بازار جهانی پتروشیمی در هفته گذشته به‌واسطه نوسان قیمت نفت، شاهد تحرکات بیشتری بوده که در گزارش شرکت کارگزاری سی ولکس کالا مورد بررسی قرار گرفته است. حمایت دولت چین از صنعت پلیمر کشور برای تداوم روند رو به رشد در سال ۲۰۰۹

از سال ۱۹۸۰، صنعت پلیمر چین از روند رو به رشد مستمری برخوردار بوده است و افزایش مداوم تولید و مصرف در این بخش موجب شده است که کشور چین به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای جهان در زمینه تولید و مصرف پلاستیک در جهان تبدیل شود. صنعت پلاستیک چین در نیمه نخست سال ۲۰۰۸ رشد قابل‌ملاحظه‌ای ر ا تجربه کرد، ولی بعد از آن، به دلیل رکود اقتصاد جهانی و بحران‌های بین‌المللی، صنعت مذکور شاهد رشد منفی بوده است. طبق اطلاعات موجود، میزان تولید مواد پلاستیکی چین در سال ۲۰۰۸ معادل ۹/۳۶‌میلیون تن برآورد می‌شود که از رشدی در حدود ۳/۱۱‌درصد برخوردار بوده است؛ در حالی که نرخ رشد تولید در سال ۲۰۰۷، ۴۸/۱۴درصد بوده است. با توجه به تداوم شرایط رکود اقتصادی، کاهش تقاضا و قیمت، تصمیم تعدادی از کارخانجات نسبت به توقف یا کاهش تولید، انتظار می‌رود این صنعت در چین در سال ۲۰۰۹ با شرایط سخت‌تری نیز مواجه شود.

دولت چین به منظور کاهش اثرات منفی رکود اقتصاد جهانی بر اقتصاد این کشور، اقدامات مختلفی از قبیل کاهش نرخ بهره، تقویت زیرساخت‌ها، تحرک در تقاضای داخلی، کاهش عوارض صادرات، افزایش جوایز صادراتی و... را به مورد اجرا گذاشته است. در بخش پتروشیمی هم دولت این کشور به همراه سایر اقدامات، مبلغ ۷۳‌میلیارد دلار به شرکت‌های Sinopec و Petrochina تزریق کرده است تا تاخیری در اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های مذکور پیش نیاید. از طرف دیگر فعالان بازار بر این عقیده‌اند که راه‌اندازی طرح‌های جدید و افزایش تولید، تهدیدی بر سودآوری شرکت‌ها به حساب می‌آید. به اعتقاد این فعالان، با شروع فعالیت تولیدی کارخانجات جدید در چین، نه تنها بازار داخلی این کشور، بلکه بازارهای بین‌المللی نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۰۹، ظرفیت تولید سالانه پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن چین به ترتیب ۱۵/۱ و ۰۲/۲‌میلیون تن افزایش یابد. گفته می‌شود با راه‌اندازی طرح‌های جدید در سال ۲۰۰۹، ظرفیت تولید پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن این کشور به ترتیب پاسخگوی ۷۰ و ۱۰۰‌درصد مصرف داخلی چین خواهد بود.

تازه‌ترین تغییرات قیمت مواد اولیه پتروشیمی در بازار اروپا

به موجب اطلاعات منتشره، آخرین قیمت نفتا در بازار اسپات برمبنای شرایط تحویل CIF بنادر شمال غربی اروپا، ۶۴۷-۶۳۷ اعلام شده است که در مقایسه با قیمت آخرین معامله قبلی حدود ۱۶‌دلار/تن کاهش نشان می‌دهد. قیمت بنزن برای تحویل در ماه آگوست با ۶۰-۱۵‌دلار/تن افزایش، معادل ۱۱۰۰-۱۰۵۰‌دلار/تن،سیف بنادر آمستردام، رتردام و آنتورپ گزارش شده است. شنیده می‌شود که مذاکرات قیمت برای ماه سپتامبر حول وحوش ۹۹۰‌دلار/تن سیف است. به تبعیت از افزایش قیمت بنزن، قیمت استایرن در اروپا برای تحویل در ماه آگوست به سطح۱۲۴۰-۱۲۱۰‌دلار/تن، فوب بندر رتردام افزایش یافته است. همچنین فعالان بازار، قیمت پیشنهادی استایرن برای تحویل در ماه سپتامبر را ۱۲۱۰-۱۱۵۰‌دلار/تن، فوب رتردام گزارش کرده‌اند.

بهبود حاشیه سود اتیلن و پلی اتیلن در آسیا

به موجب گزارش ICIS، با وجود نوسانات موجود در بازار، حاشیه سود تولیدکنندگان اتیلن در آسیا با رشد قیمت این محصولات از ابتدای ماه ژوئن رو به بهبود گذاشته است و طی هفته‌های اخیر، به بالاترین حد خود از ابتدای سال ۲۰۰۹ رسیده است؛ هر چند، این گزارش می‌افزاید، طی چند هفته گذشته، به دلیل نوسانات بازار و افزایش قیمت نفتا، حاشیه سود تولیدکنندگان اتیلن و محصولات فرعی تا حدودی تحت‌تاثیر قرار گرفته و مجددا کاهش یافته است.