هیجان در بازار طلا - ۲۷ خرداد ۸۸
گروه بورس کالا- در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود. به استثنای روز جمعه هفته گذشته، طلا در هفته اخیر روندی صعودی داشت؛ ولی در روز جمعه با افتی چشمگیر مواجه گشت.

در هفته گذشته قیمت طلا از میانگین 945.125دلار درهر اونس در تاریخ 8 ژوئن، به میانگین قیمت 943.625‌دلار در تاریخ 12 ژوئن 2009 رسید. اهم اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل می‌باشد: در اوایل هفته گذشته، طبق آمار منتشره، نرخ بیکاری در ماه گذشته به بیش از 4/9درصد رسید که این رقم طی 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این پیش‌بینی وجود دارد که نرخ بیکاری تا پایان سال 2009 به 10‌درصد نیز برسد و همچنان روند صعودی بیکاری تا سال 2011 نیز ادامه یابد. همین امر نیز موجب اندکی تضعیف‌ دلار در مقابل ارزهای عمده مانند یورو در بازارهای جهانی گردید و متعاقبا قیمت طلا با افزایش همراه گشت. همچنین، فدرال رزرو آمریکا در جدیدترین گزارش خود در هفته گذشته اعلام کرد که ارزش دارایی‌های مردم این کشور در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی برابر یک‌تریلیون و 33‌میلیارد ریال افت داشته است. شاخص قیمت مسکن در آمریکا نیز طی سه ماهه نخست سال 2009 برابر 5/7‌درصد کاهش داشته است. لازم به توضیح است که بحران اقتصادی و مالی که از دسامبر 2007 در این کشور آغاز گشته موجب کاهش شدید ارزش مسکن و قیمت سهام در آمریکا شده است. همین عامل نیز موجب کاهش ارزش نرخ برابری‌دلار در برابر یورو در هفته گذشته و در نتیجه افزایش قیمت طلا در اوایل هفته گذشته در بازارهای جهانی شد. در همین حال، با انتشار جدیدترین گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر اینکه رشد اقتصادی جهان در سال 2010 به بیش از 4/2‌درصد می‌رسد؛ در حالی که این رقم در گزارش قبلی این سازمان کمتر از 9/1‌درصد اعلام شده بود، چشم‌انداز مثبتی در بین معامله‌گران نسبت به بهبود اوضاع مالی و اقتصادی جهان به‌وجود آورد که همین مساله نیز سبب رویگردانی سرمایه‌گذاران از بازار فلزات گرانبها مانند طلا شد و قیمت این فلز گران‌قیمت در بازارهای جهانی در انتهای هفته کاهش یافت. در اواخر هفته گذشته نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌بینی تقاضای خود را برای نخستین بار طی 10 ماه گذشته افزایش داد. براساس این گزارش تقاضای جهانی نفت با 120هزار بشکه افزایش به 3/83‌میلیون بشکه در روز تا پایان امسال می‌رسد که این افزایش تقاضا ناشی از افزایش مصرف انرژی در آمریکا و چین می‌باشد. انتشار این آمار مثبت اندکی موجب بازگرداندن اعتماد در معامله‌گران نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا گردید؛ به نحوی که ارزش نرخ برابری‌دلار در مقابل ارزهای عمده مانند یورو افزایش یافت و همین مساله نیز افت قیمت فلزات گرانبها مانند طلا را در بازارهای جهانی به دنبال داشت.
همچنین در هفته گذشته، دولت آمریکا اعلام کرد که قصد دارد تا با اجرای بسته محرک اقتصادی ۷۸۷‌میلیارد‌ دلاری، بیش از ۶۰۰هزار فرصت شغلی جدید در این کشور ایجاد کند و به این طریق با بحران بیکاری مقابله کند. این در حالی است که گزارش‌ها حاکی از این امر هستند که تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری در آمریکا کاهش یافته است و همچنین شاخص بخش خرده فروشی نیز با افزایش همراه بوده است. علاوه بر اینها، افزایش هزینه‌های مصرفی و رشد اعتماد مصرف‌کننده در آمریکا، سبب بازگرداندن اطمینان نسبت به بازارهای پولی و مالی در این کشور شد. در نتیجه این عوامل، نرخ ارزش برابری‌دلار در مقابل یورو افزایش یافت و نتیجتا قیمت طلا نیز با کاهشی هیجانی در روز پایانی معاملاتی هفته اخیر روبه‌رو گشت.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال همان گونه که در هفته قبل نیز عنوان کردیم، روند کلی طلا صعودی می‌باشد و به نظر می‌رسد که طلا در دو محدوده ساپورتی و مقاومتی مهم ۸۵۰ و ۱۰۰۷‌دلار قرار دارد که در صورت شکستن هر کدام از این خطوط مسیر بعدی خود را مشخص خواهد کرد. برای هفته معاملاتی آینده نیز پیش‌بینی می‌گردد که با احتمال زیاد، طلا در ۲ تا ۳ روز این هفته روندی نزولی و سپس روندی صعودی داشته باشد. در این صورت طلا با شکستن سطح ساپورتی ۹۴۰‌دلار تا قیمت ۹۱۰‌دلار نیز پایین می‌آید و پس از آن با در پیش گرفت روندی صعودی و در صورت عبور از مقاومت ۹۵۰‌دلار احتمالا تا مقاومت ۹۷۵‌دلار، نیز بالا خواهد رفت. در غیر این صورت، چنانچه طلا بخواهد صعود پیدا کند، در صورت عبور کردن از نزدیک‌ترین سطح ساپورتی خود که ۹۶۰‌دلار است، احتمالا قیمت آن تا ۹۷۵‌دلار نیز صعود خواهد داشت.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته هم با صعود و هم با نزول همراه باشد و گواه‌های موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.