بهنود دامغانی

طی ۴۰ روز گذشته قیمت بیلت (ماده اولیه تولید محصول نهایی فولاد) در بازارهای جهانی روند افزایشی پیدا کرده است. به طوری که بیلت روسیه و ترکیه که تولید‌کنندگان فولاد داخلی، وارد‌کننده بزرگ این محصول محسوب می‌شوند از رشد ۵۰ تا ۴۰دلاری در هر تن نسبت به سال ۲۰۰۷ پیدا کرده است. فولادسازان بخش‌خصوصی ایرانی که اغلب برای تولید‌ میلگرد، تیرآهن، ورق و ... از شمش وارداتی استفاده می‌کنند با دو بحران جدی برای تامین مواد اولیه رو‌به‌رو شده‌اند. بحران اول مربوط می‌شود به گرانی دور از انتظار شمش فولاد و بحران دوم به کمبود این محصول در بازارهای جهانی مرتبط می‌شود.

«داخلی‌ها» طی روزهای اخیر به شدت به دنبال شمش ارزان هستند ولی این دسته از افراد با چالش‌های جدی روبه‌رو شدند. به طوری که تا قبل از ۲۰۰۷ شمش فولاد را تنی ۶۲۰دلار می‌خریدند اما در حال حاضر روس‌ها به آنها شمش ۷۸۰-۷۷۰دلاری پیشنهاد می‌دهند.

رشد قیمت مواد اولیه فولاد به نظر می‌رسد فولادسازان داخلی را مجبور کند که قیمت محصولاتشان را افزایش دهند.

به طور مثال اگر آنها شمش فولاد را ۷۱۰دلار بخرند، باید محصول نهایی خود را حدود ۸۲۰دلار بفروشند. دیروز برخی از فولادسازان داخلی پیش‌بینی کردند که قیمت شمش فولاد ممکن است تا پایان اسفندماه به ۸۸۰دلار برسد.

روس‌ها و ترکیه به شدت بازار فولاد ایران را تحت‌نظر قرار داده‌اند و در شرایطی که بازار ایران را تشنه شمش فولاد می‌بینند، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. دولت به خاطر اینکه از جو روانی رشد قیمت مواد اولیه فولاد بکاهد به فولادسازان دولتی حاضر در بورس کالا دستور داد تا قیمت محصولاتشان را به شکل تصنعی کاهش دهند. آیا دولت می‌تواند با اجرای سیاست‌های تجاری خود از التهاب قیمت فولاد در ماه‌های آینده بکاهد؟ به نظر می‌رسد افزایش قیمت آهن‌آلات در ماه‌های آینده از دست دولت خارج باشد چون قیمت‌های جهانی افزایش یافته است و بخش خصوصی باید برای تامین شمش فولاد به خارجی‌ها پول بیشتری را نسبت به ماه‌های قبل بپردازد.

طی ده ماهه سال ۸۶ در مجموع سه میلیون و ۱۳۸هزار و ۳۴۵ تن شمش فولاد وارد کشور شده است که نسبت به سال گذشته ۵۴درصد رشد داشته است. بخش اعظم واردات شمش در واحدهای فولادسازی خصوصی مصرف شده است.

به دلیل رشد روزانه قیمت شمش فولاد دیروز برخی از تولیدکنندگان داخلی از ارائه قیمت میلگرد و نبشی اجتناب کردند و به دنبال آن هستند تا محصولاتشان را گران‌تر از روزهای قبل بفروشند، تا کمتر ضرر کنند.