گروه بورس کالا- زهرا مسافر: از ابتدای اسفندماه جاری قیمت آهن‌آلات به‌ویژه میلگرد در بازار نسبت به بهمن‌ماه جاری به‌طور میانگین با رشد 9/1درصدی روبه‌رو شد.

بازار آهن داخلی در آخرین فصل سال 1386 تجربه تازه‌ای را آغاز کرد. به گونه‌ای که این بازار طی بهمن جاری روند باثباتی را طی کرده بود اما در آخرین ماه فصل زمستان ناگهان ورق برگشت و قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت.
در حالی که فعالان بازار آهن عامل اصلی ثبات بازار آهن را طی بهمن‌ماه جاری عدم تقاضا و کمبود نقدینگی برشمردند؛ اما در ماه جاری بالعکس رشد تقاضا، کشش بازار و افزایش قیمت‌های جهانی شمش را از شاخص‌های مهم سیرصعودی قیمت‌ها دانستند.
در این میان با آغاز روند سیر صعودی قیمت آهن در بازار غیررسمی اما شواهد حاکی از فرار بورس از رشد قیمت‌ها است و این امر نیز به علت دستور دولت برای پایین نگه‌داشتن قیمت محصولات فولادی بخش دولتی است.
فعالان بازار آهن معتقدند: امید است که دولت در سال جدید با ارائه سیاست‌های جدید از جمله واردات بیلت به‌صورت جدی نسبت به ادامه روند سیر صعودی اقدام کند. گفت‌وگوی دنیای‌اقتصاد را در این خصوص با ۵تن از تولیدکنندگان بخش دولتی و خصوصی فولاد می‌خوانید:
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در‌خصوص دلایل افزایش قیمت آهن آلات از ابتدای اسفندماه جاری گفت: رشد قیمت جهانی شمش فولادی به‌عنوان ماده اولیه مورد استفاده در بخش فولادسازی عامل اصلی سیرصعودی قیمت‌ها در مدت یادشده است.
بهرام سبحانی با اشاره به اینکه محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان تولیدکننده عمده آهن‌آلات در کشور افزایش قیمت نداشته است، افزود: این شرکت پس از افت فشار گاز درفصل زمستان توانست با افزایش تولید نیاز بازار را پاسخ دهد.
وی تصریح کرد: قیمت محصولات ذوب‌آهن اصفهان به علت افزایش تولید یادشده نه تنها رشد نیافته است، حتی تثبیت نیز شده است.
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در خصوص رشد قیمت آهن در بازار غیررسمی از سوی بخش‌خصوصی خاطرنشان کرد: بخش‌خصوصی به علت آنکه باید شمش مورد نیاز خود را از خارج وارد کند لذا به دلیل حرکت قیمت مواد اولیه به سمت مرز ۸۰۰دلار در بازارهای جهانی به ناچار باید قیمت محصولات خود را افزایش دهد. به گفته وی، اما قیمت محصولات ذوب‌آهن اصفهان براساس عرضه و تقاضا و بر روی تابلوی بورس تعیین و معامله می‌شود لذا رشد قیمت‌های جهانی به میزان کمتری نسبت به بخش‌خصوصی بر روی قیمت تولیدات ما تاثیرگذار است.
مدیرعامل فولاد آذربایجان نیز به عنوان تولیدکننده فولاد بخش دولتی در این خصوص اظهار داشت: بالا رفتن قیمت‌ها در بازار امری طبیعی است.
فتح‌ا.. طیبی افزود: به دلیل آغاز فصل ساخت‌وساز و فعالیت پروژه‌های عمرانی در کشور به دنبال دستورات موکد دولت تقاضا برای آهن‌آلات رشد یافته که این امر بر روی قیمت‌ها تاثیر بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: با نزدیک شدن به پایان سال عوامل روانی ناشی از آن به صورت طبیعی در دنیا موجب رشد قیمت آهن‌آلات می‌شود و این امر تنها در ایران مصداق نمی‌یابد.
مدیرعامل فولاد آذربایجان تاکید کرد، در تمام دنیا عوامل روانی ناشی از تغییر سال به صورت طبیعی موجب رشد قیمت‌ آهن‌آلات می‌شود اما در ایران در پی دستورات جدی دولت برای رفع مشکل مسکن، آغاز ساخت‌وساز و رونق پروژه‌های عمرانی رشد قیمت‌ها را به دنبال دارد. وی رشد تقاضا و کشش بازار را عامل اصلی افزایش قیمت آهن‌آلات از ابتدای اسفندماه جاری دانست.
بهروز سلیمانی، مدیرعامل نورد فولاد کرمانشاه نیز که از چند ماه اخیر رشد قیمت‌ها را در این برهه از سال پیش‌بینی کرده بود، گفت: رشد قیمت بیلت و کاهش واردات مواد اولیه از عوامل اصلی افزایش قیمت آهن است.
وی افزود: هم‌اکنون شمش فولادی از ۵۹۰دلار در ماه ژانویه به ۷۷۰دلار رسیده که این امر به طور طبیعی رشد قیمت‌ها را به دنبال دارد.
سلیمانی در خصوص دستور دولتی مبنی بر پایین نگه داشتن قیمت آهن از سوی دولت تصریح کرد: چنانچه دولت به منظور مقابله با گرانی در صدد عرضه ارزان آهن است، این امر برای بخش‌خصوصی که به ناچار باید تمام شمش مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کند، توجیه اقتصادی ندارد.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که قیمت هر کیلو میلگرد تا پایان اسفند ماه جاری به مرز ۸۸۰ تومان برسد.
مدیرعامل نورد فولاد کرمانشاه خاطرنشان کرد: چنانچه همانند سال گذشته میلگرد چینی به میزان زیاد وارد بازار شود احتمال افت قیمت وجود خواهد داشت. در غیر ا ین صورت کاهش قیمت‌ها از توجیه اقتصادی برخوردار نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در بازار محصولات فولادی چینی وجود ندارد، گفت: تنها راهکار اساسی آن است که دولت نسبت به واردات بیلت اقدام کند. سلیمانی با انتقاد از وضعیت سیستم بانکی در کشور، افزود: در‌حال‌حاضر سیستم بانکی هیچ گونه همکاری با تولیدکنندگان نمی‌کند، LCهای ما نیز با مشکل فراوان گشایش می‌یابد.
وی تصریح کرد: از حدود 3سال گذشته قرار شد که یک منبع ارزی در اختیار انجمن تولیدکنندگان فولاد قرار گیرد تا تولیدکنندگان فولاد نسبت به تامین مواد اولیه خود اقدام کنند اما این امر نیز تاکنون محقق نشده است.
مدیرعامل فولاد البرز همچنین در خصوص سیر صعودی قیمت آهن از ابتدای اسفند ماه جاری خاطرنشان کرد: رشد قیمت مواد اولیه و آغاز شرایط خوب آب و هوایی از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها است.
حسن مصیب‌زاده با اشاره به اینکه اکنون واردات هر کیلو شمش فولادی به نرخ بالای 750تومان در هر کیلو برای تولیدکنندگان فولاد تمام می‌شود، گفت: با احتساب رشد قیمت نفت، حمل‌ونقل دریایی، قیمت تمام شده محصول نهایی با رشد قیمت مواجه می‌شود زیرا که فولاد محصولی به شدت انرژی‌بر است. وی پیش‌بینی کرد: با ادامه وضعیت کنونی، نرخ آهن تا پایان اسفند همچنان با سیر صعودی روبه‌رو خواهد شد.
مدیرعامل فولاد البرز تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که قیمت هر کیلو فولاد تا پایان سال‌جاری به یک‌هزار تومان برسد که این بهای یک‌کیلو لبو است.
وی در خصوص کاهش دستوری قیمت آهن بخش دولتی، گفت: تولیدکنندگان دولتی باید بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کنند بنابراین نمی‌توانند خیلی محصولات خود را با قیمت پایین عرضه کنند مگر آنکه از سوی دولت
یارانه به آنها تعلق گیرد در غیر این صورت با ضرر و زیان مواجه خواهند شد. مصیب‌زاده تاکید کرد: در صورت پرداخت یارانه از سوی دولت، تولیدکنندگان بخش دولتی می‌توانند قیمت محصولات خود را پایین نگه دارند.
مدیرعامل آریان فولاد نیز رشد قیمت‌های آهن داخلی را ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی دانست و گفت: هم‌اکنون نرخ شمش و محصول نهایی در داخل کشور حدود 10 تا 15درصد زیر قیمت‌های جهانی است و با نرخ‌های جهانی همخوانی ندارد.
بهمن قاسمی افزود: پیش‌بینی می‌شود قیمت هر کیلو میلگرد تا پایان سال‌جاری در بدترین شرایط به ۸۵۰تومان برسد اما این میزان در سال ۸۷ به ۹۰۰تومان نیز خواهد رسید.
وی معتقد است: بر اساس مطالعات صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود از تیر و مرداد ماه سال 87 قیمت‌های جهانی آهن با افت مواجه شود. زیرا که رشد اقتصادی چین نیز اندکی با سیر نزولی روبه‌رو خواهد شد.
مدیرعامل آریان فولاد در خصوص کاهش دستوری قیمت آهن بخش دولتی تصریح کرد: بخش دولتی نمی‌تواند در مقابل رشد قیمت‌ها مقاومت کند زیرا که این بخش نیز مقداری از مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می‌کند و در صورت ادامه روند کنونی رانت در بازار محصولات دولتی ایجاد خواهد شد. زیرا که بازار به طور خودکار خود را تنظیم می‌کند.


فتح‌ ا... طیبی


بهرام سبحانی


حسن مصیب‌زاده


بهروز سلیمانی