گروه بورس کالا- زهرا مسافر: با رشد قیمت‌های جهانی نرخ آهن‌آلات در فروردین ماه سال‌جاری با افزایش قیمت مواجه شد. افزایش قیمت شمش فولاد (ماده اولیه تولید آهن‌آلات) در بازارهای جهانی که از سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته است، موجب شد تا قیمت آهن در بازار داخل نیز قیمت شعاع این رشد قرار گیرد.

در حالی که در روزهای پایانی سال گذشته نرخ هر تن شمش فولاد از مرز ۹۰۰دلار گذشته بود، اما در نیمه اول فروردین ماه سال‌جاری به ۱۰۰۰دلار و هم‌اکنون بین یک‌هزار و ۳۰ تا یک‌هزار و ۳۵دلار در نوسان است، که از رشدی ۱۳درصدی نسبت به پایان سال گذشته برخوردار شد.

به دنبال افزایش قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی فولادسازان از موج جدید افزایش قیمت آهن‌آلات در ماه‌های آینده خبر دادند به طوری که در نخستین هفته کاری رسمی سال جدید شاهد رشد قیمت‌ها بودیم. دولت در سال ۸۶ با اصرار به تثبیت قیمت‌ها در کنترل بازار آهن تلاش کرد که البته از یاد نبریم که بخش بزرگی از افزایش قیمت‌ها ناشی از گران شدن فولاد وارداتی بود.

زیرا که افزایش مصرف داخلی ما را ناگزیر از واردات کرد. طی سال گذشته حداقل مصرف فولاد کشور ۱۸میلیون تن بود که با احتساب تولید حدود ۵/ ۱۰میلیون تن محصول فولادی حدود ۱۰میلیون تن فولاد در سال ۸۶ وارد کشور شده است. بنابراین رشد قیمت فولاد در بازار داخلی متاثر از قیمت‌های جهانی بوده که مدام در حال افزایش است.

دولت در سال‌جاری نیز با سیاست‌ کاهش تعرفه آهن سعی در کنترل بازار آهن دارد که این اقدام دولت در مهار افزایش قیمت‌ها نقش به‌سزایی خواهد داشت. اما به‌شرطی که این شرایط در جهت تسهیل واردات هرچه بیشتر شمش فولاد فراهم شود نه محصول نهایی زیرا که با واردات انبوه شمش فولاد علاوه بر افزایش تولید می‌توان شاهد کنترل و تثبیت قیمت آهن در بازار داخل بود.

درشرایط کنونی فعالان بازار‌آهن در انتظار تصمیم دولت برای تغییر نرخ تعرفه‌های واردات آهن هستند و بازار آبستن اتفاقات مهمی است زیرا که هم‌اکنون بلاتکلیفی بر این بازار حاکم است.

براساس این گزارش، درحالی که طی دوهفته گذشته قیمت آهن هم رشد داشت هم کاهش، اما به علت اعلام تصمیم دولت برای کاهش تعرفه واردات آهن‌آلات درهفته پایانی فروردین ماه سال جاری علاوه بر افت معاملات بازار توقف رشد قیمت‌ها را نیز تجربه کرد.