به نظر می‌رسد که حتی با اعمال سیاست‌های جدید و واردات فولاد توسط دولت نه تنها شاهد کاهش قیمت این محصول در آینده نخواهیم بود بلکه با واردات این محصولات علاوه بر تضعیف تولید‌کنندگان داخلی شاهد افزایش قیمت این محصول نیز خواهیم بود. افزایش حجم فعالیت‌های عمرانی در کشور موجب افزایش تقاضا در بخش کالاهایی همچون آهن‌آلات، سیمان و‌... شده است و همین امر موجب ایجاد نابسامانی در بازار عرضه این کالاها طی ماه‌های گذشته شده است.

از همین رو، سیاست‌گذاران دولتی مرتبط در این بخش در تلاشند که با ایجاد راهکارهای مناسب و اعمال سیاست‌های جدید در جهت رفع مشکلات موجود اقدام موثری بعمل آورند، اما با نگاهی به این سیاست‌ها به خوبی ناکارآمدی این سیاست‌ها آشکار می‌شود از جمله این سیاست‌ها طرح تعیین قیمت آهن‌آلات از جمله فولاد و کاهش تعرفه واردات این کالا و همچنین عدم خارج شدن کالاهایی مانند سیمان از سبدحمایتی است که بارها توسط مسوولین وزارت بازرگانی وعده داده شده بود.

بنا بر گزارش بورس‌نیوز، کاهش تعرفه واردات آهن‌آلات شاید بتواند به صورت مقطعی باعث ایجاد شوک در بازار فولاد و کاهش قیمت این محصول شود، اما در دراز مدت با توجه به افزایش قیمت جهانی این محصول و همچنین وجود تقاضای بالا در کشور برای کنترل قیمت این کالا نمی‌تواند راه‌حلی موثر باشد و در آینده نیز شاهد افزایش قیمت این محصول خواهیم بود.

در همین رابطه، مقدس، یکی از کارشناسان بازار در گفت‌وگوی خود با بورس‌نیوز با تایید مطالب فوق افزود: با توجه به اینکه حداقل قیمت خرید شمش آهن از بازارهای بین‌المللی و هزینه‌های جانبی آن ۱۱۲۰‌تومان در هر کیلو است، حتی واردات این محصول نیز نمی‌تواند تاثیری در قیمت این محصول در داخل کشور داشته باشد، لذا حتی با کاهش تعرفه واردات نیز نمی‌توان قدم مفیدی در این خصوص برداشت.

وی با اشاره به ناکارآمدی سیاست‌های حمایتی دولت در بخش آهن گفت: تنها راه کنترل قیمت این محصول ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا و سپردن واردات به دست اهل فن می‌باشد.

در پایان به نظر می‌رسد که حتی با اعمال سیاست‌های جدید و واردات فولاد توسط دولت نه تنها شاهد کاهش قیمت این محصول در آینده نخواهیم بود بلکه با واردات این محصولات علاوه بر تضعیف تولید‌کنندگان داخلی شاهد افزایش قیمت این محصول نیز خواهیم بود.