تثبیت قیمت‌ها فضای رانتی ایجاد کرد

آزاده حسینی- تثبیت قیمت‌ها در شرایط کنونی بازارآهن نه تنها کمکی به بازار نمی‌کند، بلکه باعث ایجاد فضای رانتی می‌شود. حسین ملاحسین‌آقا، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: اصرار دولت برای عرضه محصولات فولادی در بورس کالا با نرخ‌های سال گذشته نه تنها به نفع مصرف‌کننده نیست، بلکه باعث به وجود آمدن فضای رانت و رانت‌خواری می‌شود. وی اظهار داشت: به لحاظ اینکه حدود ۴۵درصد از مصرف‌ فولاد کشور از خارج وارد می‌شود و طی ماه جاری قیمت‌های جهانی با رشد همراه بوده، لذا اختلاف زیادی بین نرخ محصولات فولادی داخلی و خارجی در صورت تثبیت قیمت‌ها به وجود می‌آید.

ملاحسین‌آقا ادامه داد: در صورتی که نرخ عرضه‌های بازار متناسب با بازارهای جهانی نباشد، میل به واردات از بین رفته و در نتیجه بازار محصولات فولادی در کشور تضعیف شده و از سوی دیگر تولید‌کنندگان بخش‌خصوصی هم که توان رقابت با دولتی‌ها را ندارند از گردونه تولید خارج شده و در نتیجه با کاهش روند واردات در آینده مجددا یک گرانی به بازار تحمیل می‌شود.

وی تصریح کرد: در آن صورت دیگر نمی‌شود جلوی رشد قیمت‌ها را گرفت و این در صورتی است که بازار برای یک مدت در حصار نگه داشته شده و ارتباطش با بازارهای جهانی قطع بوده، اما یک باره مجبور است خود را با بازارهای جهانی وفق دهد که این در صورتی است که آمادگی پذیرش آن تغییر را نیز ندارد. رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران با اشاره به دومین جلسه هیات‌مدیره بورس کالا یادآور شد: بورس کالا در تلاش است تا قیمت‌ها در بورس شفاف و واقعی باشد و فضایی ایجاد شود که هم کارخانه‌ها متضرر نشوند و هم محصولات در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد نه واسطه و دلال. وی افزود: در صورت تثبیت قیمت‌ها فضای رانت‌بازی ایجاد شده و با توجه به اینکه کسری نیاز داخل را باید از خارج وارد کنیم و دلالان و واسطه‌ها محصولات را با نرخ‌های پایین در بازار می‌فروشند، لذا مصرف‌کننده محصول را با نرخ بالا می‌خرد و فروشندگان یا همان تولیدکننده محصولاتش را با قیمت‌های پایین می‌فروشد.

وی تاکید کرد: تثبیت قیمت‌ها یا ادامه نظام تثبیت قیمتی همچنین به شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه که حدود ۷۰درصد از سهامشان واگذار شده است نیز لطمه وارد آورده و سهامدارانشان را هم متضرر می‌کند. حسین ملاحسین آقا خاطرنشان کرد: بورس کالا به عنوان مجموعه‌ای که زمینه انجام مبادلات را فراهم آورده از آمادگی کامل برای عرضه محصولات پذیرش شده و همچنین محصولات فولادی را دارد. وی ادامه داد: اما این نکته را نباید فراموش کنیم که قیمت‌ها در بازارهای جهانی با رشد همراه شده به طوری که نرخ شمش هم اکنون به بالای یک‌هزار دلار در هر تن رسیده و نرخ میلگرد تولید شده توسط بخش‌خصوصی هم اکنون نزدیک به یک‌هزار و ۱۵۰دلار در هر کیلو است و بهتر است در بورس که محل تلاقی عرضه و تقاضا است قیمت‌ها به صورت شفاف کشف شود نه اینکه برای آن حد و مرز قیمتی تعیین شود.

وی همچنین به ضمانت‌های دریافتی از سوی کارگزاران اشاره کرد و گفت: در جلسه هیات‌مدیره همچنین تضامین مبادلات بورس کالا بررسی شده و تصمیماتی در خصوص پوشش ریسک خریداران، فروشندگان، کارگزاران خریدار، کارگزاران فروشنده و خود بورس اتخاذ شد. وی ادامه داد: سعی داریم تا شرایط مطمئن‌تری برای مبادلات بورس فراهم شود و نگاه کلی به کارگزاران تغییر یابد، چرا که کارگزاران بخش‌های تخصصی هستند و نزد سازمان بورس، سازمان‌های بیمه‌ای و خریدار و فروشنده معتبر هستند.وی تاکید کرد: سعی ما بر این است کارگزاران را درجه‌بندی کرده و نقش خودشان را به عنوان مشاوران مالی خریداران و فروشندگان به خوبی ایفا کنند و با توجه به رشد حجم مبادلات بورس ضرورت دارد که به طرف اقلامی بروند که احتیاج به تخصص بیشتری دارند.وی افزود: کارگزاران رکن اصلی بورس کالا هستند و احتیاج به توجه بیشتری دارند که در این جلسه نقطه‌نظرات آنها نیز شنیده شده و برای رونق بیشتر بورس و مبادلات در تلاش هستیم.