واردات بیش از 9میلیون تن آهن طی 10 ماه
آزاده حسینی
مجموع آهن‌آلاتی که طی ده ماه نخست سال‌جاری وارد کشور شد، ۹میلیون و ۱۱۳هزار و ۵۴۰ تن بود که حاکی از رشد ۵۲درصدی واردات در ده ماه ابتدای امسال است.
این رقم در مدت مشابه سال گذشته معادل 5میلیون و 999هزار و 818 تن بود.

در ده ماه نخست سال گذشته در مجموع ۲میلیون و ۳۱۵هزار و ۹۰۱ تن ورق به کشور وارد شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل از افت یک درصدی برخوردار شده بود. میزان شمش آهن وارد شده به کشور در ده ماه نخست امسال ۳میلیون و ۱۳۸هزار و ۳۴۵ تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد ۵۴درصدی برخوردار شد، این رقم در ده ماه نخست سال گذشته معادل ۲میلیون و ۴۳هزار و ۵۱۰ تن بود.
مجموع تیرآهن وارداتی به کشور در ده ماه نخست سال‌جاری یک میلیون و 65هزار و 740 تن بود که این رقم در مدت مشابه سال قبل از رشد 320درصدی برخوردار شده بود.
رقم واردات تیرآهن به کشور در ده ماه نخست سال گذشته ۲۵۴هزار و ۴۱ تن بود.
از جمله تیرآهن وارداتی به کشور عمده آن به تیرآهن ساده I مربوط می‌شد که این رقم معادل یک میلیون و 15هزار و 766 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 336درصد رشد داشت.
در ده ماه امسال ۴۹هزار و ۹۷۴ تن تیرآهن بال پهن به کشور وارد شد که نسبت به ده ماه مشابه سال قبل ۱۴۰درصد رشد یافته بود.
واردات میلگرد نیز در ده ماه نخست امسال از رشد 162درصدی برخوردار بود به طوری که این رقم معادل یک میلیون و 487هزار و 292 تن شد.
طی ده ماه نخست امسال ۱۰۶‌هزار و ۴۴تن آهن اسفنجی وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶درصد رشد داشت. چدن نیز در ده‌ماه نخست امسال با حجم ۹‌هزار و ۳۳۸تن وارد شد که واردات این محصول از رشد ۱۶۲درصدی طی مدت یادشده برخوردار شده بود.
در مجموع رشد حجم واردات به کشور در ده ماه نخست سال گذشته نشان از افزایش سطح تقاضا در سال‌جاری دارد؛ البته با وجود آنکه دولت در ابتدای سال‌جاری اعلام کرده بود که تسهیلات ویژه برای واردات مواد اولیه اختصاص می‌یابد، این امر به درستی محقق نشده و رقم رشد واردات محصول نهایی خیلی بیشتر از مواد اولیه بود.
در بخش تیرآهن و میلگرد در سال‌جاری رشد تقاضا در سطح کشور باعث شد تا کلیه تولیدکنندگان ظرفیت تولید خود را افزایش دهند که برای این کار احتیاج به شمش فولاد بود که به دلیل حجم تولید اندک آن در داخل کشور تولیدکنندگان عمدتا مجبور به واردات مواد اولیه شدند؛ این در حالی‌است که قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی با افزایش قیمت همراه شده و در عین حال قیمت محصول نهایی ثابت مانده بود یا به زبان دیگر برخی کشورها با ثابت‌نگه‌داشتن قیمت محصول نهایی در رشد قیمت مواد اولیه، تولید در کشور ما را به مخاطره انداختند که قول‌های مساعد دولت برای ارائه تسهیلات ویژه بابت واردات مواد اولیه نیز اجرایی نشد و طی ده‌ماه نخست امسال در بخش ورق تنها شاهد رشد منفی بودیم در حالی‌که در زمینه واردات تیرآهن و میلگرد به ترتیب شاهد رشد ۳۳۶ و ۱۶۲درصدی بودیم.