توافق وزارت راه با دو شرکت نفتی برای خرید قیر از بورس

منیژه حیاتی

دیروز طی جلسه‌ای که با حضور مدیران فروش شرکت‌های نفت جی و پاسارگاد و مدیران وزارت راه برگزار شد، این وزارتخانه آمادگی خود را برای حضور در بورس و تامین قیر مورد نیاز خود از طریق تابلوی بورس اعلام کرد. درنتیجه، وزارت‌راه نخستین خرید خود را امروز در بورس کالا انجام خواهد داد، ضمن آنکه بنا به گفته مدیر فروش شرکت نفت پاسارگاد،شهرداری تهران نیز با خرید قیر از طریق بورس براساس قیمت‌های عرضه و تقاضا موافقت کرده است.

بهزاد رضایی‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: تنها نگرانی خریداران دولتی در خصوص خرید قیر از بورس، بالا بودن قیمت این کالا در مقایسه با قیمت‌های تثبیت شده دولتی سال‌ها قبل بود که قرار بر این شد تا این خریداران برای رفع این مشکل بودجه خود را بالا ببرند تا از این طریق بتوانند خرید براساس قیمت‌های بورس را ادامه دهند.وی با تاکید بر اینکه واقعی شدن قیمت قیر در بورس به افزایش کیفیت تولید کمک می‌کند، افزود: علاوه بر این ضریب مصرف این کالا بهینه‌تر خواهد شد.

مدیر فروش نفت پاسارگاد، کل قیر تولیدی در کشور را ۴میلیون تن اعلام و خاطرنشان کرد: از این مقدار تنها ۳میلیون تن در کشور مصرف می‌شود که این مازاد تولید به خارج از کشور صادر می‌شود. اما در سال‌های اخیر با توجه به اینکه دولت سیاست تثبیت قیمت‌ها را در بازار این کالا دنبال کرده بود، قیمت‌ها در مقایسه با بازار جهانی تفاوت چشمگیری داشت، درنتیجه این مساله قاچاق قیر را روز به روز بیشتر می‌کرد.رضایی‌پور خاطرنشان کرد: اما با بورسی شدن قیر و منطقی شدن قیمت آن براساس مکانیزم عرضه و تقاضا، از این به بعد انگیزه و جذابیت قاچاق این کالا نیز از بین خواهد رفت.وی منطقی شدن عملیات صادرات این کالا را نیز یکی از نتایج منطقی شدن قیمت آن ذکر کرد. مدیر فروش شرکت نفت پاسارگاد، ورود خریداران بزرگ قیر به بورس را نویدبخش تکمیل شدن فرآیند موفقیت قیر در این بازار عنوان کرد و گفت: با این اقدام موفقیت بازار قیر در بورس تکمیل خواهد شد و از این رو بازار این کالا دیگر مصنوعی نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر قیمت‌ها مطابق با قیمت‌های بازارهای جهانی است، گفت: این طور نیست که قیمت‌هایی که در بورس ثبت شده دقیقا هم‌تراز با قیمت‌های بازارهای جهانی است، اما فاصله‌ای که در حال حاضر وجود دارد، به گونه‌ای نیست که انگیزه قاچاق را به وجود بیاورد. رضایی‌پور با اشاره به لزوم عرضه تمام قیر تولیدی کشور در بورس کالا خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌ها، تقاضای بازار را جواب می‌دهند و تنها علتی که باعث شد تولیدات شرکت تبریز عرضه نشود، تعهداتی بود که از قبل برای این شرکت وجود داشت. بنابراین با اتمام تعهدات قبلی و ورود خریداران عمده قیمت‌های این کالا در بورس واقعی‌تر خواهد شد. گفته می‌شود با توجه به اینکه قیمت قیر در حال حاضر بالاتر از قیمت‌های حواله‌ای و دستوری سال‌های قبل است، وزارت راه تقبل کرده تا مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را تا زمان دریافت اعتبارات جدید در اختیار وزارت راه قرار دهد.