بازار بی‌ثبات، قیمت‌های کاذب

کتایون دارابی

بازار محصولات پتروشیمی طی هفته‌های گذشته نوسان بسیاری داشت که ‌این نوسان وافزایش قیمت محصولات به همراه عواملی چون عرضه‌های کم و تقاضای زیاد بازار، نگرانی خریداران و مصرف‌کنندگان سبب شد تا بعضا بین ناظر تالار و بازرگانی پتروشیمی اختلاف نظر ایجاد شود. فعالان اقتصادی وضعیت بازار محصولات پتروشیمی را بی‌ثبات ارزیابی می‌کنند و معتقدند عرضه‌های اندک پتروشیمی‌ها در بورس کالا و تقاضای زیاد خریداران سبب شده است تا قیمت این محصولات در هفته‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد.

در معاملات فوق‌العاده روز یکشنبه بورس کالا، بازرگانی پتروشیمی قول عرضه‌های بیشتری را در روزهای سه شنبه وچهارشنبه داد، اما روز سه‌شنبه بازرگانی در هیچ یک از عرضه‌ها به قول خود عمل نکرد و در روز چهارشنبه تنها در برخی از عرضه‌ها شاهد افزایش حجم بودیم، این در حالی بود که تقاضای بازار به گفته ناظر تالار تغییر چندانی نداشت.

پاسخ نماینده بازرگانی پتروشیمی به دنیای اقتصاد

نماینده بازرگانی پتروشیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد، علت عرضه اندک پتروشیمی‌ها را تعمیرات اساسی مجتمع‌های پتروشیمی خواند و گفت: فازهای پارس جنوبی که خوراک بازار پتروشیمی را تامین می‌کنند، در این فصل به دلیل بالا رفتن دما و رطوبت ظرفیتشان کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل با کاهش تولید و در نهایت کاهش عرضه مواجه می‌شویم.

نرخ آرگون در بورس کالا اصلاح نشد

در این روز سود کاستیک که هفته گذشته در بورس کالا توسط ناظر تالار از تابلو به دلیل رعایت نکردن نرخ عرضه حذف شده بود، با حجم ۵۲۹۰‌تن و قیمت ۲۲۰۰‌ریال عرضه شد که ۴۹۸۰‌تن از آن خریداری شد. این اتفاق در حالی رخ داد که روز یکشنبه همین کالا با حجم ۳۰۰۰ تن و قیمت ۵۰۰۰‌ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۵۵۰۰‌ریال خریداری شد.

اما در این میان آرگون که عرضه دیگر پتروشیمی در هفته گذشته بود و سرنوشتی مشابه سود کاستیک داشت و توسط ناظر تالار از تابلو حذف شده بود، در این روز فراموش شد؛ چرا که در این روز آرگون با نرخ ۶۵۰۰‌ریال و حجم ۲۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۳۸۹۰‌ریال خریداری شد، جالب اینجاست که‌این کالا در روز یکشنبه با حجم ۳۰۰ تن و نرخ ۶۵۰۰‌ریال عرضه شد که در رقابت با قیمت ۱۴۰۰۰‌ریال خریداری شد.

با این که بازرگانی پتروشیمی قول عرضه بیشتر را با قیمت واقعی در روز چهارشنبه داده بود، اما گویا این افزایش عرضه و کاهش نرخ تنها مخصوص سود کاستیک بود.

هر چند فعالان اقتصادی از وضعیت اندک واردات کالا در این روزها گله می‌کنند، اما نماینده بازرگانی پتروشیمی معتقد است به خاطر برخی از محدودیت‌ها، واردات برخی از اقلام خاص دچار مشکل شده است.

وی همچنین می‌گوید: واردات برخی از محصولات پتروشیمی مانند سودکاستیک و اسید فسفریک و ... نیازمند مخازن ویژه‌ای برای نگهداری است که به طور مشخص در اختیار صنایع پتروشیمی است.

افزایش کاذب نرخ‌های محصولات پتروشیمی

قیمت محصولات پتروشیمی نیز در این میان مساله‌ای است که بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است، برخی از کارگزاران بورس کالا قیمت کالاهای عرضه شده را کاذب می‌دانند و معتقدند قیمت این محصولات در پی عرضه اندک پتروشیمی و تقاضای زیاد بازار افزایش یافته است، هر چند نماینده بازرگانی پتروشیمی با کاذب بودن قیمت‌ها موافق است، اما نقش واسطه‌ها را در افزایش قیمت‌ها پررنگ‌تر می‌داند و معتقد است بازرگانی پتروشیمی در حد نیاز بازار اقدام به تولید اقلام مختلف محصولات پتروشیمی می‌کند، اما با این حال واردات کالاهای پتروشیمی می‌تواند برخی کمبودها را مرتفع سازد، مثلا اس‌پی‌آر به عنوان یکی از محصولات پتروشیمی در سال ۴۰‌هزار تن تولید می‌شود، اما نمی‌توان این موضوع را فراموش کرد که نیاز این محصول در کشور بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است و به‌این ترتیب باید کمبود این محصول از طریق واردات جبران شود.

معامله مشکل‌ساز پلی‌اتیلن بادی

در معاملات روز سه شنبه بورس کالا قیمت بالای پلی اتیلن بادی نیز برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مشکل ساز شد، در این باره نماینده بازرگانی پتروشیمی معتقد است عرضه پتروشیمی جم در روز چهارشنبه سبب شد که قیمت این محصول کاهش یابد. در این روز پلی‌اتیلن بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی بندر امام با حجم ۵۰۰‌تن و قیمت ۱۰۹۵۵‌ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۱۷۵۲۳‌ریال خریداری شد. در معاملات روز سه‌شنبه پلی اتیلن بادی بی‌ال ۳ پتروشیمی اراک با حجم ۱۰۰۰ تن و نرخ ۱۳۵۰۰‌ریال عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۱۵۶۰۰‌ریال خریداری شد. همچنین پلی اتیلن بادی بی‌ال ۳ Off پتروشیمی جم با نرخ ۸۷۶۴‌ریال و حجم ۱۴۰۰‌تن عرضه شد که در رقابت رشد کرد و با قیمت ۱۳۵۰۰‌ریال خریداری شد.

نماینده بازرگانی پتروشیمی می‌گوید: قیمت این محصول در روز سه شنبه و در معاملات بورس کالا کاذب بود و هم‌اکنون بازار به تعادل رسیده است، با این حال فعالان اقتصادی همچنان بازار محصولات پتروشیمی را بی‌ثبات ارزیابی می‌کنند.

در معاملات روز چهارشنبه در گروه شیمیایی‌ها ۱۰,۳۷۹.۱۴محصول شیمیایی به ارزش ۳۵,۶۵۴,۲۹۷‌ریال معامله شد. همچنین در این روز در گروه پلیمری ۳,۹۳۲.۳۲ محصول پلیمری به ارزش ۴۹,۷۶۴,۳۱۰ معامله شد.