خریداران بزرگ قیر در «بورس» نیستند

گروه بورس کالا - عرضه قیر در حالی از ۳ هفته قبل در بورس کالای ایران آغاز شده است که در مقابل آن طی این مدت شاهد عدم حضور خریداران عمده و اصلی این بازار یعنی وزارت راه و شهرداری بودیم. هر چند در این مدت حجم تقاضا روزانه چند برابر حجم عرضه بود، اما این بدان معنا نیست که تولیدکنندگان در بورس حضور کمتری از خود نشان دادند، بلکه پایین بودن حجم عرضه به دلیل قرار داشتن واحدهای تولیدی در شرایط ویژه، عامل اصلی وجود این فاصله بود.

از این رو وزارت راه و شهرداری که مصرف کننده ۷۰درصد از قیر تولید شده در کشور هستند، در صورت خریداری محصول خود از بورس می‌توانند به تعادل و منطقی شدن مبادلات آن به خصوص با رفع موانع تولیدی در واحدهای تولید کننده، کمک قابل توجهی کنند.

اما خبرها حاکی از آن است که این دو نهاد تصمیم دارند برای سال بعد نیز با موافقت دولت محصول مورد نیاز خود را به صورت یارانه‌ای و با قیمت‌های ثابت خریداری کنند.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نتایج تثبیت قیمت قیر در کشور گفت: در حال حاضر ۴میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که در حدود ۳میلیون و ۳۰۰ هزار تن نیز در مقابل آن مصرف وجود دارد.

توازن میان عرضه و تقاضا و همچنین تثبیت قیمت آن براساس تصمیم دولت باعث شد تا تولید کنندگان نتوانند محصول خود را با قیمت‌های جهانی هماهنگ کنند.

وی با تاکید بر این که نتیجه این اقدام ایجاد مشکلاتی همچون قاچاق در محصول قیر شده است، گفت: در حال حاضر قیمت این محصول در کشور ما نسبت به فوب خلیج‌فارس که در حدود ۴۰۰هزار تومان است، بسیار پایین‌تر بوده و حتی قیمتی که در بورس مبادله می‌شود نیز با آن فاصله زیادی دارد که این امر زمینه قاچاق را فراهم می‌کند.

وی خاطر نشان ساخت: اما آزادسازی نرخ این کالا و مبادله آن براساس عرضه و تقاضا در بورس این مشکلات را حذف می‌کند که اگر وزارت راه و شهرداری بخواهند آن را مجددا با یارانه دریافت کنند، قیمت این محصول در بورس و بازار یارانه‌ای متفاوت خواهد شد که این امرخرید از بورس را با قیمت‌های بالاتر منطقی نمی‌کند.

وی در خصوص قیمت‌های این کالا در بورس گفت: هر چند قیر در جریان عرضه در بورس با افزایش قیمت همراه شده است اما از آنجا که هنوز خریداران اصلی وارد نشده‌اند و کل تولید کشور هم در آن وارد نشده، این قیمت را نمی‌توان قیمت اصلی و کشف شده دانست.

این کارشناس حوزه پتروشیمی یادآور شد: باید این مساله را در نظر داشته باشیم که قیر مانند مواد غذایی کالای اساسی نیست که برای آن یارانه تعیین شود، هر چند کالای استراتژیک است اما چون مورد مصرف آن عمومی نیست، نیازی به سوبسید ندارد.