قیمت‌ها در رینگ صادراتی دیروز
در معاملات روز گذشته در بورس کالا و در رینگ صادراتی‌، قیمت قیر 60/70 پاسارگاد فوب بندر عباس با قیمت 340‌دلار معامله شد‌. قیر 60/70 جی نیز 349‌دلار معامله شد که نرخ پایه آن 341‌دلار بود‌. قیر85 /100 جی 341‌دلار بود که در این روز با نرخ 355‌دلار معامله شد‌.