افزایش قیمت مبادلات نقدی سنگ‌آهن
قیمت سنگ‌آهن در بازار نقدی (اسپات) در هفته مورد بررسی، باز هم به روند صعودی مستمر خود ادامه داد و در مقایسه با هفته قبل، 4-3دلار/تن دیگر افزایش یافت.

آخرین قیمت (معامله شده) نقدی (spot) سنگ‌آهن ریز دانه صادراتی هند با عیار 5/63‌درصد بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر چین، از 88-86دلار/تن، در هفته گذشته به 92-90دلار/تن، در هفته مورد بررسی افزایش یافت که در مقایسه با هفته قبل، حدود چهار‌درصد رشد قیمت داشته است. این سطح از قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات طی 10 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.
اطلاعات بازار نشان می‌دهد که اغلب معاملات در متوسط قیمت ۹۰-۸۸دلار/تن، سی‌اف‌آر بوده است. گفته می‌شود، تقاضای مطلوب در بازار، محدودیت عرضه سنگ‌آهن در بازار اسپات به دلیل غیبت عرضه‌کنندگان سنگ‌آهن استرالیا، ابهام در مورد مذاکرات تعیین قیمت در قالب قراردادهای بلندمدت و افزایش کرایه حمل از مهم‌ترین عوامل موثر در بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن در بازار سنگ‌آهن چین ذکر شده است.
یکی از تجار سنگ‌آهن چین اعلام کرد که حتی اگر استرالیا به بازار اسپات برگردد و در صورت عقد قراردادهای خرید در اواخر ماه جولای، تحویل محموله‌ها تا اواخر ماه آگوست به طول خواهد کشید؛ لذا تا آن موقع احتمال افزایش بیشتر سنگ‌آهن هند و سنگ‌آهن داخلی دور از انتظار نیست. به هر حال قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات در شرایط کنونی بالاتر از قیمت توافق شده شرکت ریوتینتو با فولادسازان ژاپنی و کره‌ای قرار دارد و توافق قیمت در قالب قراردادهای یکساله می‌تواند به تثبیت قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات
کمک کند.
میزان واردات سنگ‌آهن چین در ماه ژوئن بالغ بر 29/55‌میلیون تن بوده است که نسبت به ماه مشابه سال 2008، 3/29‌درصد افزایش داشته است. مجموع سنگ‌آهن وارداتی چین در شش ماه نخست سال 2009 حدود 297‌میلیون تن اعلام شده است که معادل 67‌درصد کل واردات سال گذشته بوده است.
آخرین قیمت سنگ‌آهن ریز دانه وارداتی هند (با عیار ۵/۶۳‌درصد) در بازار داخلی چین به طور متوسط، ۶۸۰ یوآن/تن (۱۰۰دلار/تن)، با احتساب مالیات اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل، حدود ۱۰ یوآن/تن افزایش نشان می‌دهد. قیمت سنگ‌آهن آفریقای جنوبی با عیار ۶۶‌درصد، ۷۴۰ یوآن/تن (۱۰۹دلار/تن) است که در مقایسه با هفته قبل، ۳۰ یوآن/تن رشد داشته است.
طبق آخرین گزارش‌های موجود، در هفته مورد بررسی نرخ کرایه حمل مجددا روند صعودی به خود گرفت. کرایه حمل سنگ‌آهن به مقصد چین (بندر Beilun) از کشور برزیل، 46/40دلار/تن در هفته مورد بررسی بوده است که در مقایسه با هفته قبل، از افزایش قابل توجهی در حدود 9/7دلار/تن برخوردار بوده است. همچنین کرایه حمل از غرب استرالیا به بندر مذکور در چین، 34/15دلار/تن اعلام گردیده است که نسبت به هفته گذشته، 63/1دلار/تن رشد داشته است. نرخ کرایه حمل از هند به چین، حدود 46/18دلار/تن گزارش شده است که نسبت به هفته قبل، حدود 35/1دلار/تن افزایش داشته است.
در بازار اعلام شد که چین در حال بازنگری مجوزهای صادره برای واردات سنگ‌آهن است. طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد چین، وزارت بازرگانی این کشور به منظور جلوگیری از انگیزه‌های سوداگرایانه توسط واردکنندگان، احتمال دارد مجوز واردات ۲۰شرکت از میان ۱۱۲ شرکت مجاز را لغو کند. اخیرا تجارت سنگ‌آهن در چین با دستگیری تعدادی از کارمندان شرکت ریوتینتو استرالیا به جرم رشوه، جاسوسی و سرقت اطلاعات محرمانه دولتی حساس‌تر شده است و انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد چین اعلام کرده است که اقدامات و فعالیت‌های مربوط به بهبود و ترمیم نظم در تجارت سنگ‌آهن در این کشور ادامه خواهد یافت.
همچنین در بازار اعلام گردید که مذاکرات فولادسازان چینی برای تعیین قیمت سنگ‌آهن در قالب قراردادهای یکساله 2010-2009 ادامه دارد؛ ولی تاکنون نتیجه مشخصی نداشته است. شرکت BHP نیز ادامه مذاکرات را تایید کرده است. در بازار اعلام شد که تعدادی از شرکت‌های فولادی متوسط و حتی بزرگ چین، در حال اقدام به واردات و سفارش خرید سنگ‌آهن بر مبنای قیمت توافق شده در سال گذشته، با احتساب 33‌درصد تخفیف هستند.
تداوم رشد قیمت کک متالورژی
اخبار موجود نشان می‌دهد، در هفته مورد بررسی افزایش قیمت کک متالورژی در بازار داخلی چین ادامه یافت.
با توجه به استمرار افزایش قیمت محصولات فولادی در چین، بازار دادوستد کک متالورژی نیز مطلوب است و با افزایش قیمت کک، حاشیه سود تولیدکنندگان بهبود یافته و اغلب آنها با تمام ظرفیت در حال تولید هستند. به موجب اطلاعات منتشره، آخرین قیمت کک در مناطق مختلف چین،۱۶۳۰ تا ۱۸۰۰ یوآن/تن (۲۶۴-۲۳۹دلار/تن) گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل، حدود ۳۰ یوآن/تن افزایش داشته است. آخرین قیمت زغال‌سنگ کک شو در بازار داخلی چین، ۱۱۰۰ یوآن/تن (۱۶۱دلار/تن) است. با توجه به شرایط بازار فولاد چین و احتمال افزایش تقاضا برای کک، فعالان بازار اعتقاد دارند که افزایش قیمت کک در بازار داخلی چین در ماه جولای ادامه خواهد یافت.
همچنین طبق اعلام CCCMC، قیمت صادراتی کک متالورژی چین با خاکستر کمتر از 5/12‌درصد، در تاریخ 13/7/2009،
۴۰۰-۳۹۰دلار/تن، فوب بوده است که حاکی از ثبات قیمت صادراتی کک است. صادرات کک چین در سال ۲۰۰۹ به دلیل بالا بودن آن، که عمدتا ناشی از اعمال عوارض صادرات ۴۰‌درصدی و افت تقاضا است، کاهش قابل توجهی داشته است. طبق جدیدترین آمار منتشر شده، مقدار صادرات کک چین در شش ماه اول سال ۲۰۰۹، حدود ۲۰۰‌هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹/۹۶‌درصد کاهش داشته است.
چدن و رشد 10دلاری
در هفته مورد بررسی، قیمت پیشنهادی چدن صادراتی برزیل به ۳۱۰-۳۰۵دلار/تن، فوب رسید که در مقایسه با هفته گذشته حدود ۱۰دلار/تن افزایش داشته است.
آخرین قیمت چدن صادراتی کشورهای CIS در تاریخ 16/7/2009، 295-290دلار/تن، فوب دریای سیاه اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته تغییر قابل توجهی نداشته است. قیمت چدن صادراتی روسیه به مقصد لهستان،
۳۱۰-۳۰۰دلار/تن، تحویل در مرز اعلام شده است که نسبت به هفته قبل رشد داشته است؛ هر چند گفته می‌شود که قیمت‌های پیشنهادی هنوز مورد قبول خریداران قرار نگرفته است.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا