بهنود دامغانی

با اینکه شرکت ذوب‌آهن اصفهان تا آخرین روز کاری شنبه لیست عرضه‌های تیرآهن و میلگرد خود را برای معامله در روز یکشنبه اعلام کرده بود، اما ناگهان دیروز از بازار عقب‌نشینی کرد و به تعهدات خود به متقاضیان آهن‌آلات در بورس کالا عمل نکرد. به دنبال این موضوع دیروز مدیران بورس کالا جلسه اضطراری در سازمان توسعه و نوسازی معادن (ایمیدرو) برگزار کردند تا علل سیاست ذوب‌آهن اصفهان در بازار را بررسی کنند. به نظر می‌رسد که نتیجه قابل قبولی در این نشست حاصل نشده است.

دیروز خریداران اصلی آهن در بازار به شدت نسبت به سیاست تجاری ذوب‌آهن معترض و منتقد بودند؛ به طوری که دیروز اغلب معامله‌گران آهن با گوشه و کنایه به خروج ذوب‌آهن اصفهان از بورس کالا اشاره می‌کردند.

حال پرسشی که در ذهن مصرف‌کنندگان واقعی آهن متبادر می‌شود، این است که چرا این شرکت دولتی از عرضه تیرآهن و میلگرد در بازار اجتناب می‌کند. برای پاسخ به این سوال چند سناریو مطرح است که در پی به آن پرداخته می‌شود.

۱ - قیمت تیرآهن در بازار غیررسمی روند ثابت یا حتی کاهشی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که روند عرضه با تقاضا برابر است. در چنین شرایطی اگر ذوب‌آهن اصفهان (بزرگ‌ترین تولیدکننده تیرآهن در کشور) نسبت به عرضه محصولات در بازار اقدام کند، قیمت‌ها بیشتر می‌شکند. در چنین اوضاعی، حاشیه سود ذوب‌آهن ممکن است کاهش یابد؛ چون تعادل بازار به هم می‌ریزد و میزان عرضه بیشتر از تقاضا می‌شود. این در شرایطی است که قرار است سهام ذوب‌آهن اصفهان در سال‌جاری در بورس اوراق بهادار عرضه شود. اگر این شرکت فولادی سودده نباشد یا حداقل سود را داشته باشد، عرضه سهام آن با شکست مواجه می‌شود و دولت در اجرای سیاست خصوصی‌سازی صنایع بزرگ از برنامه عقب می‌افتد؛ بنابراین کوچک‌ترین اشتباه این شرکت فولادی در بازار، سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد در مورد واگذاری سهام شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند و به همین منظور نیز ذوب‌آهن اصفهان در شرایط فعلی بازار (روند کاهشی قیمت‌ها) از هر گونه عرضه در بازار اجتناب می‌کند.

۲ -شایعه مربوط به عرضه ۴۰۰هزار تن آهن‌آلات وارداتی در بورس کالا از سوی وزارت بازرگانی باعث شده تا ذوب‌آهن اصفهان از اعلام قیمت‌های پایه دوری کند. این شرکت منتظر است تا قیمت پایه آهن‌آلات وارداتی اعلام شود و بر مبنای آن قیمت پایه را تعیین کند تا در بازار دچار ضرر و زیان نشود.

۳ - به نظر می‌رسد وزیر صنایع و معادن یکی از مخالفان اصلی عرضه محصولات ذوب‌آهن اصفهان در بورس بر مبنای قیمت پایه جدید است و با هرگونه بی‌ثباتی در بازار مخالف است.

۴ - ذوب‌آهن اصفهان به دلیل جلوگیری از احتکار در بازار آهن از هر گونه عرضه در بورس جلوگیری می‌کند؛ چرا که هم‌اکنون قیمت آهن در بازار روند کاهشی دارد و با رونق ساخت‌وساز در ماه‌های آینده احتمال گرانی فولاد در بازار داخلی بسیار زیاد است. این در حالی است که قیمت شمش فولاد (ماده اولیه تولید آهن‌آلات) روز به روز در حال افزایش است. با رشد قیمت این محصول، گران شدن فولاد از اردیبهشت ماه به بعد اجتناب‌ناپذیر است. ذوب‌آهن اصفهان ترس از اینکه تجار قیمت آهن را در‌حال‌حاضر ارزان بخرند و در ماه‌های آینده گران بفروشند، از هر گونه معامله آهن در بورس کالا دوری می‌کند. در صورت عملی شدن این سناریو آن وقت است که اتهامات به این شرکت فولادی چندین برابر می‌شود.

۵ - ذوب‌آهن اصفهان در شرایط رکود در بازار آهن علاقه‌ای به عرضه ندارد و به دنبال تقاضای واقعی در بازار است. این شرکت اعتقاد دارد که تقاضای بازار در‌حال‌حاضر کاذب است.