ثبت عرضه شکر منوط به وجود خریدار شد

گروه بورس- منیژه حیاتی: پس از فراز و نشیب‌های بسیاری که شکر در مبادلات بورس در چندماه اخیر متحمل شد که در نتیجه آن روش‌هایی چون عرضه پلکانی با قیمت‌های متفاوت و معامله در تناژ پایین‌تر پیشنهاد شده، خبرها حاکی از آن ‌است که به دلیل نبود تقاضای کافی برای این محصول طی این مدت، مسوولان بورس، عرضه این کالا را به ثبت قطعی تقاضاهای خرید و اعلام آمادگی خریداران منوط کردند. براساس این گزارش پس از پیشنهاد قیمت‌های پلکانی برای تناژهای مختلف توسط شرکت‌های عرضه‌کننده شکر، ناظر تالار با این روش به دلیل فاصله زیاد قیمتی و احتمال بروز سوء‌استفاده در آن مخالفت کرد اما از آنجا که بورس و عرضه‌کنندگان نتوانستند بر سر قیمت‌های پیشنهادی توافق کنند به‌طوری که روزانه تنها قیمت‌های عرضه شده شکر در انتهای معاملات ثبت می‌شد؛ مسوولان بورس به جهت جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده ابزاری این قیمت‌ها در بازار آزاد، ثبت قیمت‌های عرضه‌ را منوط به ورود قطعی خریداران کردند. به عقیده کارشناسان هرچند وظیفه و ماهیت اصلی بورس حمایت از تولید‌کننده و فراهم‌آوردن امکان معاملات محصولات آنها در این بازار است، اما این اقدام بورس با توجه به وضعیت خاص بازار شکر در حال حاضر قابل قبول و منطقی است.

حسینی‌پور یکی از کارگزاران بورس کالا گفت: این اقدام توسط مسوولان بورسی کاملا قابل قبول است چون بالا بودن قیمت‌های یک محصول که در بورس عرضه می‌شود باعث می‌شود تا در بازار آزاد از این قیمت‌ها سوءاستفاده شود.

وی با بیان اینکه این چالش ممکن است برای کالاهای دیگر هم رخ بدهد گفت: عدم معامله یک محصول در بورس باعث می‌شود تا قیمت پیشنهاد شده اولیه که براساس بازار رقابتی بورس تعدیل نشده است، باعث می‌شود تا در برخی موارد مبنای معاملات بازار آزاد شود که این مساله استفاده ابزاری و تبلیغاتی از بورس محسوب می‌شود.

حسینی‌پور یادآور شد: این اقدام بورس در جلوگیری از عرضه شکر و مشروط شدن آن به بودن خریدار برای آن امکان، استفاده ابزاری از بورس را حذف کرد.وی در خصوص تاثیر این اقدام در حجم معاملات بورس گفت: خوشبختانه با نزدیک‌شدن به پایان سال و علاقه‌ خریداران به ذخیره‌سازی در انبارها، میزان حجم مبادلات محصولات کشاورزی در بورس با روند رو‌به‌رشدی در حوزه کالاهای دیگری چون ذرت و کنجاله مواجه است.

وی یادآور شد: بنابر این امید می‌رود مقدار حجم معاملات بورس کشاورزی در چهار هفته‌‌های آینده با رشد بیشتری همراه شود که البته همه‌ساله با نزدیک‌شدن به پایان سال این مساله صورت می‌پذیرد بنابراین عدم ثبت معاملات شکر در بورس تاثیر قابل توجهی در حجم عرضه ندارد.

گفتنی است از آنجا که تعدد عرضه‌کنندگان همواره به رقابتی‌تر شدن بازار محصولات کمک می‌کند مسوولان بورس در صدد هستند تا زمینه حضور تولیدکنندگان دیگری را نیز برای رقابتی کردن بازار شکر فراهم کنند که براین اساس گفته‌ می‌شود در روزهای آینده کارخانه‌های دیگری نیز به عرضه اقدام خواهند کرد.