کلید حل بحران بازار در دستان دولت

زهرا مسافر - تاخیر در اجرای پروژه‌های دولتی و به بیان دیگر کاهش بودجه‌های عمرانی و رکود بازار مسکن، سخت‌گیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات، تاخیر در اجرای مصوبه اخیر در خصوص رشد تعرفه واردات آهن آلات و شرایط سخت جهانی از جمله عواملی است که تولیدکنندگان و فعالان بازار آهن را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. دنیای اقتصاد به منظور بررسی شرایط بازار آهن و انعکاس این مشکلات و راهکارهایی که فولادسازان برای خروج از بحران پیشنهاد می‌کنند، با صاحب نظران، فعالان بازار آهن و فولادسازان سلسله مصاحباتی را ترتیب داده است که بخش نخست آن در پی می‌آید.

خروج رکود نیاز به کارکارشناسی دارد

محمدرضا زنوزی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز در خصوص علت رکود حاکم بر بازار آهن گفت: واردات بی‌رویه، عدم ساخت و ساز، نبود نقدینگی در بازار داخل و بحران جهانی که از سال گذشته شروع شده را می‌توان از عوامل موثر در این زمینه برشمرد.

وی افزود: در این میان بحران جهانی که از سال گذشته بر بازار داخل تاثیر گذار بوده، هم‌اکنون رو به بهبود است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز تصریح کرد: برای برون رفت از رکود حاکم بر بازار آهن باید کار کارشناسی صورت گیرد. وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی در حالت رکود قرار دارد و تا زمانی که رونق به ‌این بازار برنگردد، روند رکود در بازار آهن نیزادامه خواهد داشت.

زنوزی اظهار داشت: در شرایط کنونی دولت باید تدابیری اتخاذ کند که ضمن کنترل تورم، نقدینگی لازم تزریق شود.

به گفته وی، شرکت‌های تولیدکننده فولاد دراغلب کشورها با بروز بحران طی سال گذشته ظرفیت تولید کارخانه‌های تولیدی را کاهش دادند، به گونه‌ای که برخی از آنها تا ۴۰‌درصد کاهش ظرفیت دادند. از این رو در بازار داخل نیز میان عرضه و تقاضای فولاد تعادل برقرارنشده است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز با اشاره به اقدامات دولت طی سال‌های اخیر برای خودکفایی فولاد گفت: با تحقق خودکفایی فولاد در کشور تعادل میان عرضه و تقاضا باید ایجاد شود. وی افزود: در صورت پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه، قیمت فولاد در کشور با رشد مواجه خواهد شد. زنوزی تاکید کرد: اما قیمت فولاد به سطح سال گذشته برنخواهد گشت، زیرا قیمت‌های سال اخیرکاذب بوده و واقعی نبود. وی پیش‌بینی کرد: چنانچه روند قیمت انرژی براساس سطح کنونی ادامه یابد، نرخ میلگرد بر روی عدد ۶۳۰ تا ۶۴۰ تومان باید قرار گیرد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گسترش فولاد تبریز در خصوص وضعیت آتی بازار فولاد داخل تصریح کرد: قیمت فولاد به نرخ نفت بستگی دارد.

دولت پروژه‌های عمرانی را آغازکند

مدیرعامل شرکت نورد فولاد کرمانشاه نیز درخصوص رکود حاکم بر بازار آهن گفت: شرایط کنونی بازار آهن کشور ناشی از رکود حاکم بر صنعت ساختمان است که برای دومین سال متوالی ادامه دارد.

بهروز سلیمانی با اشاره به تاثیر منفی واردات بی‌رویه فولاد بر بازار داخل افزود: هم‌اکنون تولیدات داخلی پاسخگوی تقاضای موجود در بازار است و واردات بی‌رویه ضرورتی ندارد. وی درخصوص راهکارهای مناسب برای برون رفت از بحران کنونی در بازار آهن افزود: تنها راهکار اساسی در کوتاه‌مدت بازگشت رونق به صنعت ساختمان است. مدیرعامل نورد فولاد کرمانشاه با بیان اینکه رونق صنعت ساختمان موجب فعال شدن ۳۰۰ شغل در کشور می‌شود، تصریح کرد: دولت باید هرچه سریع‌تر پروژه‌های عمرانی را در کشور آغاز کند. وی افزایش تعرفه واردات فولاد را از جمله راهکارهای کوتاه مدت برای خروج از رکود کنونی در بازار آهن برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت در راستای حمایت از تولید داخل باید تعرفه واردات فولاد را افزایش دهد. سلیمانی همچنین تامین نقدینگی واحدهای تولیدی را از جمله راهکارهای کوتاه مدت دانست.

وی ایجاد بستر مناسب و امن برای سرمایه‌گذاری در کشور، ارائه تسهیلات در راستای ایجاد اشتغال مولد، ارائه مشوق‌های لازم برای ترغیب سرمایه‌گذاران در امر تولید، کاهش تصدی‌گری دولت در زمینه تولید و اجرای کامل اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی به مفهوم واقعی را از جمله راهکارهای اساسی در بلندمدت برشمرد.

مدیرعامل نورد فولاد کرمانشاه درخصوص وضعیت آتی بازار فولاد کشور گفت: بازار فولاد کشور به قیمت نفت در بازارهای جهانی بستگی دارد. وی افزود: با رشد قیمت نفت و رفع بحران اقتصاد جهانی، واردات فولاد به‌جای ایران به سایر کشورها روانه خواهد شد. به گفته سلیمانی، در مجموع بازار آهن به بحران‌های جهانی، آینده بازار نفت و انرژی بستگی دارد و در صورت تزریق بودجه لازم به پروژه‌های عمرانی، اجرای دستورالعمل دولت مبنی‌بر ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل و اجرای مسکن مهر بازار آهن بهبود خواهد یافت. وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود قیمت فولاد تا دو ماه آینده با رشدی بین ۲۰ تا ۳۰‌درصدی مواجه خواهد شد.

شبکه بانکی قفل شده

مدیرعامل ذوب‌آهن ملایر همچنین رکود حاکم بر بازار آهن را ناشی از واردات فولاد به کشور دانست و گفت: دولت برای خروج از رکود کنونی و در راستای حمایت از تولید داخل تعرفه واردات فولاد را افزایش دهد. غلام عباس جعفری کمبود نقدینگی را نیز از جمله مشکلات تولید‌کنندگان فولاد برشمرد و تصریح کرد: هم‌اکنون شبکه بانکی قفل شده است و دولت باید سیاستی اصولی در این زمینه اجرا کند. وی به مشکل ساخت وساز در کشور اشاره کرد و افزود: تا زمانی که‌ این مشکل برطرف نشود، وضعیت کنونی بازار آهن ادامه خواهد داشت. مدیرعامل ذوب‌آهن ملایر درخصوص پیش‌بینی وضعیت آینده بازار آهن تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار مذکور از مردادماه جاری بهبود یابد.

ماه آتی بازار بهبود می‌یابد

مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: رکود بخش مسکن از مهمترین عوامل اساسی و تاثیرگذار بر بازار آهن است، به گونه‌ای که ‌این عامل، فروش میلگرد را با مشکل مواجه کرده است. امین سعدی با اشاره به‌اینکه بازار شمش از بازار میلگرد متفاوت است، گفت: در بخش شمش به علت کمبود آن رکود وجود ندارد، زیرا که شمش فولاد از متقاضی برخوردار است.

وی پیش‌بینی کرد که قیمت شمش به عدد ۵۵۰ تا ۶۰۰‌تومان در هر کیلو برسد. مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب افزود: هم‌اکنون بودجه‌های جدید عمرانی دولت تامین نشده و خریدها آغاز نشده است، از این رو پیش‌بینی می‌شود از ماه آینده بازار فولاد بهتر شود.

وی تصریح کرد: دولت باید سرمایه در گردش تولید‌کنندگان به‌ویژه بخش خصوصی فولاد را از طریق ارائه تسهیلات تامین کند و امکانات بیشتری در اختیار آنها قرارگیرد. سعدی همچنین بر کنترل فولادهای وارداتی از نظر کفیت و کمیت تاکید کرد و گفت: با وضع تعرفه منطقی واردات برای فولاد این امر محقق خواهد شد. وی با بیان اینکه به علت بحران ایجاد‌شده طی سال گذشته در بازارهای جهانی اغلب کارخانه‌ها تولید فولاد را ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش دادند، تصریح کرد: تاثیر کاهش یادشده اکنون در حال آشکارشدن است. مدیرعامل ذوب‌آهن البرز غرب خاطرنشان کرد: مشکلات ناشی از ال‌سی و تحریم‌های موجود موجب شده که مصرف‌کنندگان تولیدات داخلی را با قیمت‌های بالا خریداری کنند. وی به بلاتکلیفی موجود در بازار میلگرد اشاره کرد و افزود: درصورت رونق بازار با کمبود کالا مواجه خواهیم بود.