هشدار فولادسازان: موج جدید افزایش قیمت آهن‌آلات در ماه‌های آینده
گروه بورس کالا- زهرا مسافر: با تغییر فصل و آغاز سال نو شاهد تغییر قیمت میلگرد در بازار غیررسمی هستیم؛ به گونه‌ای که این تغییر با روند افزایشی روبه‌رو است.

روند افزایشی قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی که از سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفته موجب شده است تا این روند در قیمت‌های داخلی نیز تاثیر بگذارد؛ به طوری که نرخ هر تن شمش فولاد در روزهای پایانی سال گذشته از مرز ۹۰۰دلار گذشت و دیروز نیز براساس اعلام بورس لندن ۸۹۵ دلار در هر تن رسید.
با رشد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی در آستانه سال نو نیز شاهد قیمت آهن آلات در بازار داخل هستیم؛ به گونه‌ای که طی روز گذشته و در اولین روز کاری به طور رسمی قیمت میلگرد با بیش از 7درصد رشد مواجه شد.
طی مدت یادشده میگرد ۸آجدار کلاف اهواز که در آخرین روز کاری سال گذشته در بازار تهران هر کیلو ۹هزار و ۷۵۰ریال عرضه شد، اما دیروز این محصول به ۱۰هزار و ۵۰۰ریال در هر کیلو رسید که رشد ۷درصدی را تجربه کرد.
در این مدت میلگرد 10آجدار شاخه اردبیل و البرز نیز با رشد 6/7درصدی در هر کیلو نسبت به آخرین روز سال گذشته به نرخ 10هزار و 400ریال و 10هزار و 500ریال به فروش رسید.
طی مبادلات دیروز در بازار تهران میلگرد آجدار و نرمال نورد فولاد کرمانشاه با رشد ۵ و ۶درصدی در هر کیلو به مبلغ ۹هزار و ۸۰۰ و ۹هزار و ۴۰۰ریال به فروش رسید.
در مدت یاد شده همچنین فولاد آذربایجان نیز میلگرد نمره 12 تا 25 A3 تولیدی خود را با رشد 5/5درصد نسبت به پایان سال گذشته در هر کیلو به مبلغ 9هزار و 950ریال عرضه کرد.
در این مدت میلگرد تولیدی الیگودرز با رشد بالای ۱۰درصد و فولاد پارس نیز با رشد ۸/۶ و ۹/۳درصدی در هر کیلو مواجه شد.
دیروز اما تیرآهن در بازار غیررسمی نسبت به پایان سال گذشته هنوز با نوسان روبه‌رو نبود؛ به گونه‌ای که به نرخ آخرین روز سال گذشته مورد مبادله قرار گرفت.
برای تحلیل هرچه بیشتر روند قیمت‌ها به دنبال روند افزایشی قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی و تاثیر آن در بازار داخل، دیروز برخی از فولادسازان دیدگاه خود را در خصوص وضعیت بازار آهن طی ماه‌های آتی سال پیش رو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» مطرح کردند که در پی می‌خوانید:
مدیرعامل شرکت آریان فولاد در این خصوص گفت: به علت کمبود مواد اولیه در بازار داخل در سال‌جاری همواره فاصله قیمت خواهیم داشت.
بهمن قاسمی افزود: پیش‌بینی می‌شود که با ادامه روند کنونی، قیمت آهن در بازار داخل روند افزایشی داشته باشد که این افزایش قیمت‌ها غیرواقعی خواهد بود. وی طی پیشنهادی به طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی خواستار خرید شمش فولادی از خارج شد و تصریح کرد: دولت باید به طور مستقیم ماهانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تن شمش فولاد از خارج خریداری کند و با مبلغی سود از طریق بورس کالا عرضه و در اختیار تولید کنندگان قرار دهد.
مدیرعامل آریان فولاد خاطر نشان کرد: با اقدام فوق از سوی دولت کمبود ایجاد شده ناشی از شمش فولاد در بازار داخل جبران می‌شود.
وی اظهار داشت: با اقدام مستقیم دولت برای خرید شمش فولاد از خارج و عرضه آن از طریق بورس علاوه بر از بین رفتن رانت، بازار آهن نیز متعادل خواهد شد و تولید کنندگان نیز درگیر بروکراسی شبکه بانکی برای دریافت تسهیلات مبنی بر تامین شمش نخواهند شد.
مدیرعامل نورد فولاد کرمانشاه نیز در خصوص دیدگاه بازار نسبت به آینده آهن‌آلات در بازار داخل گفت: با روند رو به رشد قیمت شمش در بازارهای جهانی قیمت میلگرد نیز با رشد مواجه خواهد شد.
بهروز سلیمانی افزود: پیش‌بینی می‌شود قیمت هر تن شمش فولادی به هزار و ۱۰۰ دلار برسد که در این صورت قیمت هر کیلو میلگرد به هزار و ۲۰۰ تومان خواهد رسید.
وی تصریح کرد: دولت باید برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت آهن در بازار از حساب ذخیره ارزی تسهیلات ارزی در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کنند.
مدیرعامل نورد فولاد کرمانشاه با اشاره به این که رشد قیمت‌های داخلی آهن‌آلات ناشی از رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی است، تصریح کرد: از این رو رشد قیمت آهن در داخل اجتناب ناپذیر است و تنها راهکار اساسی اقدام به موقع دولت است.
مدیرعامل فولاد البرز همچنین در خصوص آینده بازار آهن در سال 87 خاطر نشان کرد: هم‌اکنون به علت رشد قیمت انرژی مصرف آهن در دنیا رو به افزایش است.
حسن مصیب‌زاده با اشاره به رشد قیمت شمش فولاد به بالای ۹۰۰ دلار در بازارهای جهانی و کمبود این مواد در داخل کشور گفت: دولت باید از طریق واردات نسبت به تامین مواد اولیه کارخانه‌های تولید کننده فولاد هر چه سریع‌تر اقدام کند.
وی افزود: تنها راهکار اساسی برای مهار و کنترل قیمت آهن در بازار داخل افزایش تولید است و این امر مستلزم واردات شمش توسط دولت است.
وی در خصوص پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار آهن در سال ۸۷ تصریح کرد: اغلب بخش‌خصوصی و برخی از تولیدکنندگان دولتی مواد اولیه موردنیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند و به علت آنکه حدود ۹۰درصد قیمت تمام شده میلگرد مربوط به قیمت شمش است، از این رو با روند افزایش قیمت شمش در بازارهای جهانی، قیمت‌های داخلی نیز با رشد مواجه خواهند شد.
مصیب‌زاده با انتقاد از شبکه بانکی کشور گفت: بخش زیادی از سرمایه بخش‌خصوصی برای تامین شمش فولاد از طریق شبکه بانکی هزینه می‌شود؛ زیرا تولیدکنندگان به ناچار باید تسهیلات موردنیاز را با سود از این سیستم دریافت کنند.
یکی از فعالان بازار آهن نیز در این خصوص افزود: به علت رشد قیمت سنگ‌آهن و شمش فولاد در بازار های جهانی پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ آهن تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری با نوسان زیادی مواجه شود.
اعتباری با اشاره به فروش بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در پایان سال گذشته و تحویل محصول در سال‌جاری تصریح کرد: این امر در کنترل قیمت‌ها در سال‌جاری موثر است.
این فعال بازار آهن خاطرنشان کرد: اما دولت باید با واردات یا تغییر عوارض گمرکی نسبت به تامین محصولات فولادی موردنیاز کشور اقدام کند.