کنترل حساب بانکی کارگزاری‌ها برای جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‌ها

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بالا بودن حجم تقاضا و هجوم خریداران به رینگ فلزی بورس کالا در روز چهارشنبه گذشته معاملات فولادی‌ها را در اغلب سبدهای عرضه شده به رقابت کشاند که نتیجه آن رشد قیمت تیرآهن و میلگرد عرضه شده توسط دو شرکت ذوب‌آهن اصفهان و فولاد آذربایجان بود. عکس: نسیم گلی

در گروه آلومینیوم هم شمش‌های تولیدی المهدی و ایرالکو نیز رشد قیمت داشتند.

شمش که به دلیل رشد قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در عرضه‌های هفته گذشته بدون خریدار باقی مانده بود، در روز چهارشنبه با تقاضای خرید روبه‌رو شد که در نهایت این امر باعث رشد قیمت آن در بورس شد.

براساس این گزارش علاوه بر رشد قیمت محصولات شرکت‌های مذکور محصولات عرضه شده توسط گروه ملی فولاد نیز عمده معاملات مچینگ این رینگ را به دلیل تقاضای بالای بازار به خود اختصاص داد که نهایتا این امر به طولانی شدن مجدد زمان رینگ فلزی و تداخل آن با زمان معاملات محصولات کشاورزی شد.

از دیگر نکات جالب توجه بازار در روز چهارشنبه بررسی موجودی حساب کارگزاران توسط ناظر تالار بود.

براساس اساسنامه بورس کالای ایران هر مشتری باید ۱۰درصد از مبلغ خرید کالای مورد نیاز خود را به حساب کارگزار که نزد بورس افتتاح شده است واریز کند.

این اقدام بورس کالا، به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده و عدم ثبت تقاضای کاذب در بازار به کار گرفته می‌شود، در این راستا در اولین عرضه روز چهارشنبه به طور رسمی موجودی حساب کارگزار اعلام و حساب کارگزار به تناسب درخواست خریدی که داده بود تحت نظارت قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ما، نخستین عرضه این روز مربوط به سبد تیرآهن ۲ ذوب‌آهن اصفهان بود که برای سلف ۳۱/۱/۸۷، در ابتدا ۴هزار و ۴۰۰تن با نرخ ۷هزار و ۸۷۵ریال عرضه شد که به دلیل بالا بودن حجم تقاضا برای آن که به رقم ۱۶۴هزار و ۵۵۰تن می‌رسید، ذوب‌آهن حجم عرضه را به ۶۰هزار و ۷۲۰تن رساند. در این زمان پیشنهاد داده شد تا برای پاسخگویی به تقاضای تمام کارگزاری‌ها، هر کارگزاری تقاضای خرید خود را به یک‌سوم کاهش دهد تا همین عرضه با قیمت مشخص شده توسط عرضه‌کننده دادوستد شود، اما به دلیل عدم موافقت یکی از کارگزاری‌ها با این روش، بازار به رقابت شدیدی کشیده شد که در نتیجه آن سبد تیرآهن ۳ این شرکت، از نرخ ۷هزار و ۸۷۵ریال در یک رقابت نفس‌گیر به ۸هزار و ۹۱ریال رسید که میانگین قیمت برای این کالا، ۸هزار و ۷۶ریال اعلام شد.

عرضه بعدی ذوب‌آهن سبد میلگرد ۲۵ تا A۳ -۱۴ سلف ۳۱/۱/۸۷ بود که به حجم ۱۹هزار و ۸۰۰تن عرضه شد که با توجه به بالا بودن حجم تقاضا عرضه‌کننده حجم عرضه را به ۲۱هزار و ۱۲۰تن رساند که همین مقدار کالا با رقابتی شدن فضای بازار دادوستد شد که قیمت آن با یک جهش از ۷هزار و ۶۰۰ریال به ۸هزار و ۵۹ریال رسید میانگین قیمت این محصول ۷هزار و ۹۹۱ریال اعلام شد.

تیرآهن کوتاه ۱۸-۱۶-۱۴ ذوب‌آهن سلف ۲۹/۱۲/۸۶، ۶هزار و ۶۰۰تن با قیمت ۶هزار و ۷۰۰ریال عرضه شد که با رقابتی شدن مجددا بازار، قیمت آن به ۶هزار و ۹۶۶ریال رسید. میانگین متوسط قیمت این کالا ۶هزار و ۹۶۵ریال بود.

تیرآهن کوتاه ۲۰نقدی ۱۳/۱۲/۸۶، ۳۷۰تن عرضه شد. قیمت این کالا ابتدا ۷هزار و ۷۷۰ریال بود اما با ثبت تقاضای ۲هزار و ۹۶۰تن قیمت آن به ۷هزار و ۹۳۹ریال رسید.

تیرآهن کوتاه ۲۲ به صورت نقدی برای ۱۳/۱۲/۸۶، ۹۰۰تن با نرخ ۷هزار و ۱۵۰ریال عرضه که تنها ۲۲۰تن آن دادوستد شد.

تیرآهن کوتاه ۲۴ نقدی برای ۱۳/۱۲/۸۶، ۲۰۰تن عرضه شد که ۵۰۰تن از آن با نرخ ۷هزار ریال داد و ستد شد.

در حالی که تیرآهن‌های کوتاه ۲۲ و ۲۴ به عنوان معدود سبدهای معاملاتی این بازار بود که بدون رقابت انجام شد در مقابل سبد تیرآهن کوتاه ۱۸ و ۲۷ این شرکت شاهد رقابت خریداران بود، به طوری که ۲۰۰تن عرضه این کالا به دلیل بالا نرفتن حجم عرضه به رقابت کشید و از ۷هزار و ۶۰۰ریال به ۷هزار و ۷۸۸ریال رسید. سبد تیرآهن بال پهن ۱۶ سلف ۳۱/۱/۸۷ دیگر کالای شرکت بود که پس از ۵ ماه در بورس عرضه شد.

آخرین معامله این کالا مربوط به ۲۱ شهریورماه با قیمت ۸هزار ریال بود. بر همین اساس در روز چهارشنبه یک‌هزار و ۵۰۰تن از این کالا در بازار رقابتی از قیمت ۸هزار و ۱۰۰ریال به ۸هزار و ۴۰۰ریال رسید.

میلگرد ۲۸-A۳ این شرکت ۴۰۰تن عرضه شد که به دلیل بالا بودن حجم تقاضا و عدم افزایش حجم عرضه همین مقدار کالا پس از رقابت ۷هزار و ۸۲۲ ریال داد و ستد شد.

میلگرد کوتاه ۱۴-A۳ نقدی ۱۳/۱۲/۸۶، ۳۷۰تن با نرخ ۷هزار و ۴۵۱ ریال داد و ستد شد که البته این نرخ نیز به صورت رقابتی ثبت شد، چراکه قیمت پیشنهادی در ابتدا ۶هزار و ۷۰۰ ریال بود که با رشد قابل توجهی همراه شد.

سبد میلگرد A۳-A۲ (طول کوتاه)، ۲هزار و ۶۰۰تن عرضه شد که پس از رقابت، به ۷هزار و ۴۲۱ ریال رسید.

سبد میلگرد A۳-A۲ (کلاف بلند)، ۳۰۰ تن با نرخ ۷هزار و ۶۵۰ ریال عرضه شد که با رقابت خریداران به قیمت ۸هزار و ۲۶۱ ریال رسید.

سبد میلگرد ۲۲ تا ۱۲-A۳ سلف ۳۱/۱/۸۷، بدون افزایش عرضه ۴۴۰تن توسط ذوب‌آهن به بازار ارائه شد که به دنبال رقابتی شدن بازار همین مقدار کالا از ۷هزار و ۶۵۰ریال به ۸هزار و ۱۷۱ریال رسید که رشد آن قابل توجه بود.

سبد میلگرد A۳-A۲ گروه ملی سلف ۳۱/۳/۸۷، یک‌هزار و ۱۰۰تن با قیمت ۷هزار و ۴۵۰ ریال پیشنهاد شد که یک‌هزار و ۸۷۰ تن با نرخ ۷هزار و ۵۰۰ریال دادوستد شد.

سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ فولاد آذربایجان یک هزار تن و سپس به ۵هزار تن عرضه شد که به دلیل رقابتی شدن بازار عرضه به ۵هزار تن افزایش یافت و قیمت نیز به دنبال آن از ۷هزار و ۵۶۴ریال به ۸هزار و ۱۸۶ریال رسید.

شمش خالص ۱۰۰۰P ایرالکو نقدی ۱۳/۱۲/۸۶، ۳۰۰ تن با نرخ ۲۹هزار ریال عرضه شد که ناظر تالار همانند جلسات قبل با عرضه آن با این نرخ موافقت نکرد، اما همان‌طور که در ابتدا گفته شد، به دلیل وجود خریدار برای آن یک هزار و ۴۶۰تن دادوستد شد.

بیلت ۶۰۶۳-۷ ایرالکو، نقدی ۱۳/۱۲/۸۶، ۳۲۰ تن عرضه و همین تعداد کالا با قیمت ۳۰هزار ریال دادوستد شد.

بیلت ۶۰۶۳-۱۲ همین شرکت نیز با قیمت ۳۰هزار ریال ۴۰ تن معامله شد. شمش ۷/۹۹-۱۰۰۰P المهدی نیز که پس از ثبت تقاضا برای شمش ایرالکو با نرخ ۲۹هزار ریال ثبت شد، ۴۰ تن معامله شد که به دلیل موافقت مدیر فروش این شرکت، هر تن از این کالا از ۲۹هزار ریال قیمت عرضه شد به ۲۸هزار و ۷۰۰تن رسید که این رقم هم به‌رغم تعدیل ۳۰۰ریالی، در مقایسه با قیمت‌‌های قبلی این کالا در بورس، با رشد قابل توجهی که ناشی از رشد قیمت‌ها در بورس فلزات لندن بود مواجه شد.

پلی‌اتیلن برای دومین بار معامله شد

در معاملات روز چهارشنبه پلی‌اتیلن سبک خطی، برای دومین بار پس از عرضه در بورس کالا، معامله شد.

بر این اساس یک هزار و ۵۰۰ تن کالا با نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن دادوستد شد.

قیر با کاهش نسبی قیمت همراه شد به طوری که هر تن قیر ۱۰۰/۸۵ نفت جی یک هزار و ۵۰ تن، ۲هزار و ۸۵۰ریال دادوستد شد.

قیر ۷۰/۶۰ همین شرکت یک‌هزار و ۷۰۰ تن با نرخ ۲هزار و ۸۵۰ریال قیمت خورد. قیر این شرکت ۵۰ تن، ۳هزار ریال دادوستد شد.

قیر شرکت نفت پاسارگاد نیز ۵۷۰ تن با نرخ ۲هزار و ۷۰۰ریال دادوستد شد. در مجموع گروه قیر ۳هزار و ۳۷۰ تن کالا به ارزش ۹میلیون و ۵۲۶هزار و ۵۰۰ریال معامله شد.