در حال حاضر ناظرین بازار سنگ‌آهن گزارش داده‌اند که بسیاری از کارخانه‌های فولادی چین تمایلی به خرید سنگ‌آهن ندارند و خریدهای خود را متوقف کرده و در حال بررسی بازار و تحولات آن می‌‌باشند که این روند در بنادر شمالی نسبت به بنادر مرکزی و جنوبی چین بیشتر به چشم می‌‌خورد. تحلیلگران بازار سنگ‌آهن عوامل مختلفی را به شرایط رکود فعلی نسبت می‌‌دهند که از میان آنها دو عامل تعیین کننده اهمیت بیشتری دارد.

۱ -‌ عدم پذیرش Benchmark price از طرف معادن استرالیایی (BHP , RIO) و ادامه روند مذاکرات با شرکت‌‌های فولادی چین.

همانطوری که آگاهان بازار سنگ‌آهن می‌‌دانند، امسال شرکت برزیلی Vale برنده تعیین قیمت پایه سنگ‌آهن برای سال ۲۰۰۸ باشرکت فولادیBao در ماه Feb شد، که قیمت پایه شده مورد پذیرش معادن استرالیایی قرار نگرفت و شرکت‌‌های استرالیایی حاضر به پذیرش این قیمت جدید در قرار‌دادهای Long-term خود نشدند.همانطور که می‌‌دانید قیمت کرایه حمل از برزیل به چین در مقایسه با استرالیا به چین همواره در حد بیشتر از دو برابر است و منطق شرکت‌‌های استرالیایی در عدم پذیرش قسمت پایه سال ۲۰۰۸ در این است که می‌‌خواهند این مزیت کم بودن کرایه حمل را در قرار‌دادها به نفع خود قرار دهند که تا‌الان چینی‌ها از پذیرش آن سر باز زده‌اند و اخیرا استرالیایی‌‌ها تهدید کرده‌اند که اگر این مزیت کرایه حمل ارزان‌تر (Freight Premium) به آنها در قرار‌دادهایشان لحاظ نشود از حجم قرار‌داده‌های Longtem کاسته و مقدار بیشتری از کشتی‌های خود را به صورت Stop به چین عرضه می‌‌کنند. این اقدام استرالیایی‌ها منجر به افزایش قیمت سنگ‌آهن در کلیه بنادر چین خواهد شد. لذا اخیرا اتاق بازرگانی صنایع و معادن چین طی یک اعلامیه رسمی‌‌ که در سایت My steel منتشر شد رسما از کارخانه‌های چینی خواسته است که از پذیرش کشتی‌های استرالیایی که به صورت Stop فروخته شده‌اند خودداری یا اینکه فقط حق تخلیه در بنادر چین را دارند و اجازه خروج از بنادر را تا اطلاع ثانوی ندارند.

۲ -‌ از دیگر عوامل اصلی و تعیین‌کننده رکود فعلی بازار سنگ‌آهن نزدیکی بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن است. همانطور که می‌‌دانید در حال حاضر دولت چین تحت فشار جامعه بین‌الملل در خصوص بحث آلاینده‌های زیست‌محیطی و کنترل و کاهش آن در طی برگزاری بازی‌های المپیک می‌‌باشد.

بسیاری از کارخانه‌های فولادی چین در مناطق شمالی چین مستقر هستند که به گفته یکی از کارشناسان اتاق بازرگانی صنایع و معادن چین حدود ۶۰درصد این کارخانه‌های از استاندارد‌های لازم جهت حفظ محیط زیست برخوردار نیستند و هنوز دولت چین تصمیمی‌‌قاطع و صریح در خصوص ادامه فعالیت این کارخانه‌ها طی بازی‌های المپیک اتخاذ نکرده است ولی به گفته یکی از مفسرین بازار به نقل از سایت Asian metal به زودی دولت چین مقررات سختی را که شامل توقف یا کاهش ظرفیت تولید این کارخانه‌ها می‌‌باشد، اعمال خواهد کرد که این امر موجب کاهش ۴۰ الی ۶۰‌درصدی ظرفیت خرید سنگ‌آهن در استان‌های شمالی چین خواهد شد.

به همین دلیل بسیاری از این کارخانه‌ها در حال حاضر تمایلی به خرید سنگ‌آهن ندارند و حجم Stock‌های خود را در حداقل ممکن نگه داشته‌اند تا دولت مرکزی برنامه‌های خود را برای بازی‌های المپیک و قوانین زیست محیطی اعلام کنند.

دو عامل فوق در کنار عوامل دیگری از جمله بحث کرایه حمل و بازار بین‌المللی کشتی که همواره یکی از عوامل تعیین‌کننده بازار سنگ‌آهن بوده است، باعث رکود شدید در بازار سنگ‌آهن از ۲۰ مارس ۲۰۰۸ تا الان بوده است و بسیاری از تحلیلگران بازار بر این باورند که این رکود تا اواخر ماه می ادامه خواهد داشت در حال حاضر تمایل به خرید در بازار سنگ‌آهن نسبت به ۶ ماه گذشته به حداقل خود رسیده و ادامه روند رو به پایین قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است در مطلب صفحه ۱۵ مورخ ۳/۲/۸۷ در ستون دنیای فلز مطلبی در خصوص قیمت سنگ‌آهن عنوان شده بود که با رعایت احترام به نگارنده آن را اصلاح می‌‌کنیم. معادل‌ دلاری ۱۴۸۰ یوان پس از کسر هزینه‌ها (بندری ۳۰-۵۰ یوان، ۱۳‌درصد عوارض ورود و کسر رطوبت) معادل ۱۸۰‌دلار می‌‌باشد که حدود ۲۵ الی ۳۰‌دلار نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته است.

و همچنین سنگ‌آهن ۵/۶۳درصد هندوستان قیمت FOB نبوده بلکه CFR است و قیمت‌دلاری آن پس از کسر هزینه‌های فوق‌الذکر در حدود ۱۸۵- ۱۸۲دلار می‌‌باشد. به نظر می‌‌رسد نگارنده هزینه‌های فوق‌الذکر را که واردکننده‌های چینی موظف به پرداخت آن می‌‌باشند را کسر نکرده است.

شرکت سیاحان سپهرآسیا